Ateitis privers automobilį keisti, dalintis arba atsisakyti
Dėmesys tvarumui, skaitmenizacija ir naujas požiūris į mobilumą – tai globalios tendencijos, neišvengiamai ateinančios ir į Lietuvą, kurios apsprendžia, kokią transporto priemonę rytoj vairuosime. Netrukus pradėsiantis veikti 5G ryšys atvers galimybes naujoms automobilių technologijoms, Europos Žaliojo kurso teisiniai reguliavimai keis automobilius į mažiau taršius, o besikeičiantys keliavimo įpročiai vis dažniau iškels klausimą, ar nuosavas automobilis mums apskritai reikalingas.
Kaip teigia SEB banko Baltijos šalių lizingo vadovas Saulius Mickus, prieš 5–7 metus mūsų šalyje dar nebuvo taip išplitusi automobilių dalijimosi paslauga, o kiekvieno jaunuolio svajonių pirkinys buvo nuosavas automobilis. Tačiau jis pastebi, kad šiandien poreikis turėti nuosavą automobilį keičiasi, ir ateityje šio pokyčio tendencija tik ryškės. Įtakos tam turės ir drastiškai kylančios automobilių kainos – pavyzdžiui, automobilis, kuris šiandien kainuoja 30 tūkst. eurų, po dešimtmečio gali kainuoti 60 tūkst. eurų.
Būtinybės turėti nuosavą automobilį vis daugiau žmonių nemato ir dėl patogumo. Naudojantis automobilių dalijimosi paslaugomis ar keliaujant alternatyviais būdais, nebereikia sukti galvos dėl automobilio valymo, ratų keitimo ir kitų rūpesčių.
Didelius pokyčius keliuose atneš ir artėjanti vidaus degimo variklių pabaiga – Europos Sąjunga įsipareigojo nutraukti šių automobilių pardavimus iki 2035 metų. Greičiausiai vidaus degimo variklių atsisakys Norvegija – tai ji numačiusi padaryti iki 2025 metų.
Iki 2030 metų vidaus degimo variklius naudojančių automobilių pardavimas bus sustabdytas ir Nyderlanduose, Švedijoje, Slovėnijoje, Airijoje, Islandijoje, Austrijoje, Singapūre, iki 2032 metų – Škotijoje. O iki 2035 metų vidaus degimo variklių atsisakymą deklaravo Kanada, Kalifornija, Niujorkas, Jungtinė Karalystė, Danija.
Vis dėlto, S. Mickus pažymi, kad šios datos dar nereiškia, kad vidaus degimo variklių keliuose iškart nebeliks. Jų dar ilgai sutiksime Europos ir kitų šalių keliuose, kurios ilgainiui taip pat turėtų pasekti Europos pavyzdžiu.
Artėjanti vidaus degimo variklių pabaiga reiškia, kad ateities keliuose vis dažniau matysime elektromobilius. Tačiau jie Lietuvoje kol kas sudaro vos 0,4 proc. viso automobilių parko.
Persėsti į elektromobilį trukdo dvi pagrindinės priežastys
Šiemet SEB užsakymu tyrimų bendrovė „Norstat“ atliko tyrimą, kurio metu tūkstančio Lietuvos gyventojų iš įvairių vietovių buvo klausiama, kodėl jie nesvarsto apie elektromobilio įsigijimą. Tyrimą komentuojantis S. Mickus teigia, jog pirmiausia kraštiečius nuo elektromobilių atbaido didelė jų kaina.
„Elektromobilis yra brangus pirkinys – vidutiniškai 20–30 proc. brangesnis negu benzininis ar dyzelininis analogas. Tačiau ši kaina jau turi pastebimą tendenciją mažėti. Tai nereiškia, kad automobiliai pigs – jie ir toliau brangs, tačiau mažės kainų skirtumas“, – teigia S. Mickus.
„Prieš 10 metų Lietuvoje labai populiarus elektromobilis „Nissan Leaf“ nuvažiuodavo 113 kilometrų – tai buvo didžiausias elektromobilio nuvažiuojamas atstumas. Dabar jis nuvažiuoja apie 350 kilometrų. Praėjus 10 metų, atstumas padidėjo 3 kartus, ir esu tikras, kad per artimiausius 5 metus sulauksime visiškai normalaus ekonomiško automobilio, net kokio šeimyninio miniveno, kuris važiuos tiek, kiek šiandien vidutiniškai nuvažiuoja dyzelininis ar benzininis automobilis – 600–700 kilometrų“, – sako S. Mickus.
Lietuviai gali įpirkti vis brangesnius elektromobilius
Tuo metu SEB banko ekonomistas Tadas Povilauskas pastebi, kad dažnesniam elektromobilių pasirinkimui skatinti skirtos subsidijos, nors ir nedidelės, tačiau turi įtakos gyventojų sprendimams ir šalies rinkai. Vis dėlto, jos nepakankamai didelės, kad bendras šalies automobilių parkas jaunėtų – jis ir toliau sensta.
Nors daugelis kraštiečių nurodo, kad elektromobilio kaina tebėra lemiamas veiksnys, neleidžiantis pereiti prie mažiau taršios transporto priemonės, antrus metus iš eilės SEB skelbiamas elektromobilių įperkamumo indeksas rodo, kad įpirkti automobilį vidutines pajamas gaunantiems lietuviams tampa vis lengviau.
„Suprantame, kad šiemet turime didesnę infliaciją – tai reiškia, kad žmogus turi daugiau išleisti maistui, elektrai, degalams. Kita vertus, turime ir pačių elektromobilių infliaciją, kainų didėjimą, kuris viršija mūsų įperkamos vertės padidėjimą. Vidutinė įperkamo automobilio vertė padidėjo 12 proc., todėl, viena vertus, elektromobiliui skiriamų pinigų suma gali būt padidėjusi, o perkamoji galia – šiek tiek pasilpusi“, – sako T. Povilauskas.
Elektromobilio įperkamumo indeksas skaičiuojamas pagal situaciją, kuomet automobilis įsigyjamas lizingu, pradinis įnašas siekia 15 proc. nuo perkamo automobilio kainos, o lizingo terminas – 5 metai.
Skaičiuojant indeksą, pagrindinis kintamasis yra gyventojų pajamos, o per metus vidutinis darbo užmokestis „į rankas“ Lietuvoje yra padidėjęs beveik 12 proc. iki 1000 eurų. Tai reiškia, kad įperkamo elektromobilio vertė per metus padidėjo iki 16,2 tūkst. eurų.
Vilniuje vidutinis darbo užmokestis siekia beveik 1150 eurų, todėl įperkamo automobilio vertė padidėjusi iki 18,2 tūkst. eurų. Jei elektromobilį ketina įsigyti dviejų asmenų šeima, gaunanti bent du vidutinius darbo užmokesčius siekiančias pajamas, įperkamo automobilio vertė siekia virš 30 tūkst. eurų.
Šiemet elektromobilio įperkamumo indeksas rodo, jog mėnesinė lizingo įmoka vieno asmens atveju siektų 264 eurus, dviejų asmenų šeimai – 520 eurų.