Vertindamas e. komercijos tendencijas, J. Pileckas pabrėžia, kad pernai fiksuotas rekordinis, 27,6 proc., pasaulinės e. prekybos šuolis. Lietuvos e. komercijos rezultatas – dar įspūdingesnis. „Pasaulines e. komercijos tendencijas Lietuva sekė iki 2019 m., tačiau pernai e. prekybos augimo rodiklis šalyje aplenkė pasaulinį dvigubai ir sugeneravo beveik 814 mln. eurų pajamų. Manoma, kad e. komercija Lietuvoje sparčiau nei pasaulyje augs ir toliau. Prognozuojama, kad šiemet jos generuojama apyvarta pasieks 1 mlrd. eurų“, – sako jis.
Lietuvos e. komercijos verslams, anot J. Pilecko, spaudimą daro ir, tikėtina, toliau darys užsienio e. prekybos dalyviai. Tai jau supranta ir dalis Lietuvos e. verslų – „Omniva LT“ tyrimo duomenimis, daugiau nei trečdalis Lietuvos e. prekybininkų išplėtė savo prekybą už Baltijos šalių, o 35 proc. planuoja tai padaryti.
E. komercijos rinka nenumaldomai juda į priekį
Vertindamas ateities rinkos augimo dinamiką, E. Kačerauskas remiasi „Pigu“ e. prekybos platformos pardavimų rezultatais – šiemet jie viršijo lūkesčius. Po penkerių metų bendrovė save mato vienaragiu su 1 mlrd. eurų apyvarta ir 10 tūkst. pardavėjų portfeliu.
„Ne paslaptis, kad pandemija tapo e. komercijos katalizatoriumi – tie, kas neprekiavo internete, pradėjo tai daryti, kas jau prekiavo – plečia verslą į kitas šalis. Žmonės atrado e. prekybos patogumą: išmoko pirkti internetu ir daro tai dažniau bei drąsiau. Matome, ši tendencija nestoja – šiemet pagerinome ne vieną prekybos rekordą Lietuvoje ir Latvijoje bei Estijoje. Prognozuojame, kad panaši tendencija išliks ir kitąmet“, – teigia jis.
Kad e. komercija nestovi vietoje, rodo ir rinkoje atsirandantys burtažodžiai kaip „quick commerce“ ir „dark store“, kurių link jau eina kai kurie pasauliniai e. komercijos žaidėjai. Tačiau dėl to E. Kačerauskas įžvelgia ir minusų.
„Didžiausias tokio veiklos modelio pranašumas – prekes galima gauti labai greitai. Tačiau yra ir trūkumas – ribotas prekių asortimentas, nes tiesiog fiziškai neįmanoma visko turėti vienoje vietoje“, – sako jis.
Svarbu įsivertinti rizikas
Siekiant išlaikyti klientą konkurencinėje aplinkoje vietos ir užsienio rinkose, E. Kačerauskas pataria sutelkti dėmesį ne tik į inovacijas sektoriuje, bet ir į prekių tiekimo ir prekybos ribojimų rizikų įsivertinimą, išeičių ieškojimą nelaukiant krizinio laikotarpio. Kaip vieną pavyzdžių pašnekovas pasitelkia šiandienius tiekimo grandinės trikdžius ir prekių trūkumą.
„Įvertinę rinkos prognozes ir ekonomistų įžvalgas, prekių profilį pradėjome pildyti dar pavasarį. Mus taip pat gelbsti keli tūkstančiai pardavėjų, prekiaujančių mūsų e. prekybos platformoje – jie padeda užtikrinti įvairų prekių asortimentą“, – dėsto jis.
Vis dėlto bendra tendencija, anot E. Kačerausko, yra tokia, kad rinkoje pradeda trūkti smulkios buitinės technikos, telefonų ir kitų prekių, į kurias įeina elektronikos komponentai. Todėl šiemet kaip niekad svarbu neatidėlioti Kalėdų dovanų pirkimo.
Dėmesys klientų aptarnavimui
Kita klientų išlaikymo dedamąja E. Kačerauskas laiko dėmesį kokybiškam klientų aptarnavimui.
„Vadovaujamės principu „think global, act local“ (angl. „galvok globaliai, veik lokaliai“). Tai reiškia, kad kiekvienoje šalyje turime vietinį klientų aptarnavimo centrą, prekių aprašymus pateikiame vietos kalba, stengiamės pažinti vietos klientą ir maksimaliai prie jo prisitaikyti, išpildyti jo lūkesčius, – kalba pašnekovas. –Didžiulė svarba čia tenka profesionaliems darbuotojams bei IT sprendimams, kuriuos perkame ir kuriame patys.“
Norint atlaikyti konkurenciją e. prekybos segmente, dėmesys turėtų būti skiriamas ir veiksmams išlaikyti klientą savo e. parduotuvėje. „Omniva LT“ 2021 m. atlikta e. verslų apklausa parodė, kad esminius veiksnius, dėl kurių galima prarasti klientą, prekybininkai ir pirkėjai įvardija skirtingai.
„Įdomu tai, kad prekybininkai tik kaip vieną iš papildomų apsipirkimo internetu trikdžių įvardija pristatymo greitį. Pirkėjams jis – aktualiausias“, – teigia J.Pileckas.
E. parduotuvių klientai ir pardavėjai įžvelgia ir skirtingus apsipirkimo motyvatorius. „Gemius“ metinio e. komercijos Lietuvoje tyrimo duomenimis, pardavėjai mano, kad užtikrinti apsipirkimą padėtų apmokėjimo būdų įvairovė, patogi e. parduotuvės sistema. Pirkėjai tuo tarpu atsižvelgia ne tik į geresnę kainą, specialius pasiūlymus, bet ir į mažesnius pristatymo kaštus, greitesnį pristatymą.
„Pabrėžtina, kad kaina pirkėjui nebėra esminis veiksnys. Vis dėlto atsiranda papildomų veiksnių, galinčių užtikrinti pardavimą: greitesnis pristatymas, e. parduotuvės patikimumas ir duomenų apsaugos užtikrinimas“, – kalba J. Pileckas.
Jis papildo, kad, siekiant atliepti klientų poreikius, svarbų vaidmenį atlieka kokybiška siuntų pristatymo infrastruktūra. „Omniva LT“, pasak pašnekovo, pastaruoju metu tiek iš verslo, tiek iš privačių klientų dažnai sulaukdavo užklausų dėl tarptautinių siuntų. To pagrindu neseniai rinkai pristatyta ir tarptautines.omniva.lt platforma – siuntų pristatymo į visą pasaulį paslauga.
Galimybių veikti yra
E. Kačerausko teigimu, tramplinu plėtrai į užsienį smulkiajam ir vidutiniam verslui tampa ir „Pigu“ plėtojama e. prekybos platforma.
„Pastebima tendencija, kad tie, kurie pradėjo prekiauti platformoje per pirmąjį karantiną, dabar jau plečia verslą į kitas šalis, augina pardavimus ir didina pajamas. Tiems, kas dar neprekiavo internetu, karantinas tapo akstinu ne tik galvoti apie e. verslą, bet ir pradėti veikti“, – dalijasi jis.
Šiuo metu „Pigu“ e. platformoje skaičiuojama 2,2 tūkst. aktyvių parduotuvių Lietuvoje, po daugiau nei 1,4 tūkst. Latvijoje ir Estijoje. Dalis jų prekiauja tik vienoje valstybėje, kiti – dviejose ar visose trijose Baltijos šalyse. E. Kačerauskas bendrovės augimą argumentuoja esminiu jos tikslu – galvoti greitai, veikti dar greičiau. Pasak jo, e. komercijoje laimi tie, kurie į jos traukinį geba įsėsti laiku, nes ilgainiui konkurencija čia tik stiprės.
„E. prekybos išskirtinumas ir didžiausias pranašumas – verslas be fizinių ribų. Sėdėdamas Lietuvos vienkiemyje gali parduoti prekes Suomijos pirkėjui, todėl ir savo e. prekybos platformos pardavėjus skatiname drąsiau žengti į Latviją, Estiją, neapsiriboti tik savo kiemu. Šiandien visiems e. verslams patarčiau galvoti globaliai ir veikti greitai“, – sako jis.
Užsakymo nr.: PT_88832235