– Esate vieninteliai Lietuvoje rankų darbo batų kūrėjai bei gamintojai. Kaip nutiko, kad į batų kūrimo gretas daugiau niekas neįsiliejo?
– Avalynės kūrybos ir gamybos veikla labai sudėtinga ir reikalauja ne tik didelių investicijų, bet ir daug kūrybinių idėjų, sugebėjimo prisitaikyti prie nuolat besikeičiančių pirkėjų poreikių bei nuolatinio tobulėjimo. Be to, rankų darbo gamyba yra sudėtinga, kokybiškų medžiagų kainos aukštos, tad pelningumas nedidelis. Norint pasiekti, kad tai būtų pelninga veikla, reikia nueiti labai ilgą kelią.
Dažniausiai rankų darbo batų gamintojai nekuria kolekcijų, gamina batus tik individualiai, o prasimušti tuo atveju labai sunku.
Taip pat ir kūrybinė veikla sudėtinga, kiekviena kolekcija gali lemti bankrotą arba sėkmę, nes batų pasirinkimas pasaulyje labai didelis. Norint išsilaikyti ir sėkmingai dirbti šioje mados industrijoje, turi nuolat palaikyti aukštą kūrybos ir išskirtinumo kartelę, o kūrybinę gyslelę, kurią vertintų kiti, turi nedaug žmonių.
Mes kas pusmetį leidžiame kolekcijas su 20–30 modelių, kiekvienas gaminys turi būti ištestuotas, įveikti ilgą eksperimentavimo procesą. Įprastai gamintojai gamina gerokai mažesnes kolekcijas, nes sukurti daug modelių kas pusmetį sudėtinga, bet darydami būtent tai, kas kartais atrodo neįmanoma, tobulėjame.
Naujų kūrėjų ir mažų gamintojų Lietuvoje jau atsiranda, ir mes tuo labai džiaugiamės, jaučiamės prisidėję prie Lietuvos mados industrijos augimo. Gyvename mažoje šalyje, čia rinka nedidelė, tad kiekvienas naujas kūrėjas yra tik pliusas, o ne minusas, turime palaikyti vieni kitus ir nepriimti to kaip konkurencijos, nes tokioje mažoje rinkoje negalime vadinti vieni kitų konkurentais, turėtume dirbti drauge ir auginti bendrą industriją – taip, kaip tai daroma Italijoje, kur avalynės gamintojai dirba kartu ir konkuruoja su kitu šalių kūrėjais, o ne tarpusavyje.
– Batus kuriate jau nuo 1996 metų. Iš kur semiatės idėjų – iš užsienio ar patys kuriate ir diktuojate avalynės tendencijas?
– Niekada nesivaikome tendencijų. Kuriame remdamiesi tvarios mados principais, tad su tendencijomis mums ne pakeliui. Kaip ir a. a. Žanas, taip ir dizainerė Gintarė Maslauskienė dabar kuria tai, kas mums yra gražu, – manome, kad diktuotajame avalynės tendencijas patys. Įkvėpimo Gintarė semiasi iš muzikos, praeita rudens ir žiemos kolekcija buvo įkvėpta roko, o ši įkvėpta ramesnių, lyriškesnių melodijų, tokių atlikėjų kaip Lenny Kravitzo ir Michaelo Jacksono.
– Galbūt jūsų batai skirti ne tik Lietuvos rinkai? Ar eksportuojate ir į užsienį?
– Kuriame batus, tinkamus žmonėms bet kurioje pasaulio šalyje, tik naudojame medžiagas, kurios atitiktų tam tikrą klimatą. Šiuo metu prekiaujame tik Lietuvoje ir parduodame lietuviams, gyvenantiems užsienyje, bet jau šiemet suplanuota plėtra ir į užsienį.
– Jūsų kurta avalynė atrodo ir patogi, ir stilinga. Kaip viską pavyksta suderinti?
– Visada kuriame pirmiausia atsižvelgdami į patogumą, kaip Gintarė sako, didžiausia nesąmonė, kai žmonės apsiauna gražius batus, bet į rankinę ar mašiną pasiima patogius, kuriuos persiauna kojoms pavargus nuo gražių. Mes manome, kad jei batai turi tik vieną iš dviejų savybių, jų kūrėjai ir gamintojai padarė blogą darbą kurdami ir gamindami, – batai privalo būti ir stilingi, ir patogūs; tai tikrai įmanoma suderinti, nors, deja, net ir populiarių ženklų atstovams tai dažnai nepavyksta. Geriausias pavyzdys – Louboutino bateliai, skirti tik eiti raudonu kilimu, nors su viena gamybos korekcija jie galėtų tapti patogūs. Deja, klaidas, kai batai gražūs, bet nepatogūs, klientai atleidžia tik dideliems prekių ženklams ir vis tiek nešioja juos, nes tai – pasaulinis vardas. Jei mes padarytume tokią klaidą, batai tikrai būtų grąžinti ir dar gautume pylos nuo klientų bei lauktų blogų atsiliepimų lavina, tad negalime sau leisti klysti.
– Kiek vienai batų porai sukurti prireikia valandų ir kiek žmonių?
– Kūrybos procesas ilgas, vieną modelį sukurti nuo eskizo iki gaminio lentynoje gali užtrukti ir pusę metų. Jau sukurto modelio pats gamybos procesas gali trukti nuo kelių valandų iki kelių dienų.
Žmonių pačiai kūrybai įgyvendinti užtektų vos kelių – dizainerio, modeliuotojo, siuvėjo ir to, kuris užtraukia batą ant jo kurpaliaus. Kadangi gaminame rankomis, kiekis, kurį vienas žmogus gali padaryti, labai ribotas, bet tai ir yra visas grožis rankų darbo – ribotas kiekis, kruopšti gamyba ir išskirtinis patogumas.
– Kokios yra pagrindinės medžiagos, kurias naudojate kurdami batus? Ar gaminiai – iš tikros odos?
– Visi mūsų batai gaminami tik iš natūralios odos. Bet patys batai turi daug sudedamųjų dalių, kurių klientai nemato, nes jos yra dedamos į vidų tarp odos ir pamušalo: tarpinė medžiaga, kuri laiko formą, medžiaga, dedama batų nosyse, kad priekiai nesubliūkštų, užkulniai iš kartono, kad pėdai būtų patogu bate, vidpadis, kuris laiko visą padą, batų padai iš gumos arba odos.
Mūsų naudojama oda yra antrinė žaliava, kuri lieka nuo gyvulių skerdimo maisto pramonei, tad iš esmės odos gamintojai perdirba likusias atliekas, o mes iš jų padarome ilgaamžį produktą – taip dirbame žiedinės ekonomikos bei tvarumo principais.
– Ar šie batai yra labiau nišiniai, ar skirti ir praprastam vartotojui? Kiek kainuoja batų pora?
– Manau, tai priklauso nuo požiūrio, nelaikome savęs nišiniais, bet tai nėra ir masinio vartotojo produktas. Batų poros kaina siekia nuo 150 iki 300 eurų. Beje, mūsų batus nešioja žmonės nuo 14 iki 80 metų, tai daug ką pasako – žmonės vertina mūsų kūrybą, universalų, bet kartu išskirtinį stilių. Daug klientų mūsų batus atpažįsta net nežinodami, kad tai – mūsų gaminys. Jie sako, kad ši avalynė turi kažką tokio, iš ko iškart matyti, jog tai yra mūsų kūryba. Stengiamės ir toliau palaikyti aukštą kūrybos kartelę, daugybė batų lieka eksperimentų stadijos, nepatenka į kolekcijas dėl tos aukštos kartelės, kurią iškėlė Žanas, o dabar mes su Gintare keliame dar aukščiau, manome, kad tik būdami savikritiški galime nuolat augti ir tobulėti.
– Batų mados, ko gero, taip pat sukasi ratu. Kokia avalynė dominuos šiais metais?
– Manau, šiemet dominuos ryškūs batai. Lietuviai jau keletą metų vis dažniau renkasi spalvingus batus, ir tai labai džiugina. Ypač po karantino, jei jis baigsis, žmonės norės rinktis išskirtinius batus ir rengtis ryškiai, nes neturėjo progos išeiti iš namų gražiai apsirengę, tad šiemet gatvėse, manau, visi bus labai ryškūs!
O iš esmės, tikrai batų mados sukasi ratu, bet mūsų patarimas klientams yra rinktis ne tai, kas ant bangos, o tai, kas žmogui gražu ir jam asmeniškai tinka. Madingi žmonės rengiasi tuo, kas yra tendencinga, o tikrai stilingi žmonės rengiasi tai, kas jiems tinka, o ne „trendina”. Kiekvienas turime atrasti savo stilių ir sau tinkamą avalynę.