Kas gyvenime, tas ir pamokose

„Metų mokytojo“ premija šįmet apdovanotos R. Česonienės teigimu, tiek šis, tiek kiti per jos ilgus mokytojavimo metus sukaupti pasiekimai nebūtų įmanomi be ją supančių žmonių.

Įdomios ir neįprastos pamokos – tai, kas šią mokytoją išskiria iš daugelio kitų. Pagal antreprenerystės ir finansinio raštingumo ugdymo organizacijos VšĮ „Lietuvos Junior Achievement“ (LJA) mokymo metodus pamokas organizuojanti pedagogė pasakoja, kad savo mokomąjį turinį visada stengiasi sieti su kasdienybe, t. y. dalykais, kurie mokinį lydi arba lydės visą jo gyvenimą.

Rita Česonienė

„Ekonomika ir verslumas visada buvo ir yra pasirenkamas dalykas, todėl jį dažniausiai renkasi tie mokiniai, kurie išties planuoja ateitį šiose srityse. Tačiau yra ir ta dalis mokinių, kurie mano dalyką pasirenka tik dėl to, jog jiems tiesiog trūksta privalomų valandų. Dėl to ugdymo metodus tenka taikyti labai įvairius ir skirtingus. Pavyzdžiui, neretai vaikams, kuriems nepatinka matematika, nepatinka ir ekonomika, nes reikia skaičiuoti. Tokiu atveju stengiuosi šį dalyką paversti labiau socialiniu mokslu, pasakoti ir mokyti dalykų, kurie pravers gyvenime: mokesčiai, terminai, sąskaitų apmokėjimai ir pan.

Taip pat pamokas stengiuosi paversti savotišku žaidimu per vaizdinę medžiagą, kompiuterinį modeliavimą. Tuo metu su tais mokiniams, kurie yra motyvuoti, dirbame tiek per teoriją – daugiau skaičiuojame, analizuojame, tiek ir per praktiką – imamės įvairių projektų, konkursų, lankomės įmonėse“, – pasakoja R. Česonienė.

Verslus kuria dar mokyklos suole

Ne tik patrauklus mokymosi turinys, tačiau ir paties mokytojo charizma yra tai, kas, pasak pašnekovės, leidžia sudominti ir motyvuoti mokinius.

„Manau, kad kai pats mokytojas yra motyvuotas, kupinas idėjų, kurias moka perteikti, tai ir mokinys labiau norės lankyti jo pamokas, kažko išmokti ar sužinoti naujo. Man asmeniškai labai svarbu yra suteikti mokiniui kuo daugiau praktinės veiklos. Kai susirenkame rugsėjo mėnesį, visada paklausiu: „Ko norite mokytis, ekonomikos ir verslumo ar verslumo ir ekonomikos?“. Dažniausias atsakymas būna „verslumas“ ir tik tada „ekonomika“. Tuomet kuriame veiklas, per kurias mokomės ekonomikos, jos terminų ir pan.“, – pasakoja mokytoja.

O R. Česonienės organizuojamų ir dalyvaujamų veiklų tiek pamokų metu, tiek ir po jų – išties gausybė. Tačiau kone unikaliausia ir įdomiausia R. Česonienės iniciatyva – gimnazijoje įkurtos jaunosios bendrovės.

„Tai reiškia, kad mokiniams yra suteikiama galimybė išbandyti UAB modelį – nuo įmonės įkūrimo iki jos uždarymo. Bendrovės yra kuriamos pagal LJA sukurtą mokymo programą ir yra įregistruojamos specialioje jų platformoje. Rinkos tyrimai, prašymas įkurti bendrovę, įstatinio kapitalas kūrimas, akcijų platinimas, buhalterinių ataskaitų pildymas ir produkto gaminimas arba paslaugos teikimas – visa tai mokiniai atlieka praktiškai.

Pavyzdžiui, prieš kelis metus mokykloje veikė žvakes ir inkilus gaminančios bendrovės. Taip pat iš antrinių žaliavų mokiniai siuvo ir dekoravo maišelius. Buvo ir bendrovių, kurios gamino papuošalus, o praėjusiais ir šiais metais viena bendrovė, pavadinimu „Murzius“, gamina vilna apveltus muiliukus. Visus pagamintus produktus mokiniai parduota per soc. tinklus, mokykloje ir už jos organizuojamose mugėse ir parodose“, – pasakoja pašnekovė.

Mokytoja prisimena ir linksmą istoriją, susijusią su pirmųjų jaunųjų bendrovių kūrimu mokykloje.

„Pirmąsias bendrovės pradėjome kurti dar 2000-aisiais. Tuometinei mokyklos direktorei paskambino iš Mokesčių inspekcijos ir klausia: „Ką čia jūsų ta ekonomikos mokytoja Česonienė sugalvojo, kokias čia įmones mokykloje kuria?“. Tuomet direktorė mane išsikvietė ir sako: „Rita, ką šįkart sugalvojai?“. Aš papasakojau, kad egzistuoja tokia mokymo programa, kuri ugdo mokinių verslumą ir skatina kurti bendroves, paaiškinau, kuo ji svarbi ir naudinga. Nuo to laiko praėjo 23 metai, ir klausimų Mokesčių inspekcijai nebekyla“, – juokiasi pedagogė.

Rita Česonienė

Pokyčių svarba ir nedingstantis noras tobulėti

Per R. Česonienės darbo metus pokyčių tiek švietimo sistemoje, tiek mokykloje buvo ne vienas ir ne du, tačiau viena aktualiausių ir pačiai mokytojai labai atsakingų naujovių – nuo kitų metų pirmoji dvyliktokų laida turės galimybę rinktis laikyti valstybinį ekonomikos egzaminą. Nors tvirtai apsisprendusių laikyti šį egzaminą mokinių R. Česonienė sako dar neturinti, pats faktas, kad toks egzaminas bus rengiamas, pasak jos, parodo ekonomikos mokslo svarbą šių laikų kontekste.

„Kol kas nežinomybės yra daug, pavyzdžiui, kokio sunkumo egzamino galima tikėtis, kokie universitetai prašys egzamino balo ir panašiai. Tai kažkiek mokinius pristabdo ir priverčia pagalvoti, ar verta laikyti šį egzaminą. Tačiau vien tai, kad ekonomikos pamokos tapo lygiavertėmis istorijos ir geografijos pamokoms, parodo, jog valstybė supranta, kad svarbu išugdyti ne tik patriotišką, savo istoriją, pasaulį pažįstančią kartą, bet ir finansiškai raštingus žmones“, – teigia mokytoja.

Klausantis R. Česonienės atrodo, kad visas jos gyvenimas susideda iš darbo, renginių ir projektų, todėl natūraliai susidaro įspūdis, kad mokytojai tiesiog nelieka laiko laisvalaikiui. Visgi pašnekovė sako laiko sau tikrai atrandanti – mėgsta siūti, užsiimti rankdarbiais.

„Niekada negaliu pasakyti „ne“. Jei pas mane ateina žmogus su kažkokiu pasiūlymu ar kvietimu, daug negalvoju ir kaipmat sutinku. Ne veltui yra sakoma, kad kuo daugiau veiklos žmogus turi, tuo labiau viską suspėja. Ir iš tiesų, atrodo, visko tiek daug, tačiau viską pasidarau ir dar lieka laiko sau. Manau, kad su metais ateina patirtis, žinau, kaip vyksta procesai, todėl darbus padarau greičiau ir pailsėti suspėju“, – juokiasi mokytoja, kuriai geros nuotaikos, entuziazmo ir energijos galėtų pavydėti daugelis.

Ugdymo turinio atnaujinimas ir kokybės stiprinimas skatinamas ES fondų finansuojamomis priemonėmis.

Šaltinis
Projektas „Nauji būdai mokytis ir išmokti“
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją