Pirmadienio popietę DELFI sulaukė skaitytojos Linos laiško, kuriame teigiama, kad K. Rimdžius Karoliną Meschino aprengė pagal mados namų Lior Charchy 2019 m. kolekcijos modelį, o Ievą Stasiulevičiūtę – įkvėptas Giambattista Valli kūrinių.
Anot laiško autorės, toks svetimų idėjų pasisavinimas užtraukia gėdą ne tik kūrėjui, bet ir visai Lietuvai.
„Po renginio viešoje erdvėjau jau sklando žymaus lietuvių dizainerio Rimdžiaus nevykęs ir gėdą darantis elgesys – kūrinių vagystė. Tai užtraukia negarbę visiems lietuviams. Nors lietuviams ir sunku suprasti, kas yra autorių teisės, vis tik esame europiečiai ir turime tapti europietiškesniais.
Kadangi pati esu menininkė, man dar nemaloniau matyti, kaip Lietuvos žvaigždės įžūliai naudojasi kitų menininkų kūrybą. Taip sakant – nei garbės, nei sąžinės“, – laiške piktinosi skaitytoja.
Karolinos Meschino įvaizdis „Žmonės 2019“ apdovanojimuose:
Lior Charchy 2019 m. kolekcija būsimoms nuotakoms:
DELFI Stilius kalbintas K. Rimdžius teigė šįryt sulaukęs tokio paties laiško su priekaištais dėl suknelių panašumų. Kūrėjas pastebėjo, kad apdarai iš tiesų panašūs, tačiau tikina specialiai tokios pat suknelės tikrai nekūręs.
„Situacija yra labai paprasta – tai nebuvo inovatyvus, dar niekur nematytas suknelės siluetas. Tai standartinis, klasikinis modelis iš tiulio ir aš galėčiau surasti tūkstančius tokios suknelės interpretacijų internete.
Būtų kvaila sakyti, kad suknelė kitokia. Taip, ji beveik tokia pati, tačiau stilistiškai jos atrodo skirtingai. Ar aš jaučiuosi kaltas dėl šitos situacijos? Tikriausiai nelabai, nes specialiai nieko nekopijavome. Dirbu šį darbą daug metų, todėl būtų kvaila puošti Karoliną Meschino – vieną matomiausių merginų Lietuvoje – ir tikėtis, kad niekas nieko nesuos. Man juk nebe šešiolika metų“, – situaciją komentavo kūrėjas.
Kaip teigia K. Rimdžius, iš apdovanojimų ceremonijos nuotraukų galerijos jis galėtų išrinkti 10 lietuvių dizainerių kurtų suknelių (įskaitant ir savas) ir, neabejoja, – rastų tokių pat modelių internete.
„Kai darai kažką inovatyvaus, pavyzdžiui, pasirenki kitokį audinį, konstrukciją, kuri kardinaliai kitokį daiktą, ir tuomet staiga atsiranda toks pats – taip, tuomet galima sakyti, kad tai kopija. Bet šiais laikais labai sudėtinga sukurti kažką tokio inovatyvaus, kad tai būtų visai nematyta“, – kalbėjo kūrėjas.
K. Rimdžius pritaria vyraujančiai nuomonei, kad mados industrijoje dviratį vargiai išrasi. „Juk mes, užsukę į „Zarą“ ir matydami tvido kostiumėlius, nesakome: „Zara“ nukopijavo „Chanel“. Tiesiog kai tam tikras siluetas, modelis, audinys yra sudėtas į vieną bendrą formatą, drabužis tampa panašus į tai, ką matome „Chanel“ kolekcijose“, – teigė kūrėjas.
I. Stasiulevičiūtę ir K. Meschino papuošęs stilistas prisipažino, kad situacija nemaloni, tačiau plaukų rautis dėl to jis neketina. Esą tai ne pirmas ir ne paskutinis kartas, kai mados kūrėjai yra kaltinami svetimų idėjų pasisavinimu.
„Kad man pačiam nemalonu – taip, nemalonu. Bet ar dėl to plaukus rausiuos ir žudysiuos? Tikrai ne. Tai tikrai ne paskutinis kartas. O norint prie kažko prisiknisti – prisiknisi prie bet ko. Vietoje to, kad pasidžiaugtumėme, ieškome priekabių, pasikapstome ir padarome taip, kad kitam būtų sudėtingiau. Tam, kam reikėjo parodyti mano vietą... na, parodė. Gal geriau pasidarė. Ir jei iš manęs reikalingas atsiprašymas – atsiprašau. Bet ar mes specialiai kūrėme tokią pačią suknelę? Tikrai ne“, – teigė K. Rimdžius.
Ievos Stasiulevičiūtės suknelei K. Rimdžius įkvėpimo pasisėmė iš Giambattista Valli kūrybos. „Tai jo standartinis kutiūras – rožinė tiulio suknelė, pjaustyta lazeriu. Mūsų suknelė yra su visai kitokiu viršumi, visai kitaip sudėtais tiulio sluoksniais.
Be to, imkime kad ir klasikinę mėlyną suknelę su atvira nugara, ant petnešėlių – tokių apdovanojimuose buvo bemaž trys. Tikriausiai nėra pasaulyje prekės ženklo, kuris nebūtų pasiuvęs klasikinės šilko suknelės apnuoginta nugara. Bet juk nepuolame sakyti, kad tai yra kopija, plagiatas. Per tiek metų darbo tiesiog nebematau detektyvų ten, kur jų nėra“, – kalbėjo K. Rimdžius.
I. Stasiulevičiūtės įvaizdis ant apdovanojimų ceremonijos raudonojo kilimo:
Giambattista Valli rožinio tiulio suknelė iš 2017-2018 m. kolekcijos:
Ekspertas teigia, kad tokioms situacijoms spręsti reikalinga ekspertizė
Savo nešališką nuomonę dėl kaltinimų plagijavimu pateikė advokatas, intelektinės nuosavybės teisės specialistas Erikas Saukalas.
„Suknelės tikrai yra panašios, sutampa reikšmingi dizaino elementai. Tačiau tam, kad kuo tiksliau atsakytume, ar yra pažeidimas, tokio pobūdžio bylose tikslinga atlikti ekspertizę, kad būtent dizaino specialistai pasisakytų dėl panašumo. Tokios bylos nėra dažnos, tačiau jų tikrai pasitaiko“, – kalbėjo E. Saukalas.
Ekspertas prisiminė vieną iš savo bylų dėl dizainų panašumų. Jis atstovavo Suomijos dizaino kompaniją „Secto Design Oy“, lietuvių kūrėjus kaltinusią šviestuvų dizaino vagyste. Ir nors buvo sprendžiamas ne drabužių, bet šviestuvų panašumo klausimas, tačiau, anot E. Saukalo, abiem atvejais taikomi tie patys principai.
„Byloje buvo padaryta ekspertizė, kurią atliko dizaino specialistų komisija. Komisija nustatė, kad dizainai skiriasi tik nereikšmingais elementais. Suomių naudai buvo priteisti nuostoliai“, – kalbėjo E. Saukalas.
Šiuo atveju, anot E. Saukalo, užsienio kūrėjams yra pagrindas pateikti pretenziją. Nuo atsakymo į pretenziją paprastai priklauso tolimesni veiksmai, t.y., ar bus kreipiamasi į teismą.
„Jeigu kūrėjas nepateikia motyvuotų argumentų, įtikinančių, kad savarankiškai kūrė sukneles, o ne „sėmėsi įkvėpimo“ iš kitų dizainerių suknelių, deklaratyviai neigia pažeidimą, paprastai tokiais atvejais klientai būna principingi ir nusprendžia ginti teises teismo keliu“, – teigė intelektinės nuosavybės teisės ekspertas.
Kviečiame prisiminti visus raudonojo kilimo įvaizdžius: