Kauno SMK Aukštojoje mokykloje įvykusioje konferencijoje „Švietimo įstaigos vadovo misija – pedagogų saviveiksmingumas ir bendrakūra“ iškelti klausimai apie švietimo darbuotojų saviveiksmingumo skatinimą, švietimo įstaigos bendruomenės įtraukimą į bendrakūrą siekiant rezultatų ir tikslų. Taip pat buvo kalbama apie saviveiksmingumo įtaką bendruomenei ir pedagogo motyvacijai bei atskleista, kokių asmeninių ir profesinių įgūdžių reikia šiandien ir ateityje švietimo lyderiams bei vadovams.
Sveikinimo žodį konferencijoje tarė Kauno miesto savivaldybės švietimo skyriaus vedėja Ona Gucevičienė. Pasveikinusi susirinkusius ir pasidžiaugusi aktualia nagrinėjama tema, O.Gucevičienė pasidalijo savo mintimis.
„Keičiantis visuomenei bei mokyklai, didėja reikalavimai ir švietimo įstaigos vadovui. Reikalaujama, kad jis būtų lyderis, suprantantis savo bendruomenę, gebantis mokytojus vesti pažangos keliu. Žinome lietuvių literatūros tyrinėtojos, pedagogės Meilės Lukšienės (Meilutė Julija Lukšienė-Matjošaitytė – red.past.) koncepcijoje parašytus žodžius, kad kiekviena švietimo įstaiga turi būti unikali, turėti savo veidą ir eiti nepramintu keliu. Manau, ši konferencija puiki galimybė įsivertinti, kokie mes esame lyderiai ir suprasti, ką galime padaryti geriau, kaip motyvuoti savo bendruomenę, mokytojus, kad atlieptume visuomenės pokyčius ir švietimo sistemai keliamus reikalavimus“, – palinkėjusi sėkmingo darbo kalbėjo Kauno miesto savivaldybės švietimo skyriaus vedėja O.Gucevičienė.
Susirinkusius pasveikino ir SMK direktorė Viktorija Palubinskienė, savo kalbą pradėjusi apie buvusios Socialinių mokslų kolegijos pokyčius, nuo šių metų prisistatančios kaip SMK Aukštoji mokykla.
„27 metus buvome žinomi kaip Socialinių mokslų kolegija. Esame didžiausia nevalstybinė aukštoji mokykla Lietuvoje, turime daugiau nei 4,5 tūkst. studentų, apie 300 dėstytojų, dirbančių Vilniuje, Kaune bei Klaipėdoje. O tuo pačiu turime 18 skirtingų studijų programų, kurios per laiką peršoko socialinių mokslų kryptį. Šiai dienai įgyvendiname sveikatos, IT be kitas studijų kryptis, todėl į šį pokytį keliavome ne vienerius metus ir dabar prisistatome kaip SMK Aukštoji mokykla. SMK akronimas suteikia naują reikšmę – jį šifruojame kaip Sąmoningą Mokymąsi Kartu. Taip ir šioje konferencijoje susirinkome vieni iš kitų sąmoningai mokytis kartu. Tikiu, kad kiekvienas turi unikalią patirtį, kuria gali dalintis su kolegomis, taip sukuriant sinergiją, kuri yra variklis, leidžiantis eiti pirmyn“.
SMK direktorė papasakojo ir apie prieš ketverius metus gimusią „EduAction“ iniciatyvą bei norą kurti pokytį švietime. Pasidžiaugusi jau aštunta „EduAction“ konferencija, kuri pirmą kartą įvyko gyvai, V.Palubinskienė pakvietė ir į kitus aktyviai organizuojamus SMK renginius.
„Norime dalintis savo pedagogine ugdymo patirtimi ir kurti pokytį švietime, todėl skatiname dalintis ir jus bei laukiame kituose savo renginiuose“, – kvietė V.Palubinskienė.
Po sveikinimo žodžių pranešimą skaitė psichologas, atidos mokytojas, įsisąmoninimo psichologijos praktikas, iniciatyvos „Pauzė“ kūrėjas Paulius Rakštikas. Anot Pauliaus, nuolatinėje kaitoje itin svarbu lanksčiai veikti ir mąstyti. Atida grįsta lyderystė kviečia permąstyti mūsų veiklos ir mąstymo būdus, sukuria daugiau galimybių psichologiškai lanksčiai kurti santykius bei siekti rezultatų.
„Atidumas svarbi psichikos savybė, padedanti išsigelbėti, tačiau kai kalbu apie atidą, noriu pabrėžti, kad ji turi platesnį kontekstą. Atida apima ne tik akimirką – tai budrus suvokimas, kylantis iš esamo momento priėmimo, pastebint savo šališkumą ir vertinimus. Sujungiant atidos ir lyderystės žodžius, gauname įdomius dalykus – abiejuose matoma, kad tai apie esamą laiką, treniravimąsi, gyvumą, įvairumą. Tai labai savo esme panašūs žodžiai, nors yra iš visiškai skirtingų kontekstų. Lavindami vieną, mes laviname kitą, o tai puikiai daro mūsų smegenys“ – kalbėjo P.Rakštikas ir konferencijos dalyviams išvardino penkias kryptis kaip ugdant atidą – ugdyti ir savo lyderystę.
Konferencijos pranešėja Danguolė Kraskauskienė, ICF akredituota koučingo specialistė, VDU lektorė, dalinosi savo pranešimu „Užauginti ir paleisti – kaip vadovas gali paskatinti savo komandos saviveiksmingumą“.
„Dalintis lyderyste nėra taip paprasta. Ne visada vadovo norimą perduoti lyderystę darbuotojai noriai ir priima. Nebūkite vadovais, kurie stumia ar traukia į lyderystę per jėgą, tokiu būdu jūs tik patys pavargstate. Būkite tie, kurie išgirdę „ne“ paklausia savo komandos narių, kas juos stabdo nuo lyderio vaidmens, ko jie iš tikrųjų bijo. Pasidalintoji lyderystė veikia, bet tam reikalingos trys sąlygos: autonomiškumas, savarankiškumas – galimybė spręsti ir pasirinkti su kuo nori dirbti drauge ir laisvas planavimas. Be šių sąlygų mokytojams labai svarbi tėvų ir bendruomenės parama, geri santykiai tarp vaikų ir pedagogų. Bet didžiausią įtaką daro pasitikėjimas, kuriamas tarp vadovo ir komandos“. – mintimis dalijosi D. Kraskauskienė.
Savo mintimis bei patirtimi pasidalijo ir Lietuvos mokyklų vadovų asociacijos (LMVA) prezidentas, Kauno KTU inžinerijos licėjaus direktorius dr. Dainius Žvirdauskas. Pranešimo metu jis atsakė į klausimą, kaip vadovavimas mokyklai ir kolektyvui kinta transformuojantis švietimo sistemai.
„Turime didžiuotis ir pasidžiaugti, kad Lietuvos partneriai užsienyje mus įvardija švietimo lyderystės ekspertais. Įvairių konferencijų ir stažuočių metu ne kartą teko girdėti, jog per 30 nepriklausomybės metų švietimo sistemoje ir politikoje padarėme tai, ką jie padarė per 100 metų“. – džiaugsmingai pasakojo D. Žvirdauskas ir konferencijos dalyviams pasidalino savo asmenine mokyklos vadovo patirtimi. „Vadovavimas mokyklai ir jos komandai man pirmiausia yra atsakomybė. Aš nuolat jaučiu atsakomybę, kad visada būtų išteklių, tam kad tu galėtum kažką valdyti. Tam kad būtų išteklių, reikia kad būtų mokinių, tam kad mokiniai rinktųsi mokytis mano mokykloje – reikia gerų idėjų, pasišventimo, lyderystės ir noro veikti bei įgyvendinti tas idėjas. Švietimo vadovai ir darbuotojai yra nuolatiniame transformacijos procese ir mūsų, lyderių bei vadovų, darbas yra visa apimantis. Turi gebėti kalbėtis ir su politiku, ir su ministru, jeigu reikia ir su prezidentu, verslininku, galiausiai su savo mokytoju ir mokiniu, tam kad matytum visumą ir galėtum kokybiškai vadovauti pokyčių kontekste ir kasdieninėje veikloje“. – kalbėjo dr. Dainius Žvirdauskas.
Konferencijoje savo pranešimais ir patirtimi dalijosi darželių „Klaužada“ ir „Apvalaus kvadrato“ mokyklos įkūrėja, programų autorė, mokytoja Vilma Grigoraitienė, Herojaus pradinės mokyklos psichologė, Lietuvos kriminalinės policijos biuro Kriminalinės žvalgybos mokymo centro lektorė, psichologė dr. Agnė Laskytė bei SMK Aukštosios mokyklos dėstytoja, VšĮ „Personalo praktikų paslaugos“ projektų partnerė Irma Kaminskienė. Konferencija baigta mintimis apie tai, kad dirbantys ir priklausantys švietimo sistemai bei jos bendruomenei, yra suinteresuoti gerinti, tobulinti ir kurti sąmoningą bendrakūrą, o tuo pačiu saviveiksmingumu grįstą sistemą bei kasdienybę ne tik savo šalyje, bet ir globaliame kontekste.
SMK iniciatyva „EduAction“ aktualizuoja švietimo pokyčius, įgyvendina „Mokytojas mokytojui“ iniciatyvą, kuri vykdo mokymo programas švietimo bendruomenėms, organizuoja renginius ir taip prisijungia prie pedagogų kompetencijų tobulinimo, vertybinės savimonės stiprinimo. „EduAction“ švietimo bendruomenė džiaugiasi galinti prisidėti ir pakviesti šalies pedagogus ir specialistus dalintis ir kurti pokyčius drauge bei sąmoningai mokytis kartu.