Kad dirbs mokytoju, studijuodamas tuometiniame Vilniaus pedagoginiame universitete, N. Vaišvilas užtikrintas nebuvo. Tačiau gyvenimas pats viską sudėliojo į savas vietas – praktika ir darbas su jaunimu patiko, o mokykla, kurioje kadaise pats mokėsi, kaip tik ieškojo geografijos mokytojo. Nusprendęs pamėginti laimę, kaip mokytojas Palangos senosios gimnazijos duris N. Vaišvilas kas rytą praveria jau 24 metus.
„Minčių kažką keisti per visą tą laikotarpį tikrai buvo. Keletą metų ir pavaduoju ūkio reikalams padirbėti teko, nors nuo mokinių visai atitrūkęs nebuvau. Tie keleri metai leido labai aiškiai suprasti, kas man patinka ir koks yra mano profesinis kelias. Dabar nė kiek neabejoju, kad sėdžiu savo rogėse“, – sako mokytojas.
Norėdamas sudominti mokinius, turi pats būti įdomus
N. Vaišvilas įsitikinęs – vien vadovėlių skaitymu mokinių nesudominsi, jiems kur kas įdomiau klausytis realaus gyvenimo įspūdžių ir patirčių, tad savo pamokas geografijos mokytojas stengiasi susieti su šiandien aktualiais gyvenimo įvykiais, parodyti mokiniams praktinį žinių pritaikymą. Įdomu mokiniams paskaityti ir mokytojo kuriamą internetinį kelionių dienoraštį, stebėti kelionių akimirkas „Youtube“ kanale.
„Kažkuriame savo profesinio kelio etape supratau, kad pats sau nepatinku kaip mokytojas – kalbu iš to, ką esu mokęsis ir skaitęs, o ne iš asmeninės patirties. Norėjosi mokiniams duoti daugiau, būti geresniu, įdomesniu mokytoju, tad taip prasidėjo mano aktyvios kelionės po pasaulį, persipynusios su kasdieniu darbu mokykloje. Tiesą sakant, mokytojavimo jau nebevadinu darbu – tai tiesiog mano gyvenimo dalis“, – pasakoja N. Vaišvilas.
N. Vaišvilas Palangos senojoje gimnazijoje yra sukūręs edukacinių kelionių į kalnus tradiciją: kasmet su mokinių bei kolegų grupe organizuoja netradicines pamokas – mokomąsias išvykas į Tatrų kalnus Slovakijoje ir Lenkijoje. Kartu su mokiniais mokytojas išsiruošia ir į išvykas po Lietuvą. Tokios pamokos, anot jo, pačios įdomiausios ir labiausiai įtraukiančios.
„Vasarą su klase plaukiojome laivu Nemuno deltos teritorijoje. Plaukdami link Uostadvario, maždaug už du kilometrus besitęsiančios sausumos pamatėme prieš 150 metų pastatytą švyturį. Kadaise jis atliko savo funkciją, buvo orientyras plaukiantiems laivams, o dabar tiesiog stovi kažkur tolumoje. Skaityti apie tai vadovėlyje tikriausiai būtų neįdomu, o čia mokiniai gali savo akimis pamatyti, kaip per tuos metus pasikeitė gamta, mus supanti aplinka. Ir apie per Lietuvą slinkusius ledynus mokiniams įdomiau klausyti ne vadovėlius vartant, o stovint ant Kalnalio apžvalgos bokšto Kretingos rajone, nuo kurio atsiveria vaizdai į Salanto upės senslėnį. Mokyti per patyriminę veiklą ir pačiam įdomiau, nei prie lentos stovėti“, – sako geografijos mokytojas.
Geografijos pamokose – ne tik geografijos žinios
N. Vaišvilas – vienas pirmųjų mokytojų, pradėjusių plėtoti integracinį ugdymo metodą Palangos senojoje gimnazijoje. Apjungus skirtingus mokomuosius dalykus, gimsta išties unikalios idėjos.
Pamokoje „Muzikos stilių geografija“ mokytojas kartu su mokiniais virtualiai keliavo po pasaulį nagrinėdami skirtingus muzikos stilius, aiškindamiesi jų kilmės istorijas, įdomiausius koncertus. O integruotoje geografijos bei matematikos pamokoje mokiniai ne tik klausėsi įspūdžių iš N. Vaišvilo kelionės po Namibiją, bet ir patys turėjo galimybę sudėlioti visą kelionės planą – apskaičiuoti maršrutus, laiką, degalus. Juk matematikos žinių prireikia kone kiekviename kelionės etape.
„Kuomet gerai sutari su savo kolegomis, jauti bendrumą ir pats turi motyvacijos bei noro – gimsta tikrai geros idėjos“, – sako N. Vaišvilas, savo pamokose geografiją apjungiantis ir su prancūzų kalba, ekonomika bei kitais mokomaisiais dalykais.
Skatindamas mokinių įsitraukimą, geografijos mokytojas taiko ir kaupiamojo vertinimo metodą, kuomet už aktyvų dalyvavimą pamokoje mokiniai gauna pliusus, vėliau tampančius pažymiais. Tokiu būdu N. Vaišvilas skatina mokinius nebijoti reikštis, ir visai nesvarbu – teisingi atsakymai ar ne, svarbiausia, kad mokiniai įsitraukia ir dalyvauja mokymosi procese. Mokytojas pasidžiaugia, kad mokinių, kuriems visai neįdomu, pamokose nebūna – vienaip ar kitaip pavyksta kiekvieną sudominti.
Mokiniai skina pergales geografijos olimpiadose
Palangos senosios gimnazijos geografijos mokytojas ekspertas N. Vaišvilas gali pasidžiaugti ne viena jo ugdytinių iškovota pergale Lietuvos ir tarptautinėse olimpiadose. Mokytojas tikina – kiekviena iš jų labai džiuginanti, mat ruošdamiesi mokiniai įdeda labai daug pastangų.
„Turiu pripažinti, kad ir pats tikrai ne viską žinau, tad kiekvieną kartą ruošdamas mokinius, jaučiuosi taip, tarsi olimpiadai ruoščiausi pats. Stengiuosi ir mokiniams perduoti tą užsidegimą ir azartą, įkvėpti pasitikėjimo savimi“, – sako mokytojas.
Nors savo mokinių gabumais N. Vaišvilas neabejoja niekada, kartais jie vis dar sugeba mokytoją nustebinti. Štai būdamas devintokas ir pirmą kartą dalyvaudamas respublikinėje geografijos olimpiadoje, jo auklėtinis parvežė aukso medalį. Apie tokį pasiekimą varžantis su kur kas daugiau patirties turinčiais ir vyresnėse klasėse besimokančiais moksleiviais, anot mokytojo, retas kuris išdrįsta bent pasvajoti.
„Džiugu, kad turiu galimybę prisidėti prie mokinių pasiekimų, nes kiekviena jų pergalė man yra tarsi sava“, – sako metų mokytojo premiją pelnęs N. Vaišvilas.
Ugdymo turinio atnaujinimas ir kokybės stiprinimas skatinamas ES fondų finansuojamomis priemonėmis.