Pirmoji lėlė „Barbie“ rinkoje pasirodė 1959 m. ir buvo sukurta pagal tuo metu žymios Holivudo manekenės Jayne Mainsfield įvaizdį. Oficialiu lėlės gimtadieniu laikoma kovo 9-oji. Kadangi lėlė šiemet švenčia 60-metį, dar praėjusių metų spalį net aštuoniolikai šalies dizainerių buvo mestas iššūkis sukurti lėlei drabužius.
Nors kūrybinis „Barbie“ ir žymių pasaulio mados namų bendradarbiavimas vyksta ne vienus metus, Lietuvoje tokia iniciatyva – pirmoji.
V. Jakučinskaitė: šis iššūkis priminė karjeros pradžią
Dizainerė ir mados namų „Tiulio fėja“ įkūrėja Viktorija Jakučinskaitė portalui LRT.lt sako, kad kurti „Barbie“ nebuvo sudėtinga – tai priminė jos vaikystę ir pirmuosius bandymus kurti: „Tai buvo galimybė sugrįžti savo karjeros pradžią. Aš, kaip tikriausiai ir dažnas dizaineris, pirmiausia siūdavau sukneles lėlei „Barbie“. Kai man buvo dvylika metų netgi dalyvavau konkurse, kuriam reikėjo sukurti vienodas sukneles sau ir savo „Barbie“. Taigi, tai buvo puiki galimybė prisiminti, nuo ko viskas prasidėjo.“
Žinoma dizainerė atskleidžia, kad praėjus daugeliui metų po minėto konkurso, ji nutarė ir dar kartą pakartoti šią idėją bei gimtadienio proga „Barbie“ aprengė tokia pačia suknele, kokia buvo pasipuošusi ir pati V. Jakučinskaitė.
„Barbie“ papuošiau kiek netradicine vestuvine suknele. Dūmo pilkumo suknele su sidabro siuvinėjimais yra mažesnė kopija mano kurtos suknelės, kuria buvau pasipuošusi sausį vykusiuose apdovanojimuose“, – sako žinoma dizainerė.
Prieš šešis dešimtmečius atsiradusi lėlė, pasak kūrėjos, yra savotiškas tų laikų veidrodis, atspindintis laikmečio mados tendencijas bei tuometinį moters grožio suvokimą, standartus – ilgi šviesūs plaukai, liauna figūra.
K. Kruopienytė: „Barbie“ priėmiau kaip klientę
„Prisipažinsiu, „Barbie“ rankose laikiau pirmą kartą, niekada su jau nežaidžiau, – sako dizainerė Kristina Kruopienytė. – Vis dėlto tai buvo ganėtinai įdomus iššūkis. Iš tiesų, galbūt man šios lėlės įvaizdis nevisai prie širdies – jis vienaip ar kitaip formuoja tam tikrą moters įvaizdį ir tai gali turėti nevisai teigiamos įtakos, o kartais ir skaudžių pasekmių, pavyzdžiui, kalbant apie jaunas merginas, paaugles. Tačiau priėmiau šią užduotį kaip savo darbo dalį, o lėlę „Barbie“ – kaip klientę ir kurdama stengiausi atsižvelgti į jos proporcijas, kad ir kokios jos būtų.“
Paprastai dizainerės kūryba apibūdinama kaip moderni, monumentali ar net grubi, tad užduotis sukurti drabužius tokiai smulkiai „klientei“ tapo nemažu išbandymu – kūrėja prisipažįsta, kad ne viskas, kuo paprastai išsiskiria jos kuriami drabužiai, yra pritaikoma kuriant drabužius lėlei.
„Veikiausiai mano sumanymams įgyvendinti reikia didesnio modelio. Šiuo atveju negalėjau laisvai išreikšti savo idėjų, būdingo braižo.
Teko viską kiek supaprastinti, tad suknelė gavosi labai lakoniška ir minimalistinė. Vis dėlto, džiaugiuosi, kad man pavyko suderinti du medžiagiškumus, kurie man patinka ir yra matomi mano kūryboje“, – sako K. Kruopienytė.
M. Bordeaux: pasisėmiau įkvėpimo kitiems projektams
Šiuo metu Londone gyvenanti megztų drabužių dizainerė Milda Bordeaux pasakoja, kad labai apsidžiaugė gavusi kaspinu perrištą dėžutę, kurioje buvo „Barbie“, o tuo pačiu ir šiek tiek sutriko – drabužių lėlėms dizainerei dar neteko megzti, o ir vaikystėje su šia lėle žaisti neteko.
„Pirmiausia rankose pajutau lėlės gležnumą – jos apimtys vos keli centimetrai. Tačiau iš tiesų, tas mažumas suteikė tam tikro polėkio. Kurti lėlei buvo labai smagu ir paėmus ją į rankas nuolat lydėjo šypsena ir pakeldavo nuotaiką.
Nors iš pirmo žvilgsnio tai gan nedidukas projektas, tačiau jis mane įkvėpė naujiems darbams bei iššūkiams“, – prisimena kūrėja.
Ji atskleidžia, kad „Barbie“ sukūrė net šešias sukneles, o vėliau išrinko vieną. Pirmosios suknelės, anot jos, buvo megztos vakarinės, tamsios vyšnių spalvos, su labai daug tiulio. „Nors suknelės atrodė įspūdingai, pamaniau, kad jos nebus išskirtinės. Norėjosi sukurti ką nors šiek tiek kitokio, tad „Barbie“ papuošiau megzta undinės silueto suknele, išryškinančia lėlės figūrą“, – priduria ji.
Kiekvienas labai žinomas prekės ženklas, kūrėjos manymu, daro tam tikrą įtaką kultūrai ar visuomenei – yra žmonių užaugusių su tomis lėlėmis, ir jos galbūt padarė nemažą įtaką tų žmonių įvaizdžio formavimuisi.
L. Dailidėnienė: teko pavargti kuriant papuošalus
Žinoma dizainerė Laura Dailidėnienė-Daili sako, kad gavus užduotį ilgai galvos sukti nereikėjo, ji iškart žinojo, kokia suknele papuoš legendinę lėlę: „Didesniu iššūkiu tapo aksesuarai. Lėlę padabinau papuošalais iš stiklo, čia prireikė daugiau pastangų.“
Dėl savito braižo ir origami primenančių elementų L. Dailidėnienės kūryba lengvai atpažįstama daugeliui bent šiek tiek besidominčių mada. „Barbie“ sukurta suknelė taip pat puikiai atspindi dizainerės kūrybą. Pati L. Dailidėnienė šią suknelę pavadino aštria, o tiksliau – „Sharp dress“.
Žinoma kūrėja pasakoja, kad kažkada vaikystėje jau bandė siūti drabužėlius „Barbie“. Ji puikiai prisimena, kai tėvai iš Anglijos jai parvežė šią lėlę dovanų. „Nežinau, ar tai buvo mano svajonių lėlė, tačiau, kai gavau tėvų dovaną, be galo apsidžiaugiau. Vėliau turėjau dar kelias, ir žinoma, bandžiau joms ką nors pasiūti“, – šypsosi dizainerė.
E. Rainys: norėjau, kad atsispindėtų tai, kuo gyvenu
Žinomam dizaineriui Egidijui Rainiui tai jau ne pirmas kartas, kai jam teko sukurti drabužius „Barbie“ – tokią užduotį jis buvo gavęs studijuodamas Vilniaus dailės akademijoje. Jis pasakoja, kad nenorėjo tiesiog sukurti dailaus apdaro, tačiau siekė, kad lėlei sukurta suknelė atspindėtų tai, ką jis kuria ir kuo gyvena. „O taip pat norėjosi, kad atsispindėtų ir mano požiūris į moterį ar netgi į lėlę, kuriai kūriau“, – priduria jis.
„Barbie“ žinomo dizainerio dėka tapo lengva ir jausminga nuotaka.
L. Larionova: tai lėlė šiek tiek pasaldinusi madą
„Veikiausiai daugeliui „Barbie“ asocijuojasi su kažkuo saldžiu, gerąją to žodžio prasme kažkuo „kičišku“, tad aš norėjau sukurti ką nors šiek tiek kitokio, modernaus, tačiau per daug nenutolti nuo lėlės prigimties“, – portalui LRT.lt sako drabužių dizainerė Lilija Larionova.
Garsi kūrėja svarsto, kad tikriausiai mada padarė tam tikrą įtaką lėlei „Barbie“, o lėlė – madai.
„Manau, kad apskritai viskas daro įtaką madai, o mada – viskam. Tarkime, kai prieš porą dešimtmečių užsienietiška lėlė „Barbie“ išpopuliarėjo pas mus, atrodė, kad tai tam tikra siekiamybė, mergaitiška svajonė, žavėjusi dailiomis suknelėmis. Tai suteikė tam tikro saldumo, kuris galbūt jaučiamas iki šiol“, – svarsto žinoma dizainerė.