Savivaldžiai automobiliai – didžiulis potencialas
Savivaldis automobilis – transporto priemonė, kuri gali dalyvauti eisme be jokio žmogaus įsikišimo, t.y. toks automobilis vairuoja „pats save“. Transporto inovacijų asociacijos direktorė Asta Kazlauskienė pabrėžia, jog savivaldžio transporto sritis yra ypač perspektyvi: „Savivaldės transporto priemonės yra svarbi transporto inovacijų dalis, todėl kiekviena progresyvi šalis turi ruoštis tam periodui, kai eisme reguliariai dalyvaus ir tokie automobiliai. Priklausydami Europinei autonominio mobilumo asociacijai (CCAM) nuolat stebime pasaulio tendencijas, mokomės iš gerosios užsienio valstybių praktikos bei diskutuojame su mūsų rinkos dalyviais dėl autonominio mobilumo sprendimų pritaikymo ir gerinimo Lietuvoje.“
100 km ruožas autominių automobilių bandymams
A1 (Vilnius – Kaunas) kelio ruože jau kelis metus yra pritaikytas 100 km kelias savivaldžių automobilių bandymams eisme. Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) įvardinta, jog šiame kelyje yra įrengtos intelektinės transporto sistemos, skirtos užtikrinti sklandų automobilio komunikavimą su infrastruktūra. Išmani įranga geba rinkti ir pranešti informaciją apie pavojus kelyje, kelio darbus, oro sąlygas, kelio ženklus ir greičio ribojimus, spūstis. Su eismu susijusiems duomenims surinkti yra įrengtos 8 oro sąlygų stotelės, 16 intensyvumo skaitiklių bei 26 stabėjimo kameros. Visi šie duomenys yra atviri ir laisvai prieinami savivaldžių automobilių bandytojams. Be to šiame kelio ruože sėkmingai bandomi ne tik įprasti autonominiai automobiliai, bet ir autonominiai elektromobiliai, kadangi yra įrengtos 4 elektromobilių greitojo pakrovimo prieigos, turinčios 3 skirtingas įkrovimo jungtis.
Tam, kad būtų užtikrintas puikus orientavimasis kelyje, LAKD kaupia ir nuolatos tiksliomis koordinatėmis atnaujina kelių žemėlapius, kurių paklaida – tik iki 10 cm. Savivaldžių automobilių bandymų metu taip pat 24 val. per parą yra pasiruošęs padėti LAKD eismo informacijos centras.
Nuotoliniu būdu valdomi automobiliai vilniečiams pristato maistą
Autonominiai ir nuotoliu valdomi automobiliai iš pažiūros gali pasirodyti kaip sinonimai, tačiau tai skirtingos transporto priemonės. Autonominiai automobiliai eisme dalyvauja be jokio žmogaus įsikišimo, tačiau prireikus gali būti valdomi vairuotojo fiziškai ar operatoriaus per atstumą. Priešingai, nuotoliniu būdu valdomi automobiliai visada yra kontroliuojami operatoriaus. Svarbu paminėti, kad operatorius net fiziškai nedalyvaujantis eisme yra lygiavertis su bet kuriuo fiziškai vairuojančiu asmeniu. Tai reiškia, jog toks žmogus, turi turėti galiojantį vairuotojo pažymėjimą bei privalo užtikrinti, saugų automobilio dalyvavimą eisme. Eismo įvykio atveju per atstumą valdomų automobilių operatoriams ir fiziškai vairuojantiems asmenims krentanti atsakomybė yra tokia pati.
Estijos technologijų bendrovė „Clevon“ jau sukūrė pirmą Europoje nuotoliniu būdu valdomą transporto priemonę „Cleveron 701“, pristatančią mažmeninės prekybos siuntas. Bendrovės vadovas Sander Sebastian Agur teigia, jog autonominių automobilių naudojimas turi itin didelį potencialą būtent mažmeninės prekybos ir prekių pristatymo srityje. „Clevon“ išvystyta transporto priemonė gali važiuoti mažo eismo intensyvumo keliuose ir pristatyti prekes per 15–30 minučių nuo pristatymo centro. Viso pristatymo metu transporto priemonę prižiūri ir kontroliuoja operatorius, kad užtikrinų saugumą bei patenkintų įvairius pristatymo poreikius.
„Clevon“ nuotoliniu būdu valdomi automobiliai prekes pristato ir Lietuvoje. „Inovatyvių kompanijų požiūris į Lietuvą kaip į patikimą ir perspektyvią partnerę dar kartą įrodo, kad turime balsą tarptautinėje technologijų arenoje ir pasauliui esame įdomūs. Savivaldžiai kurjeriai ypač aktualūs žaliojo kurso kontekste, kadangi jie yra ekologiški, pasirenkantys optimaliausią maršrutą mažiausiomis energijos sąnaudomis. Autonominis transportas – ne ateities vizija, bet dabartis žalesniuose ir patogesniuose miestuose“, – sako Susisiekimo ministras Marius Skuodis.
Bandomasis projektas pradėtas prekių pristatymo startuolio „LastMile“ ir „Iki“ parduotuvės iniciatyva Balsiuose, Vilniuje. Prekės iš ten esančios „Iki“ į namus pristatomos būtent „Clevon“ automobiliais be vairuotojo, tačiau nuotoliu prižiūrint operatoriui, kuris prireikus gali perimti automobilio valdymą. Šis projektas vyks 3 mėnesius, per kuriuos planuojama plėsti autonominio automobilio aptarnaujamą teritoriją. Svarbu paminėti, kad šis pristatymas pirkėjui bus visiškai nemokamas, o pristatymo procesas primena siuntų atsiėmimą paštomatuose. Užsisakę prekes pirkėjai inoformaciją, apie tai, kada atvyks automobilis, bei koks automobilio durelių atrakinimo kodas, gaus trumpąja žinute. Užsakymą pirkėjas turės atsiimti per 10 min. nuo automobilio atvykimo laiko.
„CityBee nuotoliniu būdu valdomi automobiliai
Trumpalaikės automobilių nuomos platforma „CityBee“ nuotoliniu būdu valdomų automobilių technologiją jau vieni pirmųjų pasaulyje išbandė Vilniaus gatvėse, o pirmuoju tokio automobilio keleiviu tapo Susisiekimo ministras Marius Skuodis.
„Lietuvos transporto sektorius, kaip ir visas pasaulis, sparčiai rengiasi naujausias transporto technologijas pritaikyti praktikoje. Galima sakyti – stovime ant kardinalių pokyčių slenksčio. Nuotoliniu būdu valdomi automobiliai – ne tolima ateitis, o artima realybė. Dėl to ypač palaikome ir sveikiname Lietuvos verslą, kuris naujausias technologijas diegia ne kur kitur, o pirmiausia Lietuvoje“, – sako M. Skuodis.
„CityBee“ dalinasi, jog visada aktyviai domisi inovacijomis mobilumo bei technologijų rinkose. Būtent tai paskatino bendradarbiavimą su „Qibus“, sukūrusius kompiuterinių jutiklių sistemos technologiją, kuri transporto priemonę leidžia vairuoti nuotoliniu būdu iš bet kurios pasaulio vietos.
„CityBee“ per atstumą valdomas automobilis iki kliento gali atvykti esant blogoms oro sąlygoms, pavyzdžiui per didelius šalčius ar stipriai lyjant, o įvairiose sudėtingose situacijose, kaip purve ar sniege užstrigus automobiliui, į pagalbą gali atskubėti nuotoliniu būdu prisijungęs operatorius. Nuotolinio automobilių valdymo technologija taip pat gali atlikti techninį automobilio aptarnavimą: jį nuplauti, papildyti degalais ar įkrauti bei protingiau paskirstyti automobilius stovėjimo vietose.
Inovatyvią technologiją jau artimoje ateityje planuojama įdiegti daugumoje „CityBee“ automobilių. Prie šio projekto prisideda savo sričių profesionalai: nuotolinių valdymo sistemų bandymus atlikusios komunikacijos įmonės „Telia“, „Tele2”, „Bitė“, automobilių gamintoja „Toyota“, pardavimo ir techninio aptarnavimo centras Lietuvoje „Tokvila bei draudimo bendrovė „Compensa Vienna Insurance Group“, kuri pirmą kartą apdraudė nuotoliniu būdu valdomą automobilį.
Į „Transporto inovacijų forumą“ kvietė autonominis automobilis
Dar rugsėjo pradžioje Vilniuje prekių pristatymams skirtas autonominis automobilis – Estijos technologijų bendrovės „Clevon“ sukurtas „Clevon 1“ – įvykdė išties svarbų pristatymą. Šis automobilis Vilniaus miesto merui Remigijui Šimašiui nuvežė kvietimą į „Transporto inovacijų forumą“.
Plačiau apie inovocijas ir autonominį transportą, elektromobilizaciją, žaliąją energetiką, dekarbonizaciją bei kitas logistikos sektoriaus aktualijas, bus kalbama ir pristatoma spalio 20–21 d. didžiausiame Baltijos šalyse transporto ir logistikos renginyje.
„Transporto inovacijų forumas“, organizuojamas Transporto inovacijų asociacijos kartu su Susisiekimo ministerija, vyks Vilniaus Litexpo parodų rūmuose.
Daugiau informacijos ir registracija: www.transportoforumas.lt