Apgalvojus – sutaupoma
Ne kartą diskutuota, jog šiuolaikiniame kontekste kokybiškos studijos yra viena vertingiausių augančios, tobulėjančios asmenybės investicijų. Tiesa, reikalaujanti solidaus piniginio indėlio. Kita vertus, sutikime, išsilavinimas – ne tik finansinė investicija: juk studijas (ateities profesiją) renkamės ne tas, kurios nemokamos ar pigiausios, o tas, kurios atrodo įdomios, naudingos, perspektyvios. Dažnu atveju pasirinkta specialybė tampa reikšminga tolesnio gyvenimo dalimi: universitetas yra startas į savirealizaciją, saviraišką, profesiją, pajamų šaltinį, karjerą. Taigi prieš startuojant reikalingas kruopštus apsvarstymas ir argumentuotas sprendimas.
ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto studijų direktorės Gintarės Aldonytės teigimu, renkantis aukštojo mokslo įstaigą ir norint neprašauti pro šalį, svarbu nuosekliai, atsakingai apsvarstyti: „Svarbiausias uždavinys – išsianalizuoti studijų programą bei išsiaiškinti, kuris universitetas geriausiai paruošia siekiamos profesijos specialistus. Naudinga pagvildenti kertinius klausimus: ar universiteto diplomas suteiks išsilavinimą, padėsiantį siekti karjeros; ar rasis galimybių pagal mainų programą studijuoti užsienyje, pasisemti tarptautinės patirties? ar studijuojant bus įmanoma atlikti praktiką sėkmingai veikiančiose Lietuvos ar užsienio kapitalo įmonėse?“
(Ne)mokama kokybė
Nusprendus, jog kokybiškas aukštasis išsilavinimas yra investicija, protinga investuoti ten, kur tikimasi didžiausios grąžos. Kokios grįžtamosios vertės tikėtis iš bakalauro diplomo? Tai – absolventų sėkmė darbo rinkoje, statistiniais duomenimis argumentuoti aukštesni atlyginimai, siekis grįžti mokytis aukštesnių pakopų studijose, galimybė konkuruoti tarptautiniame verslo lauke. „ISM universitetą pasirinkau dėl stiprios studijų programos, kurioje visos paskaitos yra tikslingos ir visapusiškai atliepia pasirinktą profesinę sritį. Vertinu, jog čia yra daug užsienio dėstytojų, galinčių perteikti tarptautinį verslo, politikos kontekstą. Be to, daugelis lektorių yra praktikai, kurie ne tik perteikia teorines žinias, bet ir pasidalina profesine patirtimi, – savo pasirinkimą argumentuoja ISM bakalauro studentė Ugnė Merkelytė. – Investicija į kokybiškas studijas nėra maža, tačiau apsispręsdama nedvejojau. Juolab, kad Lietuvoje sudarytos geros sąlygos investuoti į aukštąjį mokslą, valstybės remiamos studijų paskolos teikiamos itin palankiomis sąlygomis.“
ISM studijų direktorė sutinka, jog daliai visuomenės bakalauro studijų kaina privačiame universitete vis dar atrodo aukšta. Tačiau jei vertinsime studijų mokestį kaip investiciją, ši taps ne tik patraukli, bet ir pelninga. „Viskas priklauso nuo to, su kuo lyginsi. Be to, svarbus asmeninių prioritetų įsivardijimas, – komentuoja specialistė. – Jei renkiesi tarp dviejų galimybių – mokamo ar nemokamo aukštojo mokslo, o daugiau vertinimo kriterijų neturi, svertas gali krypti į vieną pusę. Tačiau pridėjus papildomus kriterijus – studijų kokybę, karjeros perspektyvas, dvigubo diplomo galimybę, tarptautinius mainus, galima priimti daug racionalesnį sprendimą.“ G. Aldonytės nuomone, šiandien mokamo išsilavinimo vertinimas yra pakitęs: privačios studijos nebelaikomos prabanga, skirta tik mažai daliai visuomenės, o vis dažniau traktuojamos kaip siektina saugi ir vertinga investicija.
Kita vertus, pašnekovės pastebėjimu, Lietuvoje esame įpratę prie nemokamo aukštojo mokslo, turime daug valstybinių universitetų, todėl neretai privačių studijų galimybė nė nesvarstoma. „Štai, pavyzdžiui, nemokamų papildomo lavinimo būrelių yra labai mažai, tad žmonės turi rinktis iš mokamų paslaugų. Beje, kartais brangesnis variantas atrodo kokybiškesnis. Tuo tarpu Lietuvoje esant dideliam valstybinių universitetų, siūlančių nemokamą mokslą, pasirinkimui, privačios bakalauro studijos gąsdina. Norėti norima, bet bijoma ir nė nebandoma galvoti, jog sumokėta studijų kaina bus atgauta gana greitai. Esant didesniam privataus aukštojo mokslo pasirinkimui, daugiau vadovaujamasi mokslo kokybės, o ne mokama-nemokama kriterijumi,“ – komentuoja G. Aldonytė.
Išskaidyti – argumentuoti
Privačių bakalauro studijų kainą galima įvertinti palyginus su, pavyzdžiui, iš valstybės gaunamais vaiko pinigais, mokyklinuko dienpinigiais, užklasiniais būreliais, savaitgalio pramogomis, galiausiai, su privačios mokyklos ar darželio įkainiais. ISM universiteto profesorius Tadas Šarapovas yra išskaičiavęs, jog vienos dienos bakalauro studijų kaina šioje įstaigoje atsieina apie 14 eurų. Padieniui išskaidžius solidžią, per ketverius metus sumokamą sumą, paaiškėja, jog panašiai kainuoja darželinuko ar mokyklinuko lankomo sporto, muzikos, dailės, kalbos, skaičiavimo būrelio valanda...
„Žinoma, sudėtinga lyginti būrelio ir studijų įkainius, tačiau tokios paralelės padeda suprasti vertinimą „brangu-pigu“ principu. Dažnai bet kokios paslaugos metinis mokestis gali atrodyti didelis, tad norint suvokti kainą kasdieninių poreikių kontekste, patogu ją išskaidyti, pavyzdžiui, mėnesiais ar dienomis, – komentuoja G. Aldonytė. – Taip prieinama ir paradoksali išvada, jog valandinė būrelio kaina yra tokia pati kaip bakalauro studijų dienos.“
Studijų direktorė pateikia ir racionalesnę – privataus bakalauro ir ugdymo privačioje mokykloje ar darželyje – mokesčio paralelę: „Lietuvoje esame įpratę prie mėnesinių įmokų už įvairias paslaugas. Štai ISM bakalauro studijų vidutinė mėnesio kaina yra 440 eurų. Tuo tarpu mėnesinis mokestis privačioje sostinės mokykloje – nuo 800 eurų, ugdymas privačiame darželyje – nuo 600 eurų. Tokiame kontekste privataus bakalauro diplomo kaina sąlyginai atrodo nebe tokia aukšta, o vertinant investiciniu požiūriu – apsimokantis ir atsiperkantis indėlis.“
Ir kas gi brangiau?
Turint omenyje ISM profesoriaus T. Šarapovo išskaičiuotą vienos dienos bakalauro studijų 14 eurų kainą, verta prisiminti, kiek mokame už užklasines mokyklinio ar darželinio amžiaus vaikų veiklas? Viena anglų kalbos pamokėlė – 10 eurų, dailės būrelio valanda – 12 eurų, baseino treniruotė – 10-15 eurų... Korepetitorius abiturientui atsieis 20-30 eurų už valandą... Panašiai, tiesa? Pateikus žinomus praktinius pavyzdžius, pareiškimas, jog užklasinės veiklos būrelio valanda kainuoja tiek, kiek bakalauro studijų diena privačiame universitete, nebeatrodo tik skambus, iš piršto laužtas teiginys. Tai – paradoksalus faktas. „Dažniausiai gąsdina nežinojimas ar stereotipinės nuostatos: kol nepradedi domėtis, atrodo tolima, brangu, nesvarstytina. Jaunai asmenybei reikia įdėti daug darbo analizuojant, lyginant pasirinkimo galimybes. Juk kuo geriau pažįstu, ką renkuosi, tuo daugiau motyvacijos atrandu, arba suprantu, jog šitai – ne man,“ – įžvalgomis dalijasi G. Aldonytė.
Atsakingą studijų pasirinkimą akcentuoja ir ISM studentė Deimilė Kuzmauskaitė, dėl universiteto apsisprendusi dar dešimtoje klasėje. Tuomet ji sužinojo apie studijų stipendijos galimybę ir ėmė ruoštis: intensyviai mokėsi, dalyvavo įvairiuose renginiuose, paskutinėje klasėje lankė ISM matematikos kursus. Be to, stojo išankstiniu etapu, suteikiančiu didesnę galimybę gauti nemokamą mokslą. Pastangos D. Kuzmauskaitei užtikrino „100 talentų stipendiją“ ir nemokamo mokslo galimybę privačiame universitete. „Pasirinkimas studijuoti ISM yra ta investicija, kurios atkakliai siekiau, ir kuria esu patenkinta. Neabejoju, jog įgijusi bakalauro laipsnį, tęsiu magistro studijas, – dalijasi studentė. – Visokeriopas indėlis į mokslą man yra prioritetinis, nes tai – mano ateities gerovės pagrindas.“
Daugiau apie ISM skiriamas stipendijas rasite čia: Finansavimas - ISM Vadybos ir ekonomikos universitetas