Perpranta moderniausias technologijas

Praėjusių metų rudenį duris atvėrusiame Panevėžio STEAM centre yra įrengtos keturios modernios laboratorijos, kuriose Panevėžio regiono moksleiviai gali atlikti tyrimus, eksperimentus ir per patirtinį mokymąsi susipažinti su inžinerijos, technologijų ir gamtos mokslais. STEAM centre moksleiviams įrengta ir dar viena moderni mokymosi priemonė – inovatyvus hidroponinis šiltnamis, kuriame moksleiviai patys gali auginti augalus, stebėti jų vystymosi procesus.

Hidroponiniame šiltnamyje auginamiems augalams nereikia dirvožemio ir saulės šviesos, tad šis auginimo būdas laikomas vienu perspektyviausių ūkininkystės ir daržininkystės metodų, mat augalai visas medžiagas gauna iš vandens, praturtinto mineralinėmis medžiagomis.

Didžiausias tokio šiltnamio privalumas – galimybė norimus augalus išauginti visais metų laikais. Be to, hidroponinį šiltnamį galima įrengti ir uždarose patalpose. Pasaulyje keičiantis ūkininkavimo tendencijoms, hidroponika, kaip inovatyvus ir tvarus augalų auginimo būdas, vis dažniau naudojama pažangiausiuose žemės ūkiuose.

Pasitelkiant hidroponinį šiltnamį STEAM centre moksleiviai gali iš arčiau susipažinti su moderniais augalų auginimo būdais ir sužinoti, kaip efektyviau galima pritaikyti šiuolaikines technologijas. Panevėžio gimnazistai bei studentai šią inovatyvią naujovę jau spėjo išbandyti, o pirmuosius auginamų braškių vaisius ketina raškyti jau visai netrukus – per didžiąsias metų šventes.

Įdarbina dirbtinį intelektą

„Panevėžio STEAM centras įgyvendina mokslo projektą, kuris vienija tiek verslo įmonę, padovanojusią mums šiltnamį, tiek Panevėžio kolegijos studentus, kurie mokosi pagal dirbtinio intelekto programą, tiek mūsų kolegas iš kitų Lietuvos miestų. Mokymus veda eksperimentinės robotikos laboratorijos įkūrėjas Eivanas Maksvytis", – pasakoja Vaida Šiaučiūnė, Panevėžio regioninio STEAM atvirosios prieigos centro vedėja.

Projekto tikslas, anot pašnekovės, paskatinti dirbtinio intelekto kursą išklausiusius studentus bei gimnazistus vėliau žinias pritaikyti STEAM atvirosios prieigos centro dirbtinio intelekto laboratorijoje, kurioje šiuo metu yra auginamos braškės, o vėlesniu metu tikimasi auginti ir kitus augalus.

Hipodroponinį šiltnamį STEAM centrui padovanojusios įmonės generalinis direktorius įsitikinęs, jog jau mokykloje susipažinę su inovatyviomis ir tvariomis technologijomis, vaikai turi gerokai daugiau galimybių profesinėje karjeroje.

„Labai džiaugiamės ir didžiuojamės galėdami prisidėti prie panevėžiečių galimybės pažinti platesnį pasaulį ir rasti įrankį, kuris vėliau atvestų juos į naujas technologijas, naujus darbus ir tuo pačiu leistų žengti žingsnį į modernų skaitmeninį pasaulį", – sako Edvinas Bernotas.

Anot robotikos dėstytojo Eivano Maksvyčio, dirbtinis intelektas šiandien randa vietą kone visose žmogaus veiklose, o skaitmenos ir instrumentų pagalba galima viską padaryti greičiau, paprasčiau ir efektyviau. „Išmaniųjų technologijų mūsų buityje ir gyvenime tik gausės, o jos darys savo darbą taip gerai, kad pradėsime jų net nepastebėti", – įsitikinęs E. Maksvytis.

Šiai minčiai pritaria ir dėstytojo studentas, kuris neabejoja – robotika ir dirbtinis intelektas užims labai svarbų vaidmenį šalies ekonomikoje: „Mokykloje daugiausiai pažindinamės su fundamentaliaisiais mokslais – matematika ir fizika, – tačiau turime mažai galimybių pritaikyti juos praktikoje. Būtent STEAM centrai ir atveria šias galimybes".

Hipodrominame šiltnamyje vykstančius procesus čia su susidomėjimu stebi ir mažesnių klasių mokinukai, kurie su mokytojų pagalba taip pat sėkmingai augina įvairius augalus. Ridikėlius šiltnamyje auginanti Eglė neslepia – įdomu ne tik stebėti rezultatus, bet ir matyti visą auginimo procesą.

„Kai kuriuos augalus auginame dirvožemyje, kai kurios – akmenukuose. Ridikėlių iki šiol nesu auginusi, tad norėjau paeksperimentuoti ir pažiūrėti, kaip jiems seksis augti šiltnamyje", – apie inovatyvų savo mokslinį bandymą pasakoja Eglė.

Panevėžio STEAM centras – vienas iš 7 regioninių atvirosios prieigos centrų

Atviros prieigos centrų tinklą Lietuvoje sudaro septyni regioniniai ir kuriami trys metodiniai STEAM centrai. STEAM centrams steigti Švietimo, mokslo ir sporto ministerija skyrė ES paramos lėšų. Savo lėšomis taip pat prisideda savivaldybės, mokslo įstaigos ir partneriai.

Panevėžio regioninis STEAM atviros prieigos centras – Panevėžio švietimo centro padalinys, kuriame mokiniai gali praktiškai susipažinti su gamtos, technologijų, inžinerijos, matematikos mokslų dėsniais ir naujausiais išradimais, savarankiškai eksperimentuoti ir kurti.

Patraukli ugdomoji veikla padeda jaunimui nuo mažens susidomėti sudėtingais STEAM sričių mokslais, o vėliau rinktis su jais susijusias studijas ir karjerą. STEAM centre sudaromos galimybės tobulinti kvalifikaciją mokytojams, o visuomenė gali susipažinti su moksliniais tyrimais ir inovacijomis. Siekiama, kad šis centras būtų Panevėžio regiono mokiniams tyrimų, atradimų ir kūrybine inovacijų erdve.


STEAM ugdymo plėtra ir mokymosi aplinkos, skatinančios mokinių kūrybiškumą ir gebėjimą kurti ar pritaikyti technologijas praktikoje, prieinamumas yra skatinami ES fondų finansuojamomis priemonėmis.