Per pastaruosius penkerius metus mūsų šalies verslo investicijos į naujus vilkikus priartėjo prie 4 mlrd. eurų. Pagal santykines investicijas į Euro 6 sunkiasvores transporto priemones Lietuva užimą pirmąją vietą Europos Sąjungoje, skelbiama Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso (TTLA) pranešime žiniasklaidai.

TTLA duomenimis, 2022 m. verslo investicijos į naujus vilkikus pirmąkart peržengė 1 mlrd. eurų ribą. Palyginti su 2021 m., investicijos šiame segmente išaugo ketvirtadaliu. Pernai Lietuvos verslas registravo rekordinį naujų sunkiasvorių komercinių transporto priemonių, kurių masė viršija 16 tonų, skaičių. Europos automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) duomenimis, 2022 m. Lietuvoje buvo įregistruota 9840 naujų sunkiasvorių sunkvežimių – 24,9 proc. daugiau nei metais anksčiau.

Pasak TTLA vadovo Povilo Drižo, metai iš metų Lietuvos transporto sektoriaus išlaikomos lyderio pozicijos visoje Europos Sąjungoje pagal investicijas į vilkikų parko atnaujinimą darė stiprų poveikį investicijų augimui Lietuvoje. Palyginti su kitais šalies ūkio sektoriais, krovininio kelių transporto investicijos į mašinas, įrengimus ir transporto priemones sudaro didžiausią dalį visų šalies verslo investicijų šioje kategorijoje – apie 24 proc.

„Didžiosios įmonės yra pagrindiniai investuotojai transporto ir logistikos sektoriuje. Turėdamos reikiamus pajėgumus, nuolat investuoja į tvaraus verslo plėtrą, CO2 ir kitų emisijų mažinimą, bendrai – transporto žalinimą“, – sako P. Drižas.

Povilas Drižas

Jo teigimu, pramoninės gamybos ir eksporto augimo lėtėjimas Europoje didina vežėjų konkurenciją dėl krovinių.

„Būtent tai skatina Lietuvos kelių transporto įmones aktyviai investuoti į konkurencinį pranašumą nulemiančius veiksnius: kuro ir energijos taupymo sprendimus, transporto ir logistikos operacijų išmanųjį valdymą, verslo procesų skaitmeninimą, nuolatinį autoparko atnaujinimą“, – sako jis.

Kartu su investicijomis į komercinės paskirties nekilnojamąjį turtą visa tai sudaro pagrindinę investicijų dalį transporto ir logistikos sektoriuje.

„Europoje esame pirmi pagal investicijas į Euro 6 vilkikus – turime vieną naujausių parkų. Kas antras vairuojamas tarptautinio reiso vilkikas yra naujesnis nei 3 metų amžiaus. Modernus transportas užtikrina maksimaliai saugų ir patogų vairuotojo darbą“, – sako P. Drižas.

Reguliarus mažesnės taršos transporto priemonių atnaujinimas atliepia užsakovų ekologinius lūkesčius. Be to, krovinių vežimas vykdomas ekonomiškiau. Euro 6 varikliai degindami kurą kelis kartus mažiau į aplinką išskiria azoto oksidų, anglies dvideginio ir kietųjų dalelių.

Krovininis vilkikas

Didžiosios transporto ir logistikos įmonės taip pat diegia IT sprendimus, siekdamos optimizuoti maršrutus, mažinančius tuščių vilkikų važiavimų skaičių, gerinti vairuotojo darbo procesų kokybę, lengvinti ir greitinti duomenų bei informacijos apsikeitimą. Pastaraisiais metais pastebimai auga ir intermodaliniu transportu gabenamų krovinių apimtys.

Pasak P. Drižo, verslas tikisi alternatyviųjų degalų technologijų proveržio ir atitinkamos infrastruktūros diegimo Europoje bei savo ruožtu būtų pasirengęs toliau investuoti į netaršių sunkiasvorių automobilių parką. ACEA ragina Europos Komisiją per artimiausią dešimtmetį įdiegti platų elektrinių sunkiasvorių automobilių infrastruktūros tinklą visoje Bendrijoje. Asociacija numato, kad Lietuvoje turėtų būti įrengta didžiausia Baltijos šalyse sunkiasvorių elektromobilių infrastruktūra, apimanti įkrovimo stotelių tinklą.