Tvari mada ir iššūkiai – verti lygybės ženklo
Priimanti sąmoningus sprendimus, investuojanti į kokybę ir skirianti ypatingą dėmesį laikui nepavaldžiam drabužių dizainui. Vis dažniau taip atrodo šiuolaikinė moteris Lietuvoje, sako mados prekės ženklo „Another Lover“ įkūrėjos Livija Treščenkova ir Rūta Urbonaitė.
„Tiek kūrėjų, tiek vartotojų lūpose žodis tvarumas skamba vis dažniau. Mudvi taip pat aktyviai domimės tokiu gyvenimo būdu, todėl supratome, kad ir kurti privalome kiek įmanoma tvariau. Visgi niekam ne paslaptis, jog mados industrija yra viena žalingiausių žmogui ir planetai, tad prisidėti prie pasaulinės problemos didinimo nė viena iš mūsų tikrai nenorėjome. Ypatingai smagu matyti ir vis daugiau vartotojų, kurie taip pat atviru požiūriu ieško žalesnių ir aplinkai draugiškesnių drabužių“, – sako Livija.
Net jeigu atrodo, kad mados rinka jau seniai perpildyta tvarumu, Rūta Urbonaitė tikina, kad iš tikrųjų Lietuvoje tai tik po truputį atranda savo vietą. Anot jos, abi įkūrėjos jau spėjo savo kailiu pajusti, jog tvarų mados ženklą kurti iki šiol yra labai sudėtinga.
„Su iššūkiais sudūrėme jau pačioje kūrybos kelio pradžioje. Partneriai skirtingose mados industrijos grandyse ne visada yra pasirengę pasiūlyti tvaresnių alternatyvų, o kartais ir nemato prasmės būti tvariais. Ne kartą buvome sulaukusios klausimų, kodėl iš jų reikalaujame tvarių sprendimų, juk tai lemia didesnę savikainą. Todėl čia pat teko spręsti pagrindinį mūsų rebusą – kur visoje Europoje rasti šimtu procentų tvarų audinį. Ne paslaptis – mūsų pasirinkto audinio ieškojome net 6 mėnesius“, – apie verslo pradžią pasakoja Rūta.
Ilgaamžė ir tvari mada – galimybės įkvepia kurti
„Šiandien mes dirbame su prabangios medvilnės, apdirbtos kaip satinas, audiniu, kuris pats iš savęs turi žvilgesio, primenančio šilką. Mes tiksliai žinojome, ko ieškome: standaus, storesnio nei įprasta marškiniams audinio, kuris nepersišviestų, būtų švelnus liesti ir maloniai priglustų prie kūno. Norėjome, kad pasirinktas audinys turėtų ir GOTS (Global Organic Textile Standard) sertifikatą, įrodantį, jog pasirinkta medvilnė yra ekologiška, organiška, užauginta tvariai: be žmogui ir gamtai toksiškų chemikalų, medvilnės rinkėjams bei audinio gamintojams užtikrinant saugias darbo sąlygas bei sąžiningą darbo užmokestį“, – pasakoja Livija.
Tvarios mados prekės ženklo įkūrėjos, pasitelkdamos šią medžiagą, šiandien kuria jų abiejų mylimiausią rūbą – marškinius. Pašnekovės tiki, kad tai yra pats universaliausias drabužis, kuris tinka ir į darbą, ir savaitgalio vaikštynėms mieste, ir į pasimatymą su mylimuoju. Jos priduria: vos startavus prekės ženklui, buvo galima pastebėti, kaip Lietuvos moterys yra išsiilgusios įdomių, netradicinių dizaino sprendimų.
„Tai mus įkvepia kurti tvarų ryšį su mūsų pirkėjais ir partneriais. Todėl mudvi siekiame dirbti su tais, su kuriais sutampa esminės mūsų vertybės ir filosofija. Siekiame teisingai su jais atsiskaityti už paslaugas, kuriame Lietuvoje ir palaikome mažus verslus bei amatus. Pavyzdžiui, mūsų siuvėja – tikra auksarankė, viską siuvanti rankomis, tuo tarpu maišelius siuva kruopšti studentė iš mažo miestelio, o siuvinėjimu užsiima iš to pragyvenantys vyras ir žmona. Taip siekiame edukuoti savo klientą ir padrąsinti jį domėtis prekės ženklu, jo istorija, klausti klausimų ir priimti apgalvotus bei sąmoningus sprendimus“, – kalba tvarumu tikinti Livija.
Sąžiningumas prieš save – tai tvari mada
Rūta, teigia, kad šiuo metu šis prekės ženklas kuria tvariausiai, kaip tik gali šią akimirką. Nuo marškinių siūlų iki atviručių ir etikečių, pagamintų iš tvaresnės alternatyvos – akmens popieriaus. Anot jos, kiekviena rūbų dalis yra kruopščiai apgalvota ir visi klausimai yra atsakyti.
„Žinoma, atsiras sakančių, jog užsiimame taip vadinamu greenwashing’u ir savo klientams apie tvarumą pasakojame tik tam, kad įtikintume pirkti. Tačiau miegame ramiai – juk kasdien siekiame išlikti sąžiningos pačios sau. Žinome, kad iki šios akimirkos padarėme viską, kas yra mūsų rankose – esame užtikrintos ir dėl savo žingsnių dar tvaresnės kūrybos link, tad drąsiai tai komunikuojame ir savo klientams. Tikime, kad tokia kūrybos ir verslo filosofija taps savaime suprantamu ir įprastu reiškiniu Lietuvoje“, – šypsosi R. Urbonaitė.