Viena iš darnų judumą pasirinkusių įmonių – „CyberCare“, kurios generalinė direktorė Ina Bielskė dalijasi patirtimi: „Kompensuoti viešojo transporto bilietus darbuotojams paskatino dvi priežastys. Pirma – būdami „Tesonet“ akseleratoriaus dalimi, nuolat ieškome papildomų naudų darbuotojams. Viešojo transporto bilietai, nors ir atrodo paprastas sprendimas, kasdien suteikia realią naudą mūsų darbuotojams. Antra – mums svarbu priimti sprendimus, kurie atitinka socialiai atsakingos veiklos principus. Skatindami darbuotojus atsisakyti kelionių nuosavu automobiliu ir rinktis viešąjį transportą, prisidedame prie įmonės tvarumo tikslų.“
Kaip darbuotojų įpročiai prisideda prie tvarumo?
Transporto sektorius Vilniuje yra didžiausias šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) emisijų šaltinis, kurio poveikis aplinkai sudaro 38 %. Todėl šio sektoriaus pokyčiai yra prioritetiniai ir būtini, siekiant švaresnės aplinkos. Nors taršų poveikį aplinkai galima mažinti ir rūšiuojant atliekas (3 % ŠESD emisijų) ar atsisakant popieriaus biuruose, dažnai šie pokyčiai turi tik simbolinį poveikį, nors įmonių garsiausiai deklaruojami. Dr. Jonas Damidavičius, JUDU judumo transformacijos vadovas, kelia klausimą: „Ar šios iniciatyvos yra pakankamos, siekiant reikšmingų tvarumo rezultatų, ar tai – tik madingas šūkis, dažnai paviršutiniškai paremtas greenwashing’u?“
Pasak I. Bielskės, įmonė pastebi ne tik esamus pokyčius, bet ir didėjantį darbuotojų susidomėjimą: „Dalis mūsų darbuotojų – studentai, kurie ir taip kasdien naudojasi viešuoju transportu su 80 % nuolaida. Tačiau džiugina, kad jau daugiau nei 70 mūsų kolegų kasdien kelionėms renkasi viešąjį transportą ir naudojasi įmonės teikiama kompensacija. Šie skaičiai kasmet auga.“
Be to, šiais metais MELP platformoje atsirado galimybė darbdaviams kaip naudą darbuotojams pasiūlyti sostinės viešojo transporto bilietus.
Vilniaus darnaus judumo pasiekimai ir tikslai
Vilnius aktyviai dirba kurdamas tvaresnio judumo infrastruktūrą ir galimybes keliauti vilniečiams ir miesto svečiams darniau. Šiuo metu mieste 106 maršrutais kasdien kursuoja apie 620 troleibusų ir autobusų, o iki 2027 m. planuojama, kad 70 % viešojo transporto parko priemonių bus varomos elektrai. Sostinėje išvystyti ir kiti judumo sprendimai: daugiau negu 170 km dviračių takų tinklas, apie 5000 mikrojudumo transporto priemonių, 1500 automobilių dalijimuisi bei daugiau nei 1800 km pėsčiųjų takų.
Svarbios ir miesto strategijos, tokios kaip Žaliojo miesto veiksmų planas, Darnaus judumo planas ir Miesto klimato susitarimas, orientuotos į ilgalaikį poveikį. Šių planų įgyvendinimas reikalauja ne tik inovatyvių sprendimų, susitarimų ar direktyvų, bet ir gyventojų elgsenos pokyčių, kiekvieno asmeninio pasirinkimo kasdien sostinėje keliauti darniau ir darniai – be asmeninio automobilio.
Europos žalioji sostinė 2025
Kitais metais Vilnius taps Europos žaliąja sostine, tai garbė – ir atsakomybė. JUDU judumo transformacijos vadovas ragina siekti realių rezultatų: „Turime atsigręžti į veiksmus, užtikrinančius ilgalaikį poveikį. Tik taip galėsime ne tik sumažinti taršą, bet ir tapti pavyzdžiu kitiems miestams. Deklaracijų metas baigėsi – laikas veikti!“
Šis nuoseklus darbuotojų, įmonių ir miesto indėlis į tvarų judumą prisideda prie tvaresnės ateities kūrimo, kurioje miesto gyventojai ir aplinka taps pagrindiniais laimėtojais.
Apie JUDU
JUDU atsakinga už viešojo transporto paslaugų organizavimą, automobilių stovėjimo infrastruktūrą mieste ir darnių keliavimo būdų skatinimą. Viešojo transporto paslaugomis 2023-aisiais kasdien naudojosi daugiau kaip 193,5 tūkst. keleivių, kurie keliones troleibusu ar autobusu įvertino 8,65 balais iš 10, tai – aukščiausias įvertinimas nuo 2015-ųjų. Įmonė taip pat užtikrina sklandų miesto eismo organizavimą ir kartu su Vilniaus miesto savivaldybe diegia inovatyvius sprendimus, kuriančius vaikštomą miestą Vilnių.