Nuo to laiko pasikeitė ne tik verslo savininkai, degalinių tinklo pavadinimas (buvo „Statoil“), bet keitėsi ir pačios degalinės: iš degalų papildymo vietų jos tapo patogiais paslaugų centrais keliaujantiems, keitėsi visa verslo koncepcija, darbo kultūra. Šiuo metu „Circle K“ yra degalų pardavimo ir mažmeninės prekybos rinkos lyderė Estijoje, Latvijoje ir Lietuvoje.
S. Mačiuko teigimu, pareigybės jų įmonėje nereiškia hierarchijos: „Mes visi esame samdomi darbuotojai, turintys gerai atlikti savo darbą. O kadangi visi esame žmonės, tai mums nesuteikia jokių privilegijų. Nesvarbu, esi direktorius ar vidurinio lygio vadovas – mes visi vienas nuo kito priklausome.“
Vidinę kultūrą augina atvirumas ir saugumo jausmas
„Circle K“ generalinis direktorius teigia, jo vadovaujamoje bendrovėje yra siekiama, kad žmonės nebijotų atvirai kalbėti, pasakyti savo nuomonę ir būtų tikri, jog po to bus galvojama apie sprendimus, kaip pagerinti situaciją. Pasak jo, toks saugumo jausmas labiausiai augina vidinę įmonės kultūrą.
„Psichologinis saugumas negarantuoja tikrumo, kad ryt turėsiu darbą – jis reiškia, jog darbe manęs niekas neapkalbės, iš manęs nepasityčios, elgsis teisingai, būsiu priimtas toks, koks esu“, – apie bendrovės vertybes pasakoja S. Mačiukas.
Jis įsitikinęs, kad tokiais principais vadovaujantis, rezultatas ateis vėliau, tačiau bus labai tvarus: „Komandai nebus baisios jokios krizės, ji nesibaimins pokyčių, susivienys bendram tikslui – visi norės taupyti, ieškos būdų kitaip dirbti, nes jie čia jaučiasi gerai.“
Pasak S. Mačiuko, būtent viena iš „Circle K“ įmonės vertybių ir yra „viena komanda“: „Nebūtinai darbe reikia turėti draugą, su kuriuo galėtum eiti į žvalgybą, tačiau svarbu, kad kolegai galėtum pasisakyti, pavyzdžiui, „man šiandien sunku“ nebijodamas, kad jis nesupras, apkalbės, pasišaipys. Jei darbe jausiesi priimtas, suprastas, tuomet tą gerą atmosferą pajaus ir klientai.“
Ir generalinis direktorius gamina sumuštinius
Į darbus įmonėje įsitraukia visi – kad suprastų visus procesus, pajustų bendrumą. Štai, pasak S. Mačiuko, vadovai reguliariai vyksta į degalines padirbėti tų darbų, kuriuos ten kasdien atlieka darbuotojai. Tokiose išvykose tenka ir sumuštinį gaminti, ir patalpas valyti, ir prie kasos aparato pastovėti.
„Tokie vizitai nėra būdas tikrinti žmones, o galimybė tiesiogiai su jais pasikalbėti, pajusti, kuo jie gyvena. Taip pat tai puiki proga pabendrauti su klientais, išgirsti jų lūkesčius. Esu dirbęs bent po kelias valandas visose Lietuvoje esančiose „Circle K“ degalinėse, – apie generalinio direktoriaus kasdienybę pasakoja S. Mačiukas ir priduria, jog tokia patirtis praverčia priimant sprendimus: – Kai pamatai realią situaciją, gali išvengti klaidų. Juk pasitaiko, kad informacijai einant per kelis lygius, ši gali išsikreipti, neatitikti tikrovės. Taip nutinka ne iš blogos valios, o natūraliai, todėl procesų pačiupinėjimas iš arti leidžia tiksliau įvertinti situaciją ir daryti sprendimus, jeigu jie būtini“.
S. Mačiukas tikina, kad būtent po tokių vizitų gimsta labai geros idėjos, kurios nešautų į galvą dirbant tik biure.
„Degalinių darbuotojai, tiesiogiai dirbdami su klientais, geriausiai mato situaciją, kokios nuotaikos rinkoje, kas patinka, kas ne, ko trūksta. Todėl man labai svarbu išgirsti ir darbuotojus, ir klientus“, – vienu pagrindinių darbo principų dalijasi „Circle K“ generalinis direktorius.
S. Mačiukas sako, kad tokie apsilankymai turi ir dar vieną tikslą – jais parodoma, kad visi yra tokie patys žmonės, kad vadovams rūpi ir kasdienės situacijos, o ne tik strategijos.
„Laikui bėgant išsiugdomas toks gebėjimas, apie kurį su kitais vadovais juokaujame: mums užtenka užeiti į degalinę ir, dar nespėjus su niekuo pabendrauti, jaučiame, ar čia atmosfera gera, ar ne, ar reikia kokių nors pokyčių, pagalbos, ar ne. Suklystame labai retai“, – apie darbo subtilybes pasakoja S. Mačiukas.
Būtent nuo tokių išvykų ir prasidėjo kultūros pokytis įmonėje. Pasak S. Mačiuko, dabar rotuojami regionų vadovai, kad žmonės iš naujo atrastų darbą, pamatytų situaciją kitaip, nes padirbėjus vienoje degalinėje, kitoje viskas bus kitaip: kiti darbuotojai, kiti klientai, nors procesai ir tie patys. Taip pat vykstama pas kolegas į Latviją, Estiją.
Neša žinią: ne degalinė, o paslaugų centras
„Didžiausio virsmo metai „Circle K“ buvo 2015-ieji, kuomet sau pasakėme, kad svarbiausia ne uždirbtas euras šiandien, bet emocinė žmonių būsena, o rezultatas ateis, jei žmonėms čia bus gera dirbti“, – pokyčių pradžią prisimena S. Mačiukas.
Jis pasakoja, kad šio tikslo buvo pradėta siekti organizuojant strategines sesijas, keičiant mokymų turinį, investuojant į kultūros pokytį. Atsisakyta iki tol turėtų standartų ir kūrybinėse dirbtuvėse imta ieškoti būdų, kaip padėti įmonės darbuotojams jaustis gerai.
„Kitas svarbus virsmo etapas buvo tada, kai nutarėme, kad nesame degalinė. Mes esame paslaugų centrai, kuriuose žmonės gauna visas kelyje reikalingas paslaugas kaip įmanoma greičiau, o degalai tėra tik dar viena prekė“, – apie dar vieną pokyčius lėmusį sprendimą pasakoja „Circle K“ generalinis direktorius.
Pasak jo, ir iki tol degalinėse buvo parduodamas maistas, kava, kitos prekės, tačiau šis atsinaujinimas reiškė pastangas siekti, kad klientui čia būtų patogu ir greita.
„Apgalvota viskas: nuo apšvietimo iki įvairių atsiskaitymo būdų. Žinoma, yra dar kur tobulėti, tačiau pats didžiausias pokytis jau įvyko. Tuo metu, kai pasakėme, kad norime būti ne degalinė, bet paslaugų centras, pajamos iš degalų sudarė apie 70 proc. mūsų pelno, dabar nesudaro nė pusės. Dauguma žmonių dabar atvyksta į parduotuvę, o ne degalų“, – pasakoja S. Mačiukas, kaip vertybinis pokytis ėmė atsispindėti ir verslo rezultatuose.
Kolegos iš kitų Europos šalių perima gerąją lietuvių patirtį
Pašnekovas džiaugiasi, kad šiuo metu „Circle K“ degalinės vertinamos jau ir europiniu mastu, kaip turinčios gražiausias ir labiausiai išpildytas pardavimo vietas, kuriose ir paslaugos, ir aptarnavimo kultūra, ir produktų pasiūla, jų išdėstymas, atsiskaitymo būdai yra aukščiausio lygio. Į Lietuvą atvyksta kolegos iš JAV bei ES šalių pasižiūrėti ir pasisemti idėjų, patirčių.
„Neseniai „Circle K“ įsigijo Vokietijoje, Liuksemburge, Olandijoje ir Belgijoje veikiantį „Total“ degalinių tinklą. Kolegos iš Lietuvos ten vyksta padėti diegti pokyčius.
Matome augimo galimybių, erdvės tobulėjimui, nes prieš įsigyjant šį tinklą, jo degalinės atrodė maždaug taip, kaip pas mus prieš dvidešimt metų“, – apie verslo plėtrą pasakoja S. Mačiukas.
Socialinė atsakomybė neatsiejama nuo įvairovės ir įtraukties
„Circle K“ generalinis direktorius pasakoja, kad socialinė atsakomybė ir įtrauktis yra dar dvi svarbios bendrovės vertybės, į kurias čia žiūrima labai rimtai.
„Daug metų remiame organizaciją „Gelbėkit vaikus“, o prasidėjus karui Ukrainoje, įdarbinome labai daug pabėgėlių. Remiame nuo karo nukentėjusius ukrainiečius: sužeistuosius, beglobius vaikus. Man labai patinka, kad šioje kompanijoje visuomet dalis pelno yra skiriama tiems, kam labiausiai reikia paramos“, – teigia S. Mačiukas.
Pasak jo, kitas labai svarbus dalykas – įvairovės užtikrinimas ir puoselėjimas:
„Mums labai svarbi tolerancija, nediskriminuojame žmonių dėl jų lytinės orientacijos, pažiūrų, religijos. Be to, esame išsikėlę tam tikrus tikslus dėl moterims skirtų vadovaujamų pozicijų. Lygybė čia yra vertybė, ir tas požiūris labai stiprus.“
S. Mačiukas taip pat džiaugiasi, jog daug sprendimų, netgi nepelningų, daroma siekiant minimizuoti neigiamą poveikį gamtai. Pavyzdžiui, vidaus transportas kai kuriose šalyse naudoja tik biodegalus, nors tai yra du kartus brangiau.
Nuolat besimokantys vadovai atveria kelius į sėkmę
S. Mačiukas pasakoja, kad įmonėje nuolatos vyksta daugybė naudingų ir įdomių mokymų, tačiau jo, kaip vadovo, brandai reikšmingiausios buvo studijos „BMI Executive Institute“.
„BMI baigiau 2004 metais, esu ketvirtos laidos alumnas. Man tai buvo trečiasis magistras. Sakyčiau, kad tai yra tikrasis mano magistras, nors prieš tai baigiau studijas VGTU ir VU.
„BMI Executive Institute“ studijavau pagal EMBA (Executive Master in Business Administration) vadovų mokymo programą, dėstė tik iš užsienio atvykę pasaulinio lygio dėstytojai. Tai buvo savotiškas akių atvėrimas, platesnių perspektyvų pamatymas. Rodos, ką galima naujo išgirsti apie tiekimo grandinę, juk mokiausi to. Tačiau paklausęs jų paskaitų, supratau, kad iki tol net nesupratau tiekimo grandinės, jos optimizavimo“, – apie studijas pasakoja pašnekovas.
Nors ta programa, anot S. Mačiuko, yra brangi, tačiau labai vertinga – būtent dėl to įmonė kasmet vieną vadovą siunčia mokytis būtent ten, nes sugrįžę žmonės įgytas žinias pritaiko darbe. Pavyzdžiui, rinkodaros direktorius mokosi finansinės analizės, o grįžęs paskaičiuoja reklaminės kampanijos atsiperkamumą.
„Visai neseniai atlikome visų savo reklaminių kampanijų analizę. Ateityje žadame atsisakyti daugiau nei trečdalio tam tikro tipo reklamų, nes matome, kad jos neduoda grąžos. Tačiau, kai nedarai analizės, atrodo viskas gerai“, – apie mokymų pritaikymą praktikoje pasakoja „Circle K“ vadovas.
Pašnekovo teigimu, studijos išmoko įvertinti tokius dalykus, į kuriuos anksčiau nekreipdavai dėmesio, ir ieškoti kitokių, efektyvesnių veiklos būdų.
Dar vienas tokių aukščiausio lygio vadovų mokymų privalumas – galimybė sutikti žmones iš kitų įmonių: „Kadangi daug mokymosi vyksta grupėse, esi atviras gali pasisemti neįkainojamos patirties bei žinių ne tik iš pačios programos, bet ir iš kolegų.“
Ateities lyderystė – be hierarchijos
Kalbėdamas apie ateities iššūkius ir perspektyvas, S. Mačiukas dalijasi įžvalgomis: reikės lyderių, kurie sugebės prisitaikyti prie įvairių pokyčių.
Jo teigimu, vis didesnę reikšmę turės tokios žmogiškos savybės, kaip empatija, autentiškumas, savo stiprybių ir silpnybių supratimas bei nebijojimas jų rodyti, naudoti, adaptyvumas, o ne tik rinkos išmanymas ar profesinių žinių gausa.
„Anksčiau buvo nemadinga rodyti savo emocijas, silpnumą. Manau, kad tai neįmanoma, nes bet koks lyderis ar vadovas galiausiai yra žmogus, turintis emocijas“, – apie realybę kalba „Circle K“ generalinis direktorius.
Jo įsitikinimu, geras vadovas yra tas, kuris sugeba iškelti komandos, o ne savo gerovę, ambicijas:
„Štai pavyzdys, kuo skiriasi puikus vadovas nuo gero. Įsivaizduokime dvi panašias, puikiai veikiančias įmones. Ir iš abiejų išeina vadovai. Viena ir toliau puikiai veikia, o kitoje pradeda viskas griūti. Akivaizdu, kuris vadovas buvo geresnis – tas, kuris sustygavo viską taip, kad įmonė ir toliau veikia kone idealiai“, – pateikia pavyzdį pašnekovas.
Todėl S. Mačiukas įsitikinęs, kad komandoje nebūtinai turi būti vienas lyderis: „Esu generalinis direktorius, tačiau nemanau, kad kiekvienoje situacijoje būnu geriausias lyderis, nes nežinau visko, neturiu visų savybių. Tikrai yra situacijų, kai man geriau atsitraukti, o iniciatyvos tuomet imasi mano komandos žmogus, nes jis geriau žino, supranta“, – apie savo vadovavimo stilių kalba „Circle K“ vadovas.
Jo teigimu, rezultato niekada nesukuria vienas vadovas, jį pasiekia komanda, o norint greitai daryti pokyčius, laiku reaguoti į rinką, žingsniu lenkti konkurentus, labai svarbus greitis, sprendimai.
„Vienam žmogui to pasiekti neįmanoma, o stipriai komandai – taip. Todėl manau, jog hierarchija įmonėse praras reikšmę. Svarbiausias dalykas – kalbėtis, diskutuoti, net nevengti aštrumo. Tik labai stiprios, sveikos komandos gali pakelti diskusijas, kad po jų neliktų nuoskaudų.
Kritika – tai ne noras sumenkinti, bet būdas pasiekti geresnių rezultatų. Tiesa, ją reikia ir mokėti pasakyti, ir mokėti išgirsti. Tačiau, jei nori turėti komandoje stiprius žmones, turi juos įgalinti veikti. Pati geriausia motyvacija yra savimotyvacija. Ji atsiranda, kai žmogus jaučiasi atsakingas, reikalingas, norintis daryti pokytį, nes tai gali“, – tvirtina S. Mačiukas.