Pasak rajono merės, ši inovatyvi pavėžėjimo paslauga ne tik padės spręsti susisiekimo problemą rajone, bet ir užtikrins, kad rajoninio lygmens viešasis transportas būtų draugiškas aplinkai.

„Lazdijų rajone gausu vienkiemiuose gyvenančių žmonių, kurie savarankiškai nuvykti iki rajono centro, Veisiejų, Seirijų ar kitų didesnių gyvenviečių neturi galimybių“, – pasakoja Ausma Miškinienė.

Merės teigimu, autobusai, kursuojantys Lazdijų krašte, jau nuo praeitų metų gegužės 2 dienos visus keleivius veža nemokamai, bet tai įsisenėjusią problemą tik pradėjo spręsti.

„Girdėjome, kad autobusai važiuoja per retai, o ir jų grafikai gyventojams nėra patogūs. Ieškojome papildomų galimybių. Radome. Šis visoje šalyje unikalus projektas yra didžiulis laimėjimas visiems gyventojams“ – kalbėjo rajono merė.

Šiais metais pavėžėjimo paslauga bus teikiama nemokamai. Jei paslauga bus populiari ir jos poreikis išliks, ji nemokama bus visada.

Patogus ir draugiškas aplinkai transportas yra būtinybė

Paprastai viešasis susisiekimas toliau nuo didžiųjų miestų nutolusiuose miesteliuose ir kaimuose neatliepia nei vietos gyventojų, nei svečių keliavimo poreikių. Atokiau gyvenantiems žmonėms dėl ribotų viešojo transporto maršrutų sunku pasiekti ir išlaikyti darbo vietą, švietimo įstaigą, naudotis pagrindinėmis socialinėmis paslaugomis, tokiomis kaip apsipirkimas, vizitai pas gydytoją ir pan.

Dažnas tokioms kasdienėms kelionėms renkasi nuosavą automobilį, taip palikdamas ir didesnį CO2 pėdsaką ir neigiamą poveikį visuomenės sveikatai. Lygiai taip pat didėja gyventojų, neturinčių ar negalinčių važiuoti nuosavu automobiliu atskirtis.

Lietuvos transporto ateitis: elektrifikacija ar dekarbonizacija?

Spręsti šią judumo problemą Lazdijų rajono savivaldybė ėmėsi iniciatyvos sukurti ir integruoti alternatyvią susisiekimo sistemą rajone, kuomet žmonės iš atkampių vietovių jiems reikiamą kelionės tikslą galėtų pasiekti užsisakę viešojo transporto paslaugą „nuo durų iki durų“.

Skatindama rinktis draugišką aplinkai viešąjį transportą ir spręsti susisiekimo problemas, savivaldybė kviečia gyventojus planuoti maršrutus kartu aktyviai teikiant pastabas ir pasiūlymus. Pasak savivaldybės atstovų, esant dideliam užimtumui pirmenybė bus teikiama vykstantiems į sveikatos arba kitas viešąsias įstaigas. Planuojama darbo grafikus sudėlioti taip, kad vienas elektrobusiukas ir jo vairuotojas būtų pasiruošęs pavėžėti gyventojus iš VšĮ „Lazdijų ligoninė“ ar kitų sveikatos priežiūros įstaigų savaitgaliais ir po nustatytų darbo valandų.

„Šis unikalus judumo sprendimas turėtų tapti integralia Lazdijų rajono viešojo susisiekimo sistemos dalimi, sukuriančia populiarus, patogius ir nenuostolingus viešojo transporto maršrutus rajone“ – teigia savivaldybės atstovė Ieva Stalevičiūtė.

Pasak jos, tokią paslaugą Baltijos šalyse jie pasiūlė pirmieji, nors Europoje panašių sėkmingų pavyzdžių jau ne vienas.

Inovatyvūs sprendimai kasdienių kelionių planavimui

Sukurti pažangią ir lanksčią užsakomąją judumo sistemą, atitinkančią vietovės poreikius, nuspręsta pirmiausiai įgyvendinant bandomąjį projektą, kurio metu įsigyti ne tik trys elektromobiliai, bet sukurta ir visa jų aptarnavimui reikalinga infrastruktūra.

Veisiejuose bei Seirijuose buvo įrengtos dvi elektromobilių įkrovimo stotelės, sukurtas viešojo transporto paslaugos užsakymui skirtas skambučių centras, elektroninis puslapis ir mobilioji aplikacija.
Įsigyti elektromobiliai – alternatyva seniems ir taršiems autobusams, kurie dažniausiai kursuoja gyventojams nepatogiu metu.

Įkrovimo stotelės

Naujieji elektromobiliai padės spręsti susisiekimo iššūkius rajone bei paskatins persėsti iš taršaus nuosavo automobilio į kur kas patrauklesnę ir tvaresnę viešojo susisiekimo priemonę. Kad viešuoju transportu galėtų naudotis kuo daugiau Lazdijų rajono gyventojų, užsakomųjų paslaugų ir judėjimo „nuo durų iki durų“ sistema išplėsta į tris transporto zonas: A – Lazdijai, B – Seirijai, C – Veisiejai. Tai leidžia patogiai sujungti keliones po visą rajoną.

Šiuo metu numatoma, kad didžiausias kelionės atstumas, kurį galima užsisakyti bus 35 km, paslaugą teikiant darbo dienomis nuo 8.00 iki 17.00 val. Darbo valandos ir dienos, maršrutai bus tikslinami pagal poreikį, todėl vietos gyventojai kviečiami aktyviai prisidėti ieškant jiems geriausių susisiekimo sprendimų. Skaičiuojama, kad šio projekto įgyvendinimas leis ženkliai sumažinti per parą rajono keliuose pravažiuojančių automobilių skaičių bei sumažins iki 30 t CO2 per metus.

Startuojantis projektas jau įvertintas Europos lygmeniu

Didelis rajono įvertinimas yra šio projekto inovatyvumo ir perspektyvumo pripažinimas. Vakar oficialiai startavęs projektas jau yra nominuotas tarp 10 geriausių projektų Europoje už inovacijas politikoje siekiant sėkmingos vietos plėtros. Šiuos apdovanojimus organizuoja Inovacijų institutas politikoje, siekiantis paskatinti ir paremti tuos politikos profesionalus, kurie turi drąsos žengti naujus žingsnius, yra kūrybingi ir pasiekia geresnių rezultatų, kad demokratinė politika būtų dar sėkmingesnė.

Užsakomųjų paslaugų ir judėjimo „nuo durų iki durų“ sistema Lazdijuose kuriama įgyvendinant Europos Komisijos finansuojamą LIFE programos integruotąjį projektą „Energijos efektyvumo didinimas Lietuvoje“. Jo partnere tapusiai savivaldybės administracijai skirti daugiau kaip 445 tūkst. eurų. Bandomąjį projektą numatoma įgyvendinti iki 2023 metų pabaigos.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją