„Pagrindinis pokyčio tikslas – pilnai žiedinis tekstilės tvarkymo modelis. Kuriame aktyviu visų rinkos dalyvių įsitraukimu grįstą ekosistemą, orientuotą į visuomenės, gamintojų ir pardavėjų poreikius, siekiančią mažinti tekstilės pramonės poveikį aplinkai.

Visos Europos mastu šiandien ypač svarbu didinti perteklinės tekstilės surinkimo apimtis, užtikrinti efektyviausius rūšiavimo bei perdirbimo sprendimus. Esminiu mūsų platformos prioritetu visada išliks tekstilės atliekų prevencija ir pakartotinis naudojimas“, – komentavo pagrindinį pokytį Viktorija Nausėdė, žiedinės tekstilės ekonomikos ekspertė, Europos klimato pakto ambasadorė, mados perpardavimo ir mainų platformos „Textale“ įkūrėja.

Daug platesnis paslaugų ir sprendimų spektras

Pasak pašnekovės, „Looptex“ tęs „Textale“ veiklas surenkant, paruošiant, paskirstant, taisant, atnaujinant ir perparduodant dėvėtą aprangą. Taip pat bus remiamos įvairios socialinės organizacijos, tai buvo svarbi „Textale“ verslo dedamoji nuo pat įsikūrimo dienos.

„Looptex“ tampa platforma, buriančia bendruomenę ir siūlančia sprendimus visais tekstilės gyvenimo etapais, bus rūpinamasi ne tik surinkimu, bet ir visu tolimesniu sutvarkymu, ypatingą dėmesį skiriant aktyviam visų suinteresuotų šalių įtraukimui. Bendras darbas su gamintojais ir pardavėjais, tradicinių tekstilės surinkimo sistemų galimybes praplečiant alternatyviomis priemonėmis: per rūbų parduotuves, biurus ir viešąsias erdves – leis siekti geriausios surenkamo srauto kokybės. Per veiklos praktiką pasiteisinęs tvarios mados edukacijų įmonių komandoms modelis atvers galimybes bendram veiksmui įtraukti gerokai platesnes auditorijas, siekiančias prisidėti prie mados pėdsako mažinimo.

Viktorija Nausėdė

Kita itin svarbi dedamoji – mažmeninės dėvėtos aprangos prekybos tinklas. Po rūšiavimo dalis tekstilės gaminių bus paruošta parduoti Lietuvoje – www.looptex.store elektroninėje prekyvietėje ir fizinėse parduotuvėse. Siekiant skatinti kuo ilgiau naudotis daiktu, numatyti sprendimai ir visų būtinų paslaugų prieinamumui didinti, todėl bus bendradarbiaujama su rūbų valyklomis, taisytojais ir atnaujintojais. Su stipriais ir patyrusiais verslo partneriais nerealizuotam tekstilės srautui tvarkyti bus ieškoma geriausių perdirbimo, galiausiai – tinkamiausių atliekų sutvarkymo variantų.

„Šiandien matome inovatyviems sprendimams pribrendusią rinką, vyksta išties svarbūs pokyčiai teisėkūroje, tobulėja rūšiavimo ir perdirbimo technologijos, vis daugiau susidomėjusių bendradarbiavimo galimybėmis. Naujos stiprios partnerystės leis veikti pilna apimtimi. Pagaliau, turime realias galimybes sukurti visą būtiną infrastruktūrą“, – įsitikinusi V. Nausėdė.

Į „Looptex“ veiklą įsitraukia ir Ekobazė įmonių grupė – vienas iš pirmaujančių atliekų tvarkytojų Lietuvoje. Šio žingsnio tikslas – prisidėti prie inovatyvaus tekstilės tvarkymo modelio sukūrimo. Vartotojų, gamintojų ir importuotojų, surinkimo ir pakartotinio naudojimo sistemų bei perdirbėjų bendradarbiavimas – esminė sąlyga siekiant sistemų tvarumo. Ekobazė įmonių grupė savo investicija siekia realaus tekstilės srauto tvarkymo ekosistemos proveržio.

Apsispręsti partnerystei padėjo bendras abiejų šalių noras palaikyti ilgalaikės ir tvarios tekstilės gaminių ir atliekų tvarkymo ekosistemos kūrimo idėją. Tikima, kad realus pokytis bus pasiektas tik tada, kai sistema bus orientuotą ne į techninį atliekų sutvarkymą, bet pirmiausia į atliekų mažinimą, efektyvų tekstilės pakartotinį naudojimą, taisymą, antrinį dizainą bei naujus perdirbimo sprendimus.

Naujos galimybės ir motyvacija vartotojams

Pašnekovė neslepia – septyneri socialinio verslo vystymo metai leido iš labai arti stebėti perteklinio vartojimo ir gamybos keliamus iššūkius. Ir buvo siekiama rasti efektyviausius sprendimus, kad būtų atliepti lūkesčiai vartotojų, nežinančių, ką daryti su nebereikalingais rūbais spintoje, pardavėjų – su sandėliu, užkištu nebeparduodamų daiktų, gamybininkų, nenorinčių atiduoti deginti nebereikalingos darbo aprangos ir pan.

„Dirbdami tarptautiniuose projektuose, nuolat gilinamės į kitų šalių patirtis. Ši kelionė leido praktiškai išbandyti sprendimus, kad verslas ne deklaratyviai, o realiai būtų suinteresuotas mažinti mados poveikį aplinkai, o vietos bendruomenė turėtų efektyvius įrankius, padedančius atsakingai pirkti, tvarkyti savo spintą, gauti valymo ir taisymo paslaugas, o taip pat – perparduoti arba dovanoti tai, kas nebereikalinga. Įsitikinome – tam, kad visi šie geri norai taptų realiu veiksmu, sistemos dalyviams reikia papildomos motyvacijos“, – kalbėjo žiedinės tekstilės ekonomikos ekspertė.

Pasak jos, „Looptex“ pasiūlys ne tik daugiau patogesnių galimybių atiduoti nenaudojamą tekstilę, bet ir skatins tai daryti specialia motyvacine sistema. Vienas paprasčiausių būdų – finansinis atlygis už parduotus kokybiškus daiktus. Maža to, bus ir naujovė – galimybė už visą priduotą tekstilę gauti „Looptex“ taškų, kuriuos bus galima panaudoti ne tik apsiperkant „Looptex“ bet ir įsigyti platformos partnerių prekių bei paslaugų.

„Ambicingai nusiteikusi profesionalų komanda kartu su partneriais tikisi sutelkti išties didelę bendraminčių bendruomenę, kuriai skauda, kad tiek daug brangių tekstilės gaminių virsta aplinką teršiančiomis atliekomis, ir kuri pasiryžusi savo realiais veiksmais prisidėti, kad ši situacija pasikeistų“, – mintimis dalijosi V. Nausėdė.