Kuo išskirtinis ACMI modelis?

Statistika rodo, kad tipinės Europos oro linijos gali dirbti net 10 mėnesių per metus nuostolingai, nes viską atperka vasaros sezono pikas. Dėl to oro linijos ieško būdų laikinai išplėsti savo pajėgumus, kai kelionių paklausa yra didžiausia. ACMI modelis suteikia aviakompanijoms galimybę užsitikrinti papildomus pajėgumus, bet ir gauti visą skrydžių vykdymui reikalingą „paketą", kurį sudaro kvalifikuota įgula, techninė priežiūra ir draudimas. Tokiu būdu ACMI padeda ne tik subalansuoti pajamų svyravimus dėl sezoniškumo, bet ir padėti oro linijoms pakelti pelningumo rodiklius 2-3 procentiniais punktais.

Oro linijoms toks modelis patogus visų pirma dėl to, kad jis leidžia joms lanksčiau valdyti ir planuotis savo operacijas ir finansus, neprisiimant ilgalaikių įsipareigojimų. Tokios nuomos laikotarpiai dažniausiai yra pakankamai trumpi – nuo kelių savaičių iki pusmečio, todėl vienas orlaivis tais pačiais metais gali pakeisti kelis operatorius.

Europoje šis modelis spėjo pasiteisti, o po pandemijos matomas ne tik atsigavimas, bet ir ženklus augimas. Prognozuojama, kad 2024 metais vien Gedimino Žiemelio valdomos „Avia Solutions Group“ ACMI oro linijų bendrovės perveš 35 mln. keleivių. Tiesa, šis verslo modelis dar tik skinasi kelią už Europos ribų, bet čia T. Klein ir mato didžiausią potencialą:

„Kai inovatyvus „Avia Solutions Group“ verslo modelis mane sudomino kaip investuotoją, aviacijoje buvau praleidęs beveik tris dešimtmečius, bet net man šis modelis buvo kažkas naujo. Šiandien, jau kaip valdybos pirmininko pavaduotojas, ieškau būdų edukuoti mūsų klientus apie tai, kaip ACMI modelis gali padėti jiems parduoti daugiau bilietų ir uždirbti didesnį pelną“.

Plėtra visuose šešiuose kontinentuose – būtina sėkmės sąlyga

Tarptautinė civilinės aviacijos organizacija (ICAO) prognozuoja 4,3 proc. metinį kelionių augimą, o tai reiškia, kad iki 2035 m. keleivių skaičius gali padvigubėti. Tam, kad patenkintų kylančią paklausą, aviacijos verslai susiduria su daugybe iššūkių, pradedant orlaivių ir baigiant kvalifikuotos įgulos trūkumu. Šiuos iššūkius ir siekia išspręsti „Avia Solutions Group“, nuolat investuojanti į savo orlaivių parko plėtrą.

„Avia Solutions Group“ orlaivių parką šiuo metu sudaro 221 orlaivių. Palyginimui, kai kurių šalių nacionaliniai vežėjai valdo tik 30-40 orlaivių. Anot T. Klein, turint kelių šimtų orlaivių parką, svarbu turėti aiškų planą, kaip tie orlaiviai tarnaus visus metus. Tam yra būtina turėti oro operatoriaus sertifikatus, leidžiančius vykdyti skrydžius visuose šešiuose kontinentuose.

Gedimino Žiemelio valdomos „Avia Solutions Group“ centrinis biuras

Vienas iš globalios plėtros variklių yra sezoniniai paklausos svyravimai, kurie veikia kelionių verslą stipriau, nei gali pasirodyti iš šalies. Didelė dalis žmonių planuojasi keliones priklausomai nuo mokinių atostogų, o jos prasideda ir baigiasi skirtingu metu skirtingose šalyse. Paklausos svyravimams įtakos turi ir nacionalinės bei religinės šventės. „Kelionių piko laikas skiriasi visame pasaulyje. Europoje mūsų verslo modelis jau brandus ir sklandžiai veikiantis, tad dabar mūsų užduotis yra jį sėkmingai plėtoti tose rinkose, kur jis yra dar tik pradiniame savo etape“, – aiškina T. Klein.

Kaip augimui labai svarbias rinkas jis išskiria Pietų Ameriką ir ypatingai Pietryčių Aziją, kur Boeing artimiausią dešimtmetį prognozuojama net 7,2 proc. metinį kelionių augimą. Plėtrą visuose žemynuose stengiamasi vykdyti kaip įmanoma tvariau, todėl neapsiribojama vien orlaivių nuoma – plečiamos ir antžeminio aptarnavimo, techninės priežiūros, personalo rengimo ir kitos paslaugos.

„Mūsų tikslas yra atliepti visus oro linijų poreikius. ACMI modelis dar ne visiems įprastas, bet augant keleivių srautams ir paklausai, jau tampa daugumos avialinijų ilgalaikės strategijos dalimi. Teikiame prioritetą ilgalaikėms sutartims, nes skrydžių tvarkaraščiai yra planuojami į priekį, bet tuo pačiu galima patenkinti ir momentinę paklausą. Jeigu mūsų partneriai stokoja orlaivių dėl techninių gedimų ar kitų priežasčių, mes taip pat galime padėti“, – teigia T. Klein.

Pasididžiavimo vertas rezultatas

T. Klein’o akimis, Gedimino Žiemelio valdoma „Avia Solutions Group“ yra unikali tuo, kad apjungia ypatingai platų įmonių spektrą. Visų pirma, tai skirtinguose žemynuose veikiančios ACMI oro linijos – „SmartLynx“, „Avion Express“, „BBN Indonesia“, „Skytrans“, ir kitos. Tuo pačiu, grupei priklauso specializuoto draudimo kompanija „AI12“, antžeminio aptarnavimo įmonės „Baltic Ground Services“, viena seniausių užsakomųjų skrydžių brokeriavimo įmonė „Chapman Freeborn“. Ir tai tik maža platesnio paveikslo, kurį sudaro virš 250 aviacijos įmonių – nuo savo sričių veteranų iki startuolių – dalis.

T. Klein pabrėžia, kad toks sudėtingas mechanizmas sklandžiai neveiktų be kokybiškai sudėliotų procesų ir lyderystės. Ir tai padarė ne kas kitas, o lietuvių vadovų branduolys, todėl Lietuva turėtų ypatingai didžiuotis grupės pasiekimais. Anot jo, tapti pasauliniais lyderiais tokioje konkurencingoje industrijoje kaip aviacija yra milžiniškas pasiekimas. Grupės valdybos pirmininkas ir įkūrėjas Gediminas Žiemelis – puikus strategas ir vizionierius.

„Mūsų įmonių grupė išaugo iš lietuviškų šaknų, su lietuviška vadovybe, su daugybe Lietuvoje sukurtų darbo vietų, ir, manau, tai yra nuostabi istorija visai šaliai. Kiekvieną kartą besilankydamas mūsų renginiuose, matau be galo įsitraukusią bendruomenę. Tai didelį potencialą turintys profesionalai, tarp kurių labai daug jaunų talentų, žengiančių pirmus tarptautinės karjeros žingsnius. Mano galva, tai neabejotinai visos Lietuvos sėkmė“, – įsitikinęs jis.