„SeeNext“ prekių kainų palyginimo tyrimas atliekamas kiekvieną mėnesį nuo 2017 metų. Jo metu slapti pirkėjai apsilanko penkių didžiausių šalies prekybos tinklų parduotuvėse ir įsigyja dažno vartojimo prekių krepšelį.
„Pagrindinis tyrimo tikslas – nustatyti, kuriame prekybos tinkle tyrimo dieną pasirinkto pirkinių krepšelio kaina yra mažiausia. Tyrimo metu atliekame detalią prekių kainų analizę, palyginame skirtingų miestų ir prekybos centrų kainų skirtumus, taip pat tikriname, ar kainolapiuose nurodytos kainos atitinka prekės kainą pirkimo metu. Visa tai leidžia nustatyti, kur pirkėjai gali pigiausiai įsigyti kasdien vartojamus produktus“, – sako „SeeNext“ vykdantysis direktorius Tomas Daukša.
Tyrimo metu prekių krepšelį sudaro vidutiniškai 24-25 pigiausi dažno vartojimo produktai iš skirtingų maisto kategorijų – pieno, mėsos, grūdinės kilmės, gėrimų, vaisių ir daržovių, bei bakalėjos produktų.
Nauda tiek pirkėjams, tiek verslams
Tyrimo metu nustatoma ne tik kurio prekybos tinklo parduotuvėse dažno vartojimo prekių krepšelis buvo pigiausias, bet ir išskiriama mažiausia kaina už skirtingas produktų kategorijas.
Tiek pigiausią prekių krepšelį, tiek atskiras produktų kategorijas siūlančiam prekybos tinklui priskiriamas specialus žymėjimas – medalis. Atskiru medaliu žymimos pigiausių pieno produktų, gėrimų, vaisių ir daržovių, grūdinės kilmės, bei mėsos produktų kategorijos bei pigiausias bendras visų prekių krepšelis.
„Šie medaliai skirti ir prekybos tinklams, ir vartotojams. Verslai šį žymėjimą gali naudoti kaip komunikacinę priemonę pirkėjams ir taip išskirti pigiausias prekių kategorijas savo parduotuvėse. Vartotojus šie medaliai informuoja, kuriame prekybos tinkle bendras prekių krepšelis ir atitinkamos kategorijos yra pigiausios tyrimo dieną“, – akcentuoja „SeeNext“ vadovas.
Lyginami tas pačias savybes turintys produktai
Tyrime analizuojamos dažno vartojimo įvairių maisto prekių grupių produktų kainos. Pasak „SeeNext“ vykdančiojo direktoriaus, prekių krepšelyje esantys produktai yra kruopščiai atrenkami.
„Parenkami produktai turi tas pačias savybes, yra maksimaliai panašaus išfasavimo bei pasižymi tokiu pačiu pakuotės tipu, o tai leidžia palyginti produktus, kuriuos galima rasti visuose prekybos tinkluose. Tai reiškia, kad skirtinguose prekybos centruose yra tikimybė rasti pigesnių, tačiau skirtingų savybių, tos pačios kategorijos produktų“, – sako Tomas Daukša.
Pavyzdžiui, tyrimo metu lyginama grietinės indelyje kaina, tačiau tikėtina, kad kurio nors prekybos tinklo parduodama grietinė maišelyje yra pigesnė. Taip pat tyrime lyginama 1 litro saulėgrąžų aliejaus kaina – svarbu atkreipti dėmesį, kad litro kaina gali būti mažesnė, jeigu bus perkama 3 arba 5 litrų aliejaus pakuotė.
Siekiama kainų palyginimą atlikti kuo objektyviau
Tyrimo metu svarbu ne tik atsakingai sudaryti prekių krepšelį, bet ir tinkamai parinkti prekes parduotuvėse. Kad analizė būtų kuo objektyvesnė, pasitelkiamos įvairios priemonės.
„Pavyzdžiui, jei tam tikroje prekybos vietoje nebuvo rasta nurodyta prekė, slapti pirkėjai vyksta jos ieškoti į kitas dvi to paties prekybos tinklo parduotuves. Jei ir ten nepavyksta rasti reikiamo produkto, tuomet yra perkama alternatyvi prekė iš atitinkamos prekių grupės. Taip pat prieš perkant prekės yra nufotografuojamos lentynoje ir tik tuomet įsigyjamos“, – aiškina T. Daukša.
Apsipirkimo pabaigoje slaptas pirkėjas privalo nufotografuoti ir pirkimo kvitą, kuris vėliau leidžia ne tik palyginti ir analizuoti produktų kainų skirtumus, bet ir patikrinti, ar kainolapyje nurodytos kainos sutampa su kainomis, esančiomis pirkimo kvite.