Kalbasi dažniau ir atsakingiau už kitus verslus

Žiniasklaidos stebėsenos bendrovė „Mediaskopas“ atliko komunikacijos analizę, kurios duomenys apėmė beveik 82 tūkst. publikacijų ir diskusijų laidų nuo 2019 metų. Ji atskleidė, jog 2024-aisiais pastebimas situacijos pagerėjimas: verslo įmonės greičiau ir efektyviau integruoja negaliai jautrią kalbą į kasdienę komunikaciją, palygti su viešojo sektoriaus institucijomis.

Tarp Lietuvos verslų „Rimi Lietuva“ yra pagrindinis negaliai jautrios kalbos ambasadorius: prekybos tinkle, palyginus su kitais verslais, dažniau ir atsakingiau naudojama negaliai jautri kalba. Prekybos tinklo proaktyvioje komunikacijoje visiškai nenustatyta negaliai nejautrios kalbos vartojimo atvejų. Tyrime vertinti viešai skelbiami pranešimai, reklama ir komunikacijos stilius, ypatingą dėmesį skiriant socialinės atsakomybės aspektams.

„Rimi Lietuva“ personalo vadovė Vaida Kaikarienė sako, jog tokie rezultatai – ne atsitiktinumas, mat per pastaruosius 16 metų įmonė nuosekliai dirba, siekiant integruoti socialinės atsakomybės principus ir skatinti įtrauktį, ypač orientuojantis į jautrią komunikaciją su žmonėmis, turinčiais negalią.

„Rimi“ ypatingą dėmesį skiriame švietimui ir sąmoningumui darbuotojų bei pirkėjų tarpe, jog užtikrintume pagarbią ir tinkamą kalbą, kuri padeda kurti teigiamą socialinį pokytį ir išlaikyti verslo lyderystę šioje srityje. Be to, įmonė aktyviai organizuoja įvairias iniciatyvas, skirtas didinti visuomenės supratimą apie žmonių su negalia teises ir poreikius, taip pat skatina darbuotojus dalyvauti mokymuose ir seminaruose, kurie padeda geriau suprasti šiuos iššūkius“, – teigia V. Kaikarienė.

Rimi personalo vadovė Vaida Krasauskienė

Įdarbino 130 žmonių su negalia

Prekybos tinklo „Rimi“ partnerė, Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra, įgyvendindama informacinę kampaniją „Laikas keisti plokštelę“, pabrėžia, jog kalbant apie asmenis su negalia, svarbu rinktis pagarbius žodžius. Kampanijoje primenamas Jungtinių Tautų asmenų su negalia teisių konvencijos tikslas – skatinti pagarbą asmenų su negalia orumui. Pabrėžiama, jog pagarba žmonėms atsiskleidžia tiek kalboje, tiek bendravimo būduose.

„Negaliai jautri kalba yra itin svarbus įrankis, siekiant užtikrinti orumą ir lygiavertį dalyvavimą visuomenėje visiems jos nariams. Kalba ne tik atspindi mūsų požiūrį, bet ir formuoja visuomenės nuostatas bei kultūrą. Todėl rinktis žodžius atsakingai ir pagarbiai yra esminis žingsnis, kuriant įtraukią ir tolerantišką aplinką, – sako Asmens su negalia teisių apsaugos agentūros direktorė Eglė Čaplikienė. – Džiaugiuosi matydama tokius atsakingo verslo pavyzdžius, kaip „Rimi Lietuva“, kuris nuosekliai demonstruoja, jog negaliai jautri kalba ir įtrauktis nėra tik žodžiai, bet ir kasdienė praktika.“

E. Čaplikienė pabrėžia, jog verslo įmonės turi didžiulę įtaką keisti nusistovėjusius stereotipus bei kurti naujus standartus, kurie užtikrina visiems vienodas galimybes: „Bendradarbiaudami su verslu ir vykdydami tokias iniciatyvas, kaip kampanija „Laikas keisti plokštelę“, siekiame, kad pagarbi ir įtrauki kalba taptų neatsiejama kiekvieno žmogaus, institucijos ar įmonės veiklos dalimi.“

„Rimi Lietuva“, palaikydama šią poziciją, ne tik orientuojasi į negaliai jautrią komunikaciją, bet ir skatina įtrauktį, priimdama į kolektyvą įvairias negalias turinčius žmones – jų šiuo metu prekybos tinkle dirba 130.

„Kurdama įtraukią darbo aplinką, „Rimi Lietuva“ jungiasi ir prie tarptautinių iniciatyvų, tokių kaip „DUOday“, kuri žmones su negalia kviečia išbandyti įvairias profesijas. Didžiausias skaičius negalią turinčių žmonių dirba parduotuvėse, tačiau yra ir dirbančių biure, logistikos, komercijos, gamybos padaliniuose, skambučių centre“, – vardija V. Kaikarienė.

Siekia keisti kitų darbdavių požiūrį

„Rimi“ aktyviai skatina žmonių su negalia įtrauktį į darbo rinką, įgyvendindama iniciatyvas, kurios ne tik remia jų įdarbinimą, bet ir keičia darbdavių požiūrį. Nuo 2007 metų prekybos tinklas nuosekliai samdo žmones su negalia, nepasinaudodama valstybės teikiamomis kompensacijomis.

Pasak prekybos tinklo „Rimi“ ryšių su visuomene ir korporatyvinės atsakomybės vadovės Eglės Krasauskienės, įmonė dalyvauja įvairiose iniciatyvose, siekdama naikinti stereotipus ir užtikrinti, kad visi žmonės, nepriklausomai nuo jų gebėjimų, turėtų lygias galimybes darbo rinkoje.

„Pavyzdžiui, iniciatyvos „Jokio skirtumo“ metu darbdaviai buvo kviečiami į nemokamus mokymus, kuriuose aptariami ne tik įdarbinimo įstatymai, bet ir praktiniai patarimai, kaip bendrauti su negalią turinčiais darbuotojais. Tokios veiklos ne tik didina informuotumą, bet ir skatina visuomenės pokyčius, užtikrinančius geresnę žmonių su negalia įtrauktį ateityje“, – teigia E. Krasauskienė.