Moteris gyvena Lietuvoje, yra aktyvi tvarumo propaguotoja, stebinti pasaulines tendencijas bei patarianti mūsų šalies verslams, taip pat daugybę metų vertinanti startuolių programas komisijose. „Katalista Ventures“, pirmojo Baltijos šalyse „Triple Top Line“ startuolių akseleratoriaus ir fondo partnerė neabejoja, kad mūsų šalis turi puikių perspektyvų, kalbant ne tik apie pelningų verslų sukūrimą, bet ir jų įsitraukimą į tvarumą.

Visgi, pasak ekspertės, įmonėms neužtenka tik noro eiti tvarumo link, o greiti sprendimai gali atnešti daugiau žalos. Reikia žinoti kaip eiti, su kuo, kur rasti sėkmės įrankius, kaip jais tinkamai panaudoti, kaip įtraukti visą komandą ir kurioje vietoje nesuklupti, nes tokių vietų, kurios yra slidžios ir ne visada matomos, tikrai nemažai.

Įmonių vadovai savo pavyzdžiu arba įkvepia, arba nutolina nuo tvarumo

Paklausus, kaip sėkmingai įtraukti savo darbuotojus į įmonės tvarumo tikslus, E. Salamandic – Alijošienė sako, kad girdime daug neigiamos stigmos, susijusios su tvarumu, kuri skatina mus imtis veiksmų.

„Gali būti sunku ką nors motyvuoti, ką nors padaryti dėl tokios neaiškios, bet pernelyg naudojamos sąvokos kaip tvarumas. Pradėkime istorijos pakeitimu iš neaiškios ir neigiamos į teigiamą ir aiškią. Ką tvarumas reiškia jūsų įmonei, jūsų komandai? Pavyzdžiui, statybos bendrovė gali apibrėžti tvarumo tikslą sukurti saugias ir klestinčias vietos bendruomenes, kurios aiškiai, veiksmingai ir teigiamai nurodo veiksmų kryptį. Tai siunčia daug daugiau galių nei įmonės viešųjų ryšių sukurptas pareiškimas, pilnas tvarumo žargono, su kuriuo niekas negali susieti. Taip pat svarbu pakviesti likusią įmonės dalį sujungti savo idėjas ir kartu sukurti veiksmų planą, kuris įkvėps ir kurį norėtų visi įgyvendinti“, – sako rinkodaros ir komunikacijos ekspertė.

Kitas svarbus akcentas, pasak tvarumo konsultantės, kurį reikia atsiminti, yra tai, kad žmones lengviau įtraukti, kai jų vertybės sutampa su įmonės vertybėmis. Ji visuomet užduoda vadovams tokius klausimus: Ar apibrėžėte savo įmonės vertybes? Ar tvarumo tikslai atitinka šias vertybes? Ar kasdien gyvenate šiomis vertybėmis per įpročius ir praktiką visoje įmonėje? Ir svarbiausia, ar patys įmonės vadovai modeliuoja elgesį, kuris įkvepia sekti likusią įmonės dalį?

Pirkėjų taip lengvai, kaip anksčiau, nebesuviliosi

Į klausimą, kaip pasikeitė vartotojų elgsena per pastaruosius 3 metus tvarumo transformacijos požiūriu, E. Salamandic – Alijošienė pastebinti, kad įmonės gana greitai pasigauna tvarumo idėjas. Visgi, daugeliui jų dar nėra aiškumo dėl savo strategijos ir komunikacijos, kas gali padidinti žalumo riziką.

„Žalias lapelis ant pakuotės prieš 3 metus galėjo paskatinti vartotojus pasirinkti prekių ženklus, tačiau šiais laikais tai sukeltų daugiau abejonių. Laimei, vartotojai šiandien yra labiau sąmoningi ir pasitelkia kritinį mąstymą, kai kalbama apie tvarumo žinias. Žmonės tikrai aktyviai reikalauja įrodymų dėl tvarumo teiginių ir palaiko įmones, kurių vertybės atitinka jų vertybes. Įmonės ir prekių ženklai turėtų likti ištikimi skaidrumo ir sąžiningumo principams, jei nori užsitarnauti vartotojų pasitikėjimą. Tai turėtų atsispindėti ir komunikacijos strategijoje – parodant bendrą vaizdą strateginėje vizijoje, ką įmonei ar prekės ženklui reiškia tvarumas, kokie seka aiškūs veiksmai, kurių jie ketina imtis. Pažangos dokumentavimas taip pat svarbus“, – sako ekspertė.

Pašnekovė taip pat pataria pranešti vartotojui, ką norite, kad jis darytų: „Paraginkite savo vartotojus veikti. Žmonės mėgsta būti pakviesti į kelionę ir gali prisidėti prie didesnio tikslo, o prekės ženklai turi unikalią galimybę tai suteikti“.

Startuoliai vis labiau siekia padėti ne tik žmogui, bet ir planetai

„Šiandien startuolių įkūrėjai dabar labiau siekia spręsti žmonėms ir planetai kylančias problemas. Pastebime stiprėjančią verslininkų tendenciją kurti poveikį, o ne tik orientuotis į pelną. Tai taip pat lemia rinkos pokyčiai ir reguliavimo pokyčiai. Siekiant įgyvendinti ilgalaikius šalies tikslus, daugėja ESG reglamentavimo“, – pastebi E. Salamandic – Alijošienė.

Pasak startuolių programų vertintojos, pradedantieji yra unikalioje padėtyje, kai gali dirbti kartu su pramonės rinkos lyderiais, kad sukurtų tinkamus sprendimus ir padėtų didelėms įmonėms prisitaikyti prie besikeičiančios tvarumo aplinkos.

Startuoliai

„Tai yra dar viena mūsų stebima tendencija – technologijų įgalintojų, padedančių kitoms įmonėms valdyti savo poveikį, augimas. Pavyzdys yra „Compact“, mūsų antrojo „Rockit Impact Accelerator“ startuolis, kuris dirbo kartu su „Swedbank“, siekdamas šviesti darbuotojus įvairiomis tvarumo temomis ir padėti jiems išsiugdyti tvarius įpročius remiantis žmogaus transformacijos principais“, – sako ekspertė.

Ekonominis nuosmukis gali paveikti startuolių kokybę

Lietuva, pasak mūsų šalie verslo žingsnius tvarumo link stebinčios ekspertės, yra puiki smėlio dėžė naujiems sprendimams išbandyti.

„Kadangi startuolių ekosistema yra glaudžiai susieta ir ambicinga, visi yra tarpusavyje susiję ir yra motyvuoti būti naudingi. Šis tarpusavio ryšys taip pat padeda daug greičiau pasiekti aukšto lygio žmones įvairiuose sektoriuose, rizikos kapitalo fondus, korporacijas, Vyriausybę ir kitas svarbias grandis“, – patikina E. Salamandic – Alijošienė.

Ekspertė baiminasi dėl besitęsiančio ekonominio nuosmukio įtakos startuolių ekosistemai, nes tai gali kelti grėsmę įtakos startuolių kokybei. Nors strategijos, kaip atlaikyti audrą, pasak pašnekovės, skiriasi, viskas prasideda nuo esamo verslo įvertinimo – produkto atitikimo rinkai, grynųjų pinigų judėjimo, augimo strategijos, strateginių verslo prioritetų, tada apsisprendimo dėl geriausių ėjimų trumpam, vidutiniam ir ilgalaikiui rezultatui pasiekti.

Norintiems plačiau ir giliau susipažinti su E. Salamandic – Alijošienės patirtimi bei gauti realių tvaraus verslo patarimų, išgirsti konkrečių pavyzdžių apie tai, kaip sėkmingai įtraukti darbuotojus į įmonės tvarumo tikslus, galima tai padaryti atėjus į pirmąją Lietuvoje atsakingo verslo konferenciją „Tvarumo kursas“, vyksiančią spalio 17–18 d., kur ji skaitys pranešimą šia tema.

Ši konferencija kviečia įmones mokytis kurti tvarias verslo strategijas. Joje lankysis įvairių lygių vadovai, turintys tvarumo tikslų savo įmonėje, priimantys sprendimus ir norintys daryti pokytį. Čia susitiks strategai, ieškantys koncentruotų žinių ir naujausių praktikų tvarumo srityje.

Daugiau informacijos apie renginį ČIA

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją