Negailestinga statistika skelbia, kad mados industrija yra ketvirta labiausiai aplinką teršianti pramonės šaka, į aplinką išmetanti 8 proc. šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį, rašoma pranešime spaudai. Drabužių gamintojai kasmet sunaudoja apie 79 mlrd. kubinių metrų vandens – tai beveik 32 milijonai Olimpinių plaukimo baseinų! Pavyzdžiui, vieniems marškinėliams pagaminti reikia net 2,7 tūkst. litrų vandens, o apskritai gaminiams dažyti sunaudojama 1,7 mln. tonų įvairių chemikalų. Skaičiai iškalbingi?

Iškalbinga ir tai, kad kasmet pagaminama apie 400 mlrd. kvadratinių metrų tekstilės, iš jų net 60 mlrd. kv. m. tampa gamybiniais likučiais. Dienos šviesą kasmet išvysta apie 80 mlrd. drabužių, o po panaudojimo net 3 iš 4 yra išmetami arba sudeginami. Ir tik ketvirtadalis – perdirbami.

„Kai kalbame apie tekstilės pramonės taršą, turime susimąstyti ne tik apie gamybos procesus, bet ir apie visą jos gyvavimo ciklą, apimantį ne vieną aplinkai kenkiančią industriją. Tarša gamtai prasideda jau nuo tekstilės pramonei auginamos žaliavos – pavyzdžiui, medvilnės ūkiai, užimantys tik 2 proc. auginamų agrokultūrų, sunaudoja apie 15 proc. visų pasaulyje pagaminamų pesticidų, jau nekalbant apie milžinišką kiekį vandens.

Visame pasaulyje gaminiams dažyti sunaudojama 1,7 mln. tonų įvairių chemikalų, jų likučių neišvengiamai lieka drabužiuose, o juos ruošiant galutiniam vartojimui, skalbiant, chemikalų likučiai patenka į aplinką su nuotekomis. Tokiu būdu į aplinką patekusios kenksmingos medžiagos neskyla į natūralias, bet kaupiasi gyvuose organizmuose ir gali sutrikdyti žmonių bei gyvūnų hormoninę sistemą“, – pasakoja įmonės „Utenos trikotažas“ projektų vadovė Jurgita Stankūnienė.

Reaguodamas į šią situaciją, aktualią ir pasauliniu, ir Lietuvos mastu, „Utenos trikotažas“ dar pernai įsipareigojo iki 2020 m. iš savo gamybos grandžių eliminuoti kenksmingas chemines medžiagas, turinčias neigiamą poveikį žmogui ir aplinkai.

Aplinkos apsaugos organizacija „Greenpeace“ 2011 m. inicijavo kampaniją „Detox“. Ja siekiama, kad didieji drabužių pramonės atstovai iki 2020 m. atsisakytų 11 kenksmingų cheminių medžiagų grupių, taikytų atsargumo principą renkantis chemikalus gamybai ir viešintų informaciją apie gamybos procesų taršą. Prie „Detox“ kampanijos prisideda tokios pasaulinio masto įmonės, kaip „Nike“, „Adidas“, „Puma“, „H&M“, „M&S“, „C&A“, „Li-Ning“, „Zara“, „Mango“, „Levi’s“, „Uniqlo“, „Benetton“, „Victoria’s Secret“ ir kt. Jos vykdo „Detox“ programos įsipareigojimus, o „Greenpeace“ jų pažangą ar neveiksnumą stebi ir viešai skelbia projekto lyderius bei atsilikusius, pastaruosius paskatindama taršos mažinimo srityje veikti aktyviau.

Gatvės mada
Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją