Prireikė praktiško sprendimo
Įmonės „Enbela“ vadovas Virginijus Rutkauskas sako, kad sukurti rinkoje dėmesio jau sulaukusią inovacijąį kilo siekiant išspręsti iškilusią problemą. Iki šiol norint sužinoti, ar namas yra tinkamai renovuotas, reikėdavo pasikliauti teoriniais skaičiavimais. Naujasis modulis padeda lengviau valdyti jutiklius ir gauti jų perduodamą informaciją – jie įmontuojami renovuojant namą ir vėliau leidžia stebėti atliktų darbų kokybę. Šis modulis per nuotolį perduoda mikrobangas, kurios veikia per internetu sujungtus įrenginius, todėl gali būti lengvai pasiekiamas ir valdomas.
„Daug metų esu susijęs su namų statybos projektais, jų energiniu efektyvumu. Paprastai sukūrus kažkokį daiktą, galima patikrinti, kaip jis veikia praktikoje. Tačiau nustatant energinį efektyvumą iki šiol reikėjo pasikliauti tik šiltinamosios medžiagos laboratorine verte.
O tikrąją energetinę vertę patikrinti nebuvo patogių praktinių sprendimų, tad tiksliai nustatyti atliktos renovacijos kokybę buvo sudėtinga. Todėl kilo mintis, jog būtų gerai sukurti jutiklius, kuriuos būtų galima lengvai sumontuoti ir kuriems nereikėtų naudoti daug laidų, kad prireikus būtų galima patogiai stebėti renovuotų pastatų šiluminės izoliacijos kokybę per nuotolį“, – pasakojo V. Rutkauskas.
Šią idėją V. Rutkauskas papasakojo savo įmonės ir FTMC komandoms. Tokiu būdu sujungus mokslininkų Romualdo Trusovo, Gedimino Šleko bei Karolio Ratauto turimas žinias ir V. Rutkausko produktų komercinimo ir įvedimo į rinką patirtį, buvo sukurtas inovatyvus produktas.
Kuriant šią inovaciją R. Trusovo komanda, dirbanti lazerių srityje, bendradarbiavo su už elektroninę projekto dalį atsakingais FTMC mikrobangų laboratorijos mokslininkais, kuriems vadovauja Žilvinas Andrius Kancleris. Pasak R. Trusovo, būtent elektroninė projekto dalis ir tapo didžiausiu iššūkiu.
Įžvelgė ir platesnes naudas
Anot mokslininko R. Trusovo, konsultuojantis su verslo atstovais paaiškėjo, kad tokius jutiklius galima panaudoti ne tik matuojant pastatų energinį efektyvumą, bet ir kur kas plačiau jie palengvina ir kitų panašių idėjų įgyvendinimą.
„Šių jutiklių nereikia periodiškai tikrinti ar keisti jų elementų. Supratome, kad jie gali būti pritaikyti rinkoje ir kitur, pavyzdžiui, stebint patalpose CO2 kiekio rodiklius bei bendrą oro kokybę ir priešgaisrinėje apsaugoje. Jutiklis tiesiog atliks savo darbą, registruos reikalingus parametrus ir pats pasikraus, nes yra pritaikytas standartiniam WiFi mikrobangų siųstuvui, o šis būdas yra plačiai prieinamas daugeliui žmonių “, – paaiškino įmonės atstovas R. Trusovas.
Efektyviau bendrauti
V. Rutkauskas įsitikinęs, kad marketingo ar verslo atstovams yra svarbu bendradarbiauti su mokslininkais, nes kuriant naujus produktus žinios apie rinką gali padėti atsakyti, kas yra realu įgyvendinti, o kas ne.
„Bendras darbas visuomet yra produktyvesnis. Taip pat manau, kad galbūt reikėtų vieni kitiems prisistatyti ar rengti bendrus seminarus, kuriuose abi pusės kalbėtų apie tą pačią temą, kad verslininkai ugdytų gebėjimą teisingai ir suprantamai mokslininkams iškomunikuoti savo idėjas, suformuluoti užduotis.
Marketingo specialistas neturi išmanyti, pavyzdžiui, fizikos, bet žinoti bent vieną lygtį ar pažinti fizikinius dėsnius pravartu “, – savo idėja dalijosi „Enbela“ vadovas.
Verslo ir mokslo bendradarbiavimo svarbą pabrėžė ir Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Komunikacijos ir technologijų perdavimo centro (KTPC) vadovas Edvinas Samys. VDU verslo inkubatoriuje nuolat skatinamas toks bendradarbiavimas, kuris virsta mokslo atradimais ir inovacijomis.
„Džiugu matyti, kad Lietuvoje atsiranda vis daugiau naujų ir perspektyvių verslų, startuolių. Neretai juos kuria dar studijų metais savo idėją panorę realizuoti jauni žmonės, tai tampa ir neįkainojama patirtimi jiems patiems.
Mes turime tikslą užtikrinti mokslo ir verslo bendradarbiavimą bei išgirsti, ko iš tiesų reikia abiems pusėms. VDU verslo inkubatoriuje įsikūrusias įmones konsultuoja ir ekspertai. Šis inkubatorius yra vienas iš nedaugelio, kuris siūlo ne tik biuro, bet ir MTEP laboratorijų patalpas, čia veikia stiprios mokslo bendruomenės, todėl startuoliams ir kitiems jauniems verslams pasiūloma daug galimybių“, – pasakojo E. Samys.
VDU KTPC mokslo paslaugų vadybininkė dr. Judita Žukauskienė teigia, kad nuolat tenka bendrauti su motyvuotais verslo vystytojais ir kompetetingais savo srities mokslininkais, o praktika rodo, kad mokslo ir verslo bendradarbiavimo poreikis auga kiekvieną dieną, kaip ir bendradarbiavimo naudos suvokimas. Susitikus skirtingų sektorių profesionalams gimsta inovacijos, reikšmingos ne tik Lietuvai, bet ir Europai.
Tuo tarpu VDU KTPC inovacijų rinkodaros specialistė dr. Aistė Ragauskaitė pastebi, kad mokslo ir verslo bendradarbiavimo projektai turi ir plačias viešinimo galimybes. „Itin dažnai dalyvaujame parodose tiek Lietuvoje, tiek užsienyje. Jau pasiekti mokslo ir verslo bendradarbiavimo rezultatai tikrai susilaukia susidomėjimo ir naujų bendradarbiavimo galimybių”, - sako dr. A. Ragauskaitė.
Užsakymo nr.: PT_88753987