Mokosi gyvenimiškų dalykų
Susipažinti su saugomomis teritorijomis iš savo mokyklų moksleiviai keliauja jau aštuntus metus. Anot vieno iš organizatorių – Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centro Gamtinio ir ekologinio ugdymo skyriaus specialisto Gedimino Petkaus, tokia pažintis jaunuoliams – labai svarbi ir neįkainojama patirtis.
„Taip mokiniai pažįsta nacionalinius ir regioninius parkus, draustinius ir rezervatus ne tik pamokose, o viską pamato gyvai, pakvėpuoja grynu oru, paklauso paukščių, išvysta augalus. O dar kai turi užduočių, pavyzdžiui, filmuoti, fotografuoti, pristatyti, imi geriau suprasti. Vaikai tuomet turi daugiau ir pasidomėti, paskaityti, susipažinti su regioninio parko direkcijos darbuotojais – tarkime, daug metų ten dirbančiais ekologais, kurie pasidalija žiniomis“, – sako jis.
G. Petkus įsitikinęs – ne mažiau svarbu, kad moksleiviai pažintų ir apylinkes, kuriose gyvena: „Daug kas nežinojo, kad gyvena šalia draustinių. Vaikai neįsivaizduoja, kiek įdomių ir vertingų dalykų gamtoje yra visai šalia jų.“
Jam antrina ir kartu konkursą organizuojančios – Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos prie Aplinkos ministerijos (VSTT) – atstovė Diana Rakauskaitė, teigdama, kad tokie gamtosauginiai projektai itin svarbūs, kol vaikų asmenybės vis dar formuojasi.
„Mes norime, kad moksleiviai žinotų, kas ir kodėl saugoma. Mes pastebime, kad su jaunąja karta ateina platesnis gamtosauginis požiūris. Kai moksleiviui paaiškini, kad skruzdėliukas ar vabaliukas turi panašų gyvenimą kaip ir žmogus – auga, bręsta, turi savo vietą pasaulyje – jis jautriau reaguoja į gamtą suvokdamas, kad ir žmogus yra gamtos dalis biologinės įvairovės grandinėje“, – kalba ji.
„Mokiniai dabar viskam yra atviri. Ką tu jiems įdiegi, taip jie ir supras dalykus. Būna, kad vaikai ir savo tėvus pamoko nemesti šiukšlės miške ar pievoje“, – priduria D. Rakauskaitė.
Neradus, ko reikia gamtoje, į pagalbą – technologijos
G. Petkus pasakoja, kad moksleiviai išties padirbėjo iš peties. Filmuodami su telefonais mokiniai sugebėjo sukurti tokius filmukus, kuriuos, esą, ir ne kiekvienam studentui pavyktų sukurti.
„Dalyvavo įvairių klasių mokiniai: nuo 4 iki 12 klasės. Tad ir filmukai buvo įvairūs. Vieni buvo paprastesni, kiti – sudėtingesni, su įvairiais efektais, įterptais žemėlapiais. Kai kurie mokiniai ir su dronais nufilmavo. Nuostabu matyti, kaip mokiniai draugauja su išmaniosiomis technologijomis ir gali patys ar su mokytojų pagalba filmukus sumontuoti“, – džiaugiasi jis.
O ir kūrybiškų sprendimų čia netrūko
„Per baigiamąjį renginį mokiniai pasakojo, kaip keliavo upe baidarėmis kartu su Pagramančio regioninio parko ekologe su mokytojomis. Plaukdami Jūros upės gražiomis kilpomis nufilmavo atodangas – net siužetą sugalvojo, kad jie yra piratai, kurie pagrobė žemėlapį iš lankytojų centro. Visko buvo – ir su baidare vos neapvirto... Net ir kelis kartus perfilmuoti teko, važiuoti į draustinius po keliskart, nes kažkas nepavyko“, – teigia jis.
Konkurse galėjo dalyvauti visos Lietuvos moksleiviai. Čia dalyvavo daugiau kaip 30-ies komandų, kurias sudarė 5–8 žmonės. Mokyklos išsirinkdavo norimą, šalia esantį nacionalinį ar regioninį parką ir komandos imdavo kurti filmukus apie draustinius.
Jau laukia kitų metų konkurso
Nors konkursas vyksta jau aštuntus metus, filmukus vaikai kurią tik antrus.
„Anksčiau vaikai su mokytojomis kurdavo pamoką apie nacionalinį ar regioninį parką – pasakodavo, kuo jis ypatingas, kokios yra saugomos rūšys, rengdavo metodiką. O pernai sugalvojome, kad reikia pakeisti formatą. Filmukai labai pasiteisino. Pernai vaikai kūrė filmukus apie saugomus gamtos paminklus, tokius kaip medžius senolius, akmenis, šaltinius. O šiemet tema – draustiniai“,- sako D. Rakauskaitė.
Konkursas skelbiamas metų pradžioje, o savo pristatomąjį filmuką vaikai ruošia visą vasarą. Vos jai pasibaigus jų kūriniai vertinami ir skelbiami nugalėtojai.
Tiesa, dėl kito šiais metais konkurse dalyvavę vaikai jau nenustygsta vietoje – laukia, kokia tema galės kurti filmukus jau kitais metais.
„Šiais metais finalinis renginys vyko Žagarės regioniniame parke. Vaikai gavo įvairiausių prizų: knygų, kuprinių, kvietimų į „Skalvijos“ kino centrą, ekskursiją po Žagarės regioninį parką, aplankė dolomito atodangą, Mūšos tyrelio pažintinį taką. Vaikams labai patiko“, – tikina VSTT atstovė Diana Rakauskaitė.
Ji priduria, kad nenorėjo nugalėtojų skirstyti į pirmą, antrą ir trečią vietas, todėl buvo išrinkti penki laimėtojai. Jais tapo: Tauragės Šaltinio progimnazija (filmukas apie Jūros upės kraštovaizdžio draustinį), Kauno technologijos universiteto inžinerijos licėjus (filmukas apie Ruškio kraštovaizdžio draustinį), Vytauto Didžiojo gimnazija (filmukas apie Spenglos hidrografinį draustinį), Kauno Milikonių progimnazija (filmukas apie Jiesios kraštovaizdžio draustinį) ir Palangos senoji gimnazija (filmukas apie Olandų kepurės kraštovaizdžio draustinį).
Projektas finansuojamas Europos regioninės plėtros fondo lėšomis.
Užsakymo nr.: PT_88211591