Kaip atrodė jūsų kelias į aviacijos mechaniką? Ar tai buvo sena svajonė? O gal šioje srityje atsidūrėte atsitiktinai?
Mano istorija gana paprasta. Vienuoliktoje klasėje mano klasiokas, draugas, o dabar ir kolega Olegas pasisakė, kad ruošiasi stoti į aviacijos mechaniką ir pasiūlė man pačiam apie tai pagalvoti. Tuo metu apie aviaciją visiškai nieko nežinojau. Esu kilęs iš nedidelio miestelio, ir tada man ne tik dar nebuvo tekę lankytis angare, bet netgi skristi. Tiesą sakant, net nemaniau, kad Lietuvoje iš viso yra aviacijos įmonių. Galiausiai Olegas pasirinko aviacijos mechaniką, o aš transporto inžineriją. Mokėmės tame pačiame universitete, tik skirtingose katedrose.
Istorija prasitęsė po mokslų praėjus keliems metams. Tuo metu dirbau vienoje gamybos įmonėje, o Olegas po mokslų pradėjo dirbti „FL Technics“. Jis man pasiūlė prisijungti prie jo. Atvažiavau į angarą, jis man aprodė, kaip čia viskas vyksta. Buvo daug nuostabos, nes mano supratimas, koks buvo mokyklos laikais, toks ir liko. Viskas man čia labai patiko ir nuo 2012 m. pradėjau dirbti.
Kaip atrodė pirmieji metai ir mėnesiai „FL Technics“? Ar ilgai truko, kol perpratote aviaciją?
Iš pradžių buvau inžinierių asistentas. Tai buvo labai svarbus laikotarpis, nes reikėjo daug ko išmokti. Laimei, patyrę kolegos man labai padėjo, o pats darbas man iš karto patiko, tad ir užsikabinau. Aišku, reikėjo įgyti labai daug žinių – mokiausi skaityti brėžinius, susipažinau su reikalavimais. Aviacijos mechanikoje labai svarbu perprasti dokumentacijas, suprasti, kokios medžiagos ir kam naudojamos. Čia nėra taip, kad, perskaitęs vieną knygą, staiga imi ir viską perpranti, tad turi mokytis kasdien.
Tikroji mano karjera prasidėjo po trejų metų asistento pozicijoje. Atsirado galimybė ir gavau progą tapti struktūros inžinieriumi. Pamažu kėliau kvalifikaciją, laikiausi mokslų modulius. Informacijos kiekis buvo didžiulis, bet jeigu turi noro, viskas įmanoma, o su patirtimi išmoksti ir geriau mokytis. Tai yra labai svarbu, nes aviacijoje viskas nuolat keičiasi. Prieš daugiau nei dvidešimt metų pagamintas Boeing 737 savo medžiagomis ir konstrukcija nuo šiuolaikiško Airbus A350 skiriasi labai stipriai.
Kuo labiausiai „užkabino“ darbas aviacijoje? Kas skatina čia likti?
Visų pirma, čia nėra monotoniškumo. Nuolat atsiranda naujų užduočių, problemų, kurių sprendimui turi sugalvoti naują būdą. Nuo iššūkių kartais pavargsti, bet tuo pačiu jauti, kad nuolat tobulėji. Man labiausiai patinka tai, kad nuolat susiduri su naujovėmis, bendrauji su klientais, darbuotojais, kitaip tariant, neverdi savo sultyse. Jauniems žmonėms visada sakau, kad ši sritis – tai puiki galimybė ir dirbti, ir mokytis tuo pačiu metu. Svarbu priminti ir tai, kad aviacija yra tarptautinė industrija. Ji nepriklauso vien Lietuvai, ar Kanadai, ar kitai šaliai. Konkurencija tarp įmonių dėl specialistų yra globali, o tai reiškia, kad patyrusių specialistų atlyginimų rėžiai yra pakankamai aukšto lygio.
Mechanika šiaip stereotipiškai suvokiama kaip „vyriška“ sritis. Ar toks nusistatymas atitinka tikrovę? Kaip yra aviacijos mechanikoje?
Be to, kad esu struktūros inžinierius, dar ir aktyviai mokau naujokus. Tenka tai daryti ir užsienyje. Viena iš vietų, kur vedu mokymus yra Salvadoras. Ten įsikūręs labai didelis orlaivių priežiūros angaras, o jame dirba labai daug moterų: mechanikių, avionikių, šaltkalvių ir t.t. Taigi, būtų labai klaidinga sakyti, kad moterys negali dirbti aviacijoje. Taip, jėgos ar ištvermės kai kuriuose darbuose labai reikia, bet daug svarbiau yra žinios, gebėjimas laikytis procedūrų. Savo komandoje taip pat turime moterų ir merginų, kurios labai sėkmingai išlaikė reikiamus modulius ir dirba prie orlaivių. Taigi, praktika rodo, kad čia nėra jokių kliūčių. Tiesiog nereikia savęs įrėminti steriotipais.
O kas labiausiai patinka „FL Technics“? Turbūt yra gera priežastis, kodėl dirbate čia jau 12 metų?
Čia jaučiuosi reikalingas. Net ir per pandemiją, kai ekonomika stojo, mūsų darbo srautai sumažėjo labai nežymiai. Kitas dalykas – požiūris į darbuotojus. Tu jauti, kad esi svarbus. Kalbu ne tik apie atlyginimus, bet ir daugybę kitų vertinimo formas. Kiekvienas turi galimybę tobulėti, siekti karjeros. Mes patys gauname gana didelę laisvę priimti sprendimus. Kolektyvas labai draugiškas, tad ir dirbti sutariant čia labai paprasta.
Tie mano dvylika metų – palyginti nedaug. Tai labai geras rodiklis, kad žmonės čia jaučiasi komfortabiliai. Juk kitu atveju čia nebūtume taip ilgai. Mūsų darbiniai ir neformalūs santykiai labai geri, o tai padeda ir kasdienybėje. Orlaivio priežiūra – sudėtingas procesas. Tam, kad viskas vyktų sklandžiai, būtinas geras santykis. O tie mano dvylika metų tikrai ne riba – esu sveikinęs kolegas su 40 darbo metų jubiliejumi.
Esate ne tik inžinierius, bet ir vadovas, mentorius. Kokių principų laikotės pastarosiose rolėse?
Manau, kiekvienam komandos vadovui būtina surasti kaip prieiti prie darbuotojo. Visi žmonės skirtingi, ir su kiekvienu privalai sukurti asmeninį ryšį. Turi būti ne tik girdimas, bet ir pats girdėti. Tik tada gali sėkmingai dirbti, nes mūsų darbo sėkmė priklauso nuo kiekvieno indėlio.
Kai pats prisijungiau prie „FL Technics“, projektų mastelis ir kompleksiškumas man atrodė sunkiai suvokiamas. Viskas atrodė kiek chaotiška. Vėliau pradedi matyti, kad egzistuoja labai tvarkinga sistema, o visos procedūros numatytos ne be reikalo. Privalai darbus atlikti laiku ir saugiai, taigi, turi jas sekti. Dabar mano darbas – perteikti tai kitiems.
Kokių savybių reikia aviacijos mechanikams? Kaip asmeniui įsivertinti, ar jis gali dirbti šį darbą?
Mano supratimu, viskas labai priklauso nuo pozicijos. Jeigu nori būti mechaniku, tau turi nuoširdžiai patikti aviacija arba mechanika. Prie mūsų komandos gali prisijungti asmenys ir iš karto po mokyklos, studijų metu ar po jų ar asmuo norintis persikvalifikuoti. Kiekvienas prisijungęs „FL Technics“ gali mokytis ir įgauti licenciją, išlaikius per 5 metus reikiamus modulius. Taip pat šiuo laikotarpiu užtikrinama praktika orlaivių angare su patyrusiais licencijuotais specialistais. Įgavus licenciją, asmuo jau gali tapti aviacijos inzinieriumi, priimti daugiau sprendimų dėl orlaivio taisymo.
Taip gaunasi karjera su „viskas įskaičiuota“, kai gauni ne tik reikiamus mokslus, žinias, praktiką, atlygį, bet ir vartus į aviacijos pasaulį.
Svarbiausias kriterijus kandidatuojant į tokias pozicijas yra atsakomybės jausmas bei noras mokytis, tobulėti. Įranga, programinės sistemos, medžiagos čia nuolat keičiasi, atsinaujina. Per savo dvylika metų pamačiau daugybę permainų.