O jei šį modelį pritaikę įmonėse, pagerintume sąlygas dirbančioms mamoms? „Daumantai LT“ prekių ženklo plėtros vadovas Domas Grinkevičius sako, kad geriausia ne žodžiais parodyti žmogaus ypatingumą įmonėje, o darbais - „Daumantai LT“ bene 10 metų finansiškai remia ir skatina darbuotojas mamas.
Drama – mama grįžta į darbą
Vaiko laukimas, gimdymas, auginimas yra Dievo dovana. Tačiau šalia pakilių išgyvenimų žygiuoja ir įtampa, stresas, nerimas, nesaugumas, finansinis nestabilumas. Pagal streso balų matuoklę, yra du lūžiai, susiję su motinyste, – kūdikio gimimas ir pokyčiai darbe. Kad ir kaip būtų keista, abu šie įvykiai turi po lygiai streso balų – 39. Vadinasi, tapimas mama sukrečia taip pat, kaip darbo vietos praradimas, nors ir laikinas.
Istorijų, kaip išėjusi motinystės atostogų moteris darbe tampa nebelaukiama, kaip grįžusi patiria mobingą, tyčinį etato panaikinimą, mažesnę algą, darbdavių priešiškumą, – šimtai. Dar daugiau istorijų, kaip moterys, eidamos darbintis, bijo klausimo apie vaikų amžių, – juk jie sirgs, o darbdaviams tai labai nepatinka. Nereikia leisti žurnalo mamoms, kad tokias istorijas girdėtumei bene kasdien, – pažįstamų rateliuose ar užstalėse.
Ir nors valstybė mamas lepina ilgomis motinystės atostogomis ir stabiliomis išmokomis, o įstatymai saugo mamos darbo vietą, tema apie jauną mamą darbo rinkoje yra aštri kaip peilis. Patirtis rodo, kad valdžios iniciatyvos mažai ką reiškia, jeigu moteris sulaukia darbdavio priešiškumo. Ne veltui buriasi mamų savipagalbos bendruomenės, kuriose moterys padeda viena kitai patarimais, teisininkų konsultacijomis dėl grįžimo į darbo rinką.
Kaip amortizuoti įtampas, kai pasibaigus motinystės atostogoms reikia grįžti į darbą?
Mamos remiamos, kol vaikui sukanka 7
„Daumantai LT“ savo darbuotojas mamas pagerbia ne garbės raštais ar atminimo dovanėlėmis, o realiu solidžiu priedu prie algos kiekvieną mėnesį.
Produktų plėtros vadovas D. Grinkevičius dalinasi, kaip jie skatina mamas:
„Svarbu paminėti, jog mūsų įmonėje moterų dirba žymiai daugiau, negu vyrų (santykis maždaug 60/40 proc.). Darbo pozicijos įvairiausios – nemažai moterų dirba administracijoje, yra buhalterės, technologės, kokybės vadovės, gamybos vadovė. Gamyboje irgi daug pozicijų užima moterys.
Natūralu, kad moterys laukiasi, išeina į motinystės atostogas. Nepasakysiu, kada tiksliai gimė iniciatyva finansiškai paremti ir skatinti mamas, – bet tai darome bene 10 metų. Kiekvienai mamai kas mėnesį mokamas 10 proc. dydžio priedas nuo juos algos. Šis priedas mokomas, kol vaikui sueina 7 metai.“
Iniciatyva – iš vadovų
Mintį, kad reikia skatinti jaunas šeimas, paremti jas tuo etapu, kai kuriasi, kai labiausiai reikia pinigų, sugalvojo ne įžvalgūs rinkodaros konsultantai, o įmonės vadovai.
„Daumantai LT“ yra šeimos verslas, visi šeimos nariai dirba įmonėje, patys pradėję nuo mažų dalykų, patys auginę mažus vaikus. Pašnekovas Domas yra produkto plėtros vadovas, jo brolis Paulius – technikos vadovas (augina dukrytę), tėtis Saulius – įmonės direktorius, mama vadovauja personalo skyriui. Tėvai įmonėje dirba „visą gyvenimą“, vaikai – nuo studijų baigimo, vienas sūnus 15, kitas 9 metus. Natūralu, kad ir darbuotojai jiems yra kaip šeima.
„Iniciatyva mokėti priedus prie algos už vaiką labai pasitiesimo. Visi žinome, kad gimus vaikams atsiranda nemažai nežinomybės. Mes norėjome parodyti, kad įmonei rūpi būsimos ir esamos mamos, kad jos yra saugios ir gali darbovietėje jaustis kaip šeimoje.
Norėjome parodyti, kad darbuotojus, kuriuos išugdome ir užauginame, mes labai vertiname. Ne paslaptis, kad moterys po motinystės atostogų dažnai net nebeturi kur grįžti, yra nelaukiamos. Mes norėjome parodyti atvirkščiai – jūs ne tik laukiamos, o dar ir gausite didesnes pajamas. Mes už tai, kad kurtųsi šeimos, gimtų vaikai. Mūsų gamykla yra Kėdainiuose, o regionuose žmonių mažėja“, – pasakoja D. Grinkevičius.
Darbuotojų vaikų vasara
Kita „Daumantai LT“ iniciatyva – darbuotojų vaikų skatinimas užsidirbti, pasipraktikuoti. Vasarą paaugliai ieško galimybės padirbėti, tad „Daumantai LT“ pirmumo tvarka priima darbuotojų vaikus.
„Manome, kad tai labai šaunu, nes vaikai pamato, kur ir ką dirba jų tėvai. Ir, žinoma, užsidirba. Ši vaikų darbo vasaromis praktika yra investicija į ateitį – gal toks vaikas paskui taps šauniu mūsų darbuotoju“, – pasakoja produktų plėtros vadovas.
D. Grinkevičius pats gamykloje gaudavo darbo nuo 12 metų – tuomet šlavė kiemą. Paskui buvo aukštesnės kvalifikacijos darbai – pagalbininkas sandėlyje, prekių pakuotojas, dangtelių užsukėjas. Tokie darbai dabar atitenka darbuotojų vaikams. Tai teritorijos priežiūra, atliekų rūšiavimas, pagalba sandėlyje arba cechuose. Stengiamasi, kad vaikai kas vasarą išbandytų vis kitą darbo poziciją, – taip lengviau supras, koks darbas patinka, kuo norėtų būti gyvenime.
„Tuomet, būdamas 12 metų, laime netryškau. Kuris tokio amžiaus vaikas norės dirbti, kai kiti lauke žaidžia? Augdamas supratau, koks tai buvo geras dalykas, ypač kai galėjau pamatyti kiekvieną įmonės darbo grandinės dalį. Dabar man tai labai padeda priimti sprendimus – juk padirbėjau visose pozicijose. Man buvo lengva įsilieti į kolektyvą, nes pažinojau visų grandžių darbuotojus“, – tikina pašnekovas. Domas.
Už lojalumą – deimantai
Darbuotojų kaita įmonėje – natūralus procesas. Tačiau lojalių darbuotojų yra dauguma.
„Yra tokių, kurie dirba nuo įmonės įkūrimo pradžios, nuo 1991 metų! Daug čia dirbančių 25–30 metų. Kas 5 metus pagerbiame darbuotojus, dovanodami specialius skirtingų prabų medalius, – iš pradžių su auksu, o paskui – ir su deimantais. Yra darbuotojų, kurie surinkę visą medalių kolekciją.
Manome, kad piniginė dovana išsileis, buitinė dovana susidėvės, o medaliai liks kaip pagarbos ir pripažinimo simbolis. Beje, prireikus, tai gera investicija“, – tikina D. Grinkevičius.
Šeimos verslo niuansai
Kadangi gamykloje dirba vis šeima, kalbos apie darbą tęsiasi ir po darbo. Pavyzdžiui, kepant grilyje mėsą ar daržoves, degustuojami nauji padažai – ne tik savi, bet ir konkurentų ar pasivežti iš užsienio. Kuriami nauji receptai, ragaujami pilotiniai gaminiai, kurie ką tik atkeliavo iš laboratorijos.
„Diskusijos apie padažus vyksta nuolatos, tai profesinė liga“, – juokiasi pašnekovas.
Šeimos verslo ypatybė – ir atsakomybė už produktus. Prieš dešimt metų „Daumantai LT“ pirmieji Lietuvoje pradėjo gaminti ekologiškus majonezus, pomidorų padažus, kečupus. Tai viena moderniausių pagardų gamybos įmonių Baltijos regione. Bendrovė vertinama už produktų kokybę, inovacijas, skaidrumą, tarptautinį bendradarbiavimą bei aktyvią bendruomeninę veiklą.