Pirkimo dokumentų pavyzdžiai
Pagrindinė priežastis, dėl kurios renovacija Lietuvoje atliekama kokybiškiau – tai, kad 2013 m. naują daugiabučių renovacijos modelį lydėjo ir griežtesnės renovacijos darbų kontrolės bei priežiūros taisyklės. Pavyzdžiui, daug dėmesio skirta vienam iš pirmųjų renovacijos etapų – rangovų atrankai ir jų kvalifikacijos patikrinimui.
„Vienas iš pagrindinių veiksnių, lemiančių sėkmę įgyvendinant atnaujinimo (modernizavimo) projektą – kvalifikuotas, patyręs ir finansiškai stabilus rangovas. Būtent todėl renovacijos projekto pradžioje, atrenkant rangovą, t. y., vykdant pirkimus, didelis dėmesys turėtų būti teikiamas pirkimo dokumentams parengti, pirkimo sąlygoms ir kvalifikaciniams reikalavimams nustatyti. Aplinkos ministerija parengė pavyzdines tokių dokumentų formas, kuriomis galima vadovautis. Be to, ministerija nustatė minimalius tiekėjo kvalifikacinius reikalavimus, tokius kaip gera reputacija, sąžiningumas, finansinė būklė, mokumas (įsipareigojimų įvykdymas), patirtis ir kvalifikacija, į kuriuos būtina atsižvelgti rengiant pirkimo dokumentus“, – pasakoja Aplinkos ministerijos Statybos ir būsto departamento Būsto skyriaus vedėjas Ramūnas Šveikauskas.
Patikimų rangovų sąrašas
Šiuo metu daugiabučio renovacijos rangos darbus galima įsigyti keliais būdais – per Centrinės perkančiosios organizacijos elektroninį katalogą, per Viešųjų pirkimų tarnybos informacinę sistemą arba vadovaujantis Aplinkos ministro patvirtintu pirkimo tvarkos aprašu.
„Šiuo metu maždaug 80-90 proc. renovacijos darbų perkama per CPO katalogą, kuriame – tik tiekėjai, kurių kvalifikacija buvo patikrinta CPO specialistų. Tokio katalogo sudarymas sumažina riziką įsigyti renovacijos darbus iš nepatikimo rangovo. Visa tai leidžia išlaikyti didelius renovacijos tempus nepakenkiant renovacijos kokybei“, – pastebi Būsto energijos taupymo agentūros (BETA) Projektų įgyvendinimo kokybės priežiūros skyriaus vedėjas Edvardas Petrauskas.
Aplinkos ministerijos atstovas taip pat atkreipia dėmesį į naujausius reikalavimus rangovams, turėsiančius teigiamą poveikį modernizacijos darbų ilgaamžiškumui ir rangovų patikimumui. „Nuo š. m. sausio 1 d. perkančiosios organizacijos įgijo galimybę esmines pirkimo sutarties sąlygas pažeidusius tiekėjus įtraukti į Nepatikimų tiekėjų sąrašą ir tokiu būdu pašalinti nepatikimus tiekėjus iš viešųjų pirkimų procedūrų. Tai labai svarbus saugiklis, kuris turėtų dar labiau padidinti projektų įgyvendinimo kokybę bei paskatinti rangovus dar sąžiningiau ir atsakingiau vykdyti prisiimtus įsipareigojimus – juk patekus į Nepatikimų tiekėjų sąrašą, rangovui užkertamas kelias viešuosiuose pirkimuose dalyvauti net trejus metus“, – pasakoja R. Šveikauskas.
Profesionali renovacijos priežiūra
Kitas svarbus renovacijos etapas, kurio sklandumu nuo 2013 m. pradėjo rūpintis net kelios institucijos – renovacijos darbų įgyvendinimas. Pagal šiuo metu galiojantį Statybos reglamentą renovacijos darbų kokybę prižiūri ne tik techninis prižiūrėtojas, bet ir BETA bei Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (VTPSI) specialistai.
„BETA specialistai vykdo projektų įgyvendinimo priežiūrą ir atlieka tiek planinius, tiek neplaninius vykdomų projektų patikrinimus, reaguodami į gautus projektų administratorių ar gyventojų skundus. VTPSI specialistai atlieka valstybinę priežiūrą ir tikrina, kaip rangovai ir statybos techniniai prižiūrėtojai vykdo savo pareigas ir funkcijas, pildo dokumentus. Be to, statybvietėje tikrinama, ar statybos dalyviai kvalifikuoti, tinkamai organizuoja statybos darbus ir atnaujinimas (modernizavimas) vykdomas pagal projektą bei laikantis teisės aktų reikalavimų, taip pat žiūrima, ar darbai vykdomi kokybiškai, naudojant nustatytus reikalavimus atitinkančius statybos produktus“, – paaiškina Aplinkos ministerijos Statybos ir būsto departamento Būsto skyriaus vedėjas R. Šveikauskas.
Šiuo metu įgyvendinama kokybės užtikrinimo sistema pasiteisino, tvirtina BETA Projektų įgyvendinimo kokybės priežiūros skyriaus vedėjas E. Petrauskas. „Per mėnesį vien BETA specialistai atlieka maždaug 60-70 renovuojamų daugiabučių patikrų. Mūsų statistika rodo, kad 2013–2016 m. įvykdyta pusantro tūkstančių patikrų ir jų metu esminių pažeidimų nenustatyta. Dažniausiai pasitaiko tik techninio pobūdžio klaidos, kurios lengvai ištaisomos renovacijos metu“, – sako E. Petrauskas.
Gyventojų aktyvumas
Dar vienas veiksnys, turintis didelę įtaką renovacijos kokybei – gyventojų aktyvumas konsultuojantis su renovacijos specialistais. „Gyventojai domisi įvairiausiais renovacijos aspektais. Per mėnesį sulaukiame apie 50 skambučių kokybės priežiūros klausimais, kurie kyla renovuojant daugiabučius pagal Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programą. Kartais užtenka konsultacijos, o kartais, įtardami galimą pažeidimą, vykstame į renovuojamą objektą. Reaguojame į visus gyventojų skambučius“, – sako BETA Projektų įgyvendinimo kokybės priežiūros skyriaus vedėjas.
Aplinkos ministerijos atstovas R. Šveikauskas pabrėžia, kad didžiausią įtaką renovacijos kokybei turi komunikacija ir visų renovacijos šalių sutarimas: „Kadangi daugiabučiuose sprendimai priimami balsų dauguma, priimant sprendimą renovuoti namą, pirmiausiai itin svarbus gyventojų aktyvus ir kuo didesnis supratimas apie planuojamus darbus ir sutarimas dėl jų.“
Daugiau informacijos apie daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programą, taip pat konsultacijas organizaciniais, techniniais, administraciniais ir projektų įgyvendinimo klausimais galima gauti nemokamu telefonu 880020012.
Užsakymo nr.: PT_72831652