Žvalgantis po didžiuosius pasaulio miestus, tokius kaip Niujorkas, Londonas, Paryžius, įprasta matyti gyvenamuosius namus ar verslo pastatus puošiančius meno kūrinius. Specialistai teigia, kad tai padeda kurti ne tik gražesnę, bet ir jaukesnę aplinką gyventojams. Be to, unikalūs darbai prideda projektui daugiau vertės ir išskirtinumo. Tai ypač aktualu pastaraisiais metais, mat pastebima, jog potencialūs gyventojai ar darbuotojai ieško kur kas daugiau nei tik kokybiško būsto ar biuro – jiems rūpi apgalvota ir išpuoselėta aplinka.
„Darnu group“, siekdama geriausių potyrių būsimiems naujakuriams, pradėjo bendradarbiauti su įvairiais meno atstovais ir keisti įprastą NT įvaizdį Lietuvoje. Šiandien menininkų darbai puošia skirtingas gyvenamąsias ir poilsio erdves, verslo pastatus.
Fotografijų parodos laiptinėse
Pasak UAB „Darnu Group“ korporatyvinių reikalų ir rinkodaros direktorės Akvilės Liaudanskienės, šiandieninė laiptinės erdvė patiria transformaciją: ji nėra tik kelias iki namų ir vis labiau skverbiasi į įprastą namų aplinką.
„Mūsų inicijuotos fotografijų parodos laiptinėse – tai būdas parodyti gyventojams, kad namai neapsiriboja tik asmenine gyvenamąja erdve – butu“, – pasakoja įmonės atstovė. Jos teigimu, jau tradicija tampantis laiptinių papuošimas padeda kurti jaukumo jausmą gyventojams visose namo patalpose.
Vienas pirmųjų projektų, kuriame laiptinėse buvo eksponuojami fotografų darbai, – „Smėlio namai“ Vilniaus Antakalnio mikrorajone. Šiek tiek vėliau, prestižinėje „Eglių terasų“ gyvenvietėje buvo pristatyti 43 fotografo ir gamtininko Renato Jakaičio darbai, kuriuose įamžinta Lietuvos gamta bei laukiniai žvėrys ir paukščiai. Kaip dovana namo gyventojams skirta paroda, pasak A. Liaudanskienės, suteikia jiems galimybę kasdien mėgautis gražiais vaizdais bei atlieka edukacinę funkciją.
Vis dėlto panašios bendrovės iniciatyvos neapsiriboja tik laiptinių erdve, pavyzdžiui, toje pačioje „Eglių terasų“ gyvenvietėje menininkai padėjo apipavidalinti ir požeminę automobilių stovėjimo aikštelę. Šiandien ją puošia skirtingų meno atstovų sukurtas grafiti paveikslas, siekiantis net 162 kv. metrus.
Unikalios vidinės meno galerijos
Vienas naujausių ir didžiausią menininkų komandą subūręs projektas – „Užupio krantinės“ Vilniuje. Net 13 gerai žinomų šalies skulptorių, tapytojų, keramikų, grafikų, fotografų puoselėjo 15 gyvenvietės koridorių ir pavertė juos unikaliomis meno galerijomis, skirtomis senųjų Užupio gyventojų profesijoms.
„Dažnai laiptines žmonės užmiršta. Dekoruoja savo butus, galbūt kažką kieme, bet laiptinės, atrodo, yra praeinamas dalykas ir jos tiesiog dingsta. Dirbdami jautėme atsakomybę prieš čia gyvensiančius žmones, nes norėjome, kad menas juos lydėtų iki pat namų durų“, – sako prie projekto įgyvendinimo prisidėjęs dailininkas Tadas Šimkus.
Žinoma menininkė Kunigunda Dineikaitė sako, jog sukurti universalų meno kūrinį, kuris būtų pritaikytas konkrečiai erdvei ir lygiagrečiai pačiai likti ištikimai savo paties stilistikai yra tikras iššūkis. „Ir vis dėlto didžiausias iššūkis yra konceptualus mąstymas, vizijos sukūrimas, o vėliau tikslus tos vizijos perkėlimas ant sienos, kurios estetinė išraiška ir yra šio projekto tikslas. Šiame projekte nesinorėjo tiesiog puošti koridorių sienas paveikslais iš studijos, siekiau sukurti tikslingą dizaino viziją, specialiai pritaikytą konkrečiai vietai“,- pasakoja K. Dineikaitė.
„Užupio krantinių“ namų vidines sienas puošia milžiniška freska, šimtai keramikos dirbinių, pieštos žvaigždynų trajektorijos ir išskirtinės pašto dėžutės, o už namo sienų – kalvių rankomis daryti balkonų rėmai ir įspūdingas fontanas vidiniame kieme. Visus metus kurti unikalūs menininkų darbai šiandien padeda perteikti tikrąją rajono dvasią gyventojams. „Užupis yra neatsiejamas nuo meno, kuris įsismelkęs net į namų sienas ir yra šio rajono vizitinė kortelė“, – teigia A. Liaudanskienė.
Geriausiai lankytojų vertinamo viešbučio sėkmę nulėmė ir menas
Įmonės atstovė pažymi, kad gyvenamieji namai – nėra vienintelės erdvės, į kurias vystytojai stengiasi integruoti meno kūrinius. Vis dažniau neatsiejama išskirtinumo dalimi menas tampa ir verslo pastatuose. Kaip pavyzdį A. Liaudanskienė pateikia verslo centrą „North Star“. „Tai buvo pirmasis mūsų verslo centras, kurį norėjome papuošti ne tik įprastai, bet ir specialiai šiam pastatui menininko sukurtu darbu. Todėl skelbėme konkursą ir išsirinkome labiausiai patikusią meninę instaliaciją, kuri jau ne vienerius metus puošia verslo centro fojė“.
„Darnu Group“ valdomas Vilniaus centre 2016 m. įkurtas viešbutis „Artagonist“ pasauliniame kelionių rekomendacijų tinklalapyje „TripAdvisor“ buvo pripažintas geriausiai lankytojų vertinamu viešbučiu sostinėje. A. Liaudanskienės teigimu „Artagonist“ sėkmė iš esmės yra nulemta drąsių, nestandartinių sprendimų, vienas tokių – pasirinktas ne gerai žinomas pasaulyje viešbučio franšizės ženklas, o pristatytas nuosavas ir savarankiškai sukurtas identitetas. 16 menininkų kiekviename viešbučio kambaryje sukūrė skirtingas freskas ir skulptūrines instaliacijas, kurios kasdien kuria unikalų viešbučio įvaizdį.
Skulptūrų parkas šalia namų
Nors menininkų darbų pastatų viduje galima išvysti vis dažniau, tačiau iniciatyvų už gyvenvietės teritorijos ribų vis dar nėra daug. Nors pamažu, tačiau NT vystytojai Lietuvoje stengiasi integruoti meną ir į miesto erdves.
Vienas tokių pavyzdžių – „Darnu Group“ inicijuotas skulptūrų-suoliukų parkas šalia „Antakalnio terasų“ gyvenvietės. Priešingai nei ekspozicijos daugiabučių laiptinėse, kurios prieinamos tik namo gyventojams, ši iniciatyva yra atvira visiems, t. y. tiek kvartalo gyventojams, tiek paprastiems praeiviams ar miesto svečiams. Be to, šiomis skulptūros atlieka ir dar vieną funkciją – kaip ir įprasti suoliukai yra skirtos praeiviams prisėsti.
Kaip yra sakęs šios gyvenvietės architektas Algirdas Kaušpėdas, pradinė skulptūrų parko idėja kilo siekiant tinkamai išnaudoti gamtinę aplinką bei susieti gyvenamąjį kvartalą su miesto viešosiomis erdvėmis. Taip pat buvo siekiama, kad skulptūromis pasidžiaugti ir jas įvertinti galėtų kuo daugiau žmonių. Dėl šios priežasties parkas buvo projektuojamas šalia didžiausio viešo Antakalnio tako.
Įmonės korporatyvinių reikalų ir rinkodaros direktorė A. Liaudanskienė pastebi, kad šiandien estetiniai miestiečių poreikiai tampa vis svarbesniu prioritetu renkantis būstą, o siekiant juos atliepti vystytojai yra įpareigoti ieškoti sprendimų.
Užsakymo nr.: PT_79351697