Piloto profesija – prestižinė, bet profesionalų trūksta
Skaičiuojama, kad artimiausiu metu visame pasaulyje vis labiau bus jaučiamas pilotų trūkumas. Nors profesija prestižinė, bet dažnam pasirinkti šias studijas koją pakiša būtent finansinės galimybės. „Pilot Runway“ verslo vadovas Norbertas Akromas pasakoja, jog įprastai avialinijų transporto pilotų licencijų kaina rinkoje svyruoja nuo 95 tūkst. iki 170 tūkst. eurų, priklausomai nuo kadeto patirties, mokyklos ir kt., tačiau „Pilot Runway“ suteikia galimybę tapti pilotais net ir neturintiems tokių finansinių galimybių.
„Šiuo metu „Pilot Runway“ pilotavimo studijų programa, kuri suteikia daugianarės įgulos piloto licenciją (angl. MPL Multi-crew pilot license), kainuoja 115 tūkst. eurų, tačiau stojantiesiems užtenka 10 tūkst. eurų pradinio įnašo, nes likusią sumą finansuoja mūsų programos partnerės oro linijos, o pilotui gavus licenciją, jis iškart yra įdarbinamas ir paskolą pradeda grąžinti jau pradėjęs antrojo piloto (angl. First Officer) darbą. Tai labai panašus konceptas, kaip ir studijuojant užsienio universitetuose, tik mūsų atveju darbas yra garantuotas, tad nereikia sukti galvos, kaip reikės sumokėti už mokslus“, – pasakoja N. Akromas.
Prie „BAA Training“ pilotų mokyklos organizuojamos „Pilot Runway“ programos jau dabar prisijungė aviakompanijos „Avion Express“ ir „AirExplore“, kuriose naujieji pilotai ir pradės darbą iškart po studijų:
„Ši programa ne tik žada įdomią ir neeilinę profesiją, bet ir garantuoja darbo vietą pabaigus mokslus, o tai yra visiška naujiena rinkoje“, – patikslina N. Akromas.
Anot pašnekovo, „BAA Training“ aviacijos mokykloje pagal šią programą yra ruošiami įvairių lygių pilotai – nuo neturinčių visiškai jokios aviacinės patirties iki norinčių atsinaujinti licencijas ir tapti keleivinių orlaivių pilotais.
Renkantis piloto kelią asmeninės savybės itin svarbios
Programoje dalyvaujančioje ACMI (lėktuvų nuomos su įgula, technine priežiūra ir draudimu) aviakompanijoje „Avion Express“ pilotu šiuo metu siekiantis tapti Matas Rindokas sako, kad renkantis piloto profesiją reiktų įsivertinti ne tik motyvaciją, bet ir asmenines savybes bei akcentuoja tokius dalykus kaip psichologinis tvirtumas ir pasitikėjimas savo jėgomis.
„Mano nuomone, geras pilotas yra tas, kuris pasiryžęs mokytis visą gyvenimą. Ir nors praktikos išmokstama, tačiau, manau, kad reikia turėti ir įgimtų savybių. Puikus loginis mąstymas, gebėjimas suvaldyti stresą, dirbti komandoje, lyderystė, ryžtas ir pasiaukojimas – tai savybės, kuriomis turi pasižymėti pilotais norintys tapti žmonės“, – sako būsimas „Avion Express“ pilotas M. Rindokas.
Jam antrina ir programos vadovas N. Akromas, sakydamas, kad kiekvienas „Pilot Runway“ kandidatas pirmiausia turi atitikti tam tikrus kriterijus:
„Stojantysis privalo būti pilnametis, turėti bent jau vidurinį išsilavinimą, pasižymėti nepriekaištinga reputacija, t. y. jokių įrašų apie teistumą, taip pat privalo turėti gerą kredito istoriją bei pilną teisę gyventi ir dirbti ES. Iš praktiškesnių kriterijų išskirčiau bendrą supratimą apie matematinius ir fizikinius reiškinius, pirmos klasės sveikatos pažymėjimą ir B2 lygio anglų kalbos žinias“, – vardija pašnekovas.
Kokie pirmieji žingsniai renkantis „Pilot Runway“ studijas?
„Jei žmogus atitinka kriterijus ir asmeniškai jaučia norintis ir galintis tapti pilotu – pirmiausia reikia užpildyti atrankos anketą“,– šypsosi N. Akromas ir sako, kad tuo metu su atrinktais kandidatais susisiekia pilotų mokyklos atstovai ir papasakoja apie tolimesnius atrankos etapus. Kai kandidatas pateikia reikiamus dokumentus, vyksta pirmoji atrankos dalis:
„Pirmoje jos dalyje kandidatas per specialią sistemą sprendžia įvairius fizikos, matematikos, anglų kalbos, reakcijos, loginio mąstymo, psichologinius, kognityvinius testus, kurie bendrai trunka apie 5 valandas. Vėliau eina antroji dalis – pokalbis su specialistu, kurio metu vertinami testų rezultatai, sprendžiama, ar kandidatas yra tinkamas. Galiausiai, jei kandidatas įveikia abi atrankos dalis, jam yra suorganizuojamas pokalbis su oro linijų komisija, kuri priima galutinį sprendimą“, – pasakoja N. Akromas.
Norbertas Akromas atkreipia dėmesį, kad būtent šis atrankos etapas yra apmokamas kandidato ir kainuoja 1 tūkst. eurų.
Studijos – Lietuvoje ir Ispanijoje
Kandidatui sėkmingai praėjus atrankos etapą, prasideda pilotavimo studijos, kurios trunka nuo 18 iki 24 mėnesių ir vyksta Lietuvoje bei Ispanijoje.
„Studijas sudaro dvi dalys: 9 mėnesių trukmės teorija ir, priklausomai nuo kadeto patirties, 9–15 mėnesių praktika. Teorijos kadetai mokosi Lietuvoje, Vilniuje esančioje mokykloje. Čia jie lanko paskaitas, klausosi dėstytojų, atlieka įvairias užduotis, laiko mokyklinius ir valstybinius egzaminus. Išlaikius juos, mokslai keliasi į Ispaniją, kurioje jau vyksta praktiniai užsiėmimai. Čia kadetai pilotuoja vienmotorius ir dvimotorius lėktuvus, realaus skrydžio simuliatoriuje mokosi valdyti keleivinius lėktuvus “, – pasakoja N. Akromas.
„Avion Express“ kadetas M. Rindokas kaip tik šiuo metu yra bebaigiantis orlaivio tipo kvalifikacijos studijas ir sako, kad nors laiko ir energijos tam reikia išties daug, pradėjus skraidyti apima jausmas, kad svajonė – ranka pasiekiama.
„Šiuo metu mokausi valdyti „Airbus A320“ orlaivį bei oro linijų, kuriose dirbsiu, procedūras. Nors studijos tikrai nėra lengvos, tačiau be galo įdomios ir apima labai platų kompetencijų spektrą: nuo meteorologijos ir oro įstatymų iki žmogaus galimybių limitų ir veikimo kritinėse situacijose. Na, o kai prasideda praktinė dalis, kai gali „gyvai pačiupinėti“ savo svajonių darbo vietą, tuomet viskas pasidaro dar rimčiau ir įdomiau“, – teigia pašnekovas.
Jis pasakoja, kad mokymasis valdyti lėktuvą prasidėjo nuo bazinių manevrų, o svarbi pilotavimo dalis – mokymasis skrydžio simuliatoriuje:
„Pirmiausiai, mažais keturviečiais lėktuvais skraidydavome po 3–4 valandas per dieną. Mokydavomės pakilti, nutūpti, atlikti įvarius manevrus. Išmokus valdyti šiuos lėktuvus, perėjome prie mokymosi skrydžio simuliatoriuje, kuriame jau mokomės pilotuoti keleivinius orlaivius, būtent tokius lėktuvus, kuriais skraidysime baigę studijas, – pasakoja M. Rindokas.
Pasak jo, kadangi simuliatorius sukurtas taip, kad visiškai atspindėtų tikrą orlaivį, t. y. visa įranga, komplektacija ir net jausmas jame yra toks pat kaip tikrame lėktuve, todėl kadetai ne tik mokosi, kaip jį pilotuoti, bet ir yra treniruojami įveikti įvairias ekstremalias situacijas skrydžio metu.
„Tai ir šoninis vėjas, ir turbulencija, yra imituojami lėktuvų susidūrimai, gedimai, neramumai kabinoje, salone bei kitos įvairios avarinės situacijos, kurios gali nutikti realiame gyvenime. Kiekvienu atveju esame mokomi, kaip reaguoti, kaip veikti ir spręsti iškilusias problemas“, – pasakoja kadetas.
Didelė atsakomybė lygi piloto uždarbiui
Piloto profesija vis dar yra viena iš geriausiai apmokamų profesijų pasaulyje. Nenuostabu, nes būtent šios profesijos atstovai po intensyvių mokymų prisiima itin didelę atsakomybę už keleivių saugumą.
„Kai pilotuoji lėktuvą, tu jauti, kad visa atsakomybė krenta ant tavo pečių. Kiekvienas tavo sprendimas, kiekvienas manevras turi būti preciziškas, apgalvotas ir atliktas nepriekaištingai, nes nuo to priklauso daugybės žmonių saugumas“, – sako būsimas „Avion Express“ pilotas Matas.
N. Akromas papildymas sako, kad atsakomybė yra įvertinama atlygiu, o „Pilot Runway“ išskirtinumas tas, kad baigę programą, absolventai gauna daugianarės įgulos piloto licenciją ir iškart pasirašo sutartį su oro linijomis bei pradeda dirbti pagal profesiją.
„Kiekvienos oro linijos yra nusimačiusios, kaip ir kokiomis sąlygomis jose dirbama, maršrutus, tvarkaraščius ir pan. Tačiau visai atvejais darbas yra dinamiškas, labai įdomus, žinoma, ypač atsakingas ir su konkurencingu atlyginimu. Vidutinis atlyginimas rinkoje svyruoja nuo 51 000 eurų iki 97 000 eurų per metus“, – atskleidžia „Pilot Runway“ programos atstovas.
Pirmoji kadetų grupė mokslus pradės šių metų rugpjūčio mėnesį, o registracija į atrankas jau prasidėjo, todėl visus norinčius, pašnekovas ragina paskubėti.
„Vietų skaičius ribotas, todėl jei tapti pilotu yra jūsų gyvenimo svajonė ir esate rimtai nusiteikęs mokytis – nieko nelaukite ir registruokitės“, – sako N. Akromas.
Registracijos formą ir daugiau informacijos apie „Pilot Runway“ galite rasti čia.