Tokia padėtis verslo tyrimų bendroves skatina imtis kainų palyginimo veiklos, o prekybininkus – veltis į kainų karus ir imtis lyginamosios reklamos, nors tai gana rizikinga viešinimo rūšis, kartais užtraukianti net prievaizdų nemalonę ir baudas.

Tyrimai rodo, kad kainų lyginimas turi potencialo sumažinti bendrą kainų lygį. Tačiau tik tuo atveju, jei kainų palyginimo paslaugomis naudosis pakankamai daug žmonių ir verslų (pirkėjų ir pardavėjų). Tokių išvadų priėjo Europos Komisijos Jungtinio tyrimų centro specialistai, pernai įdėmiai apžvelgę ir palyginę Austrijos (kur veikia daug kainų palyginimo portalų) bei Vokietijos (kur nėra kainų palyginimo portalų) mažmeninės prekybos sektorius.

Savo ruožtu švedai 2021 m. nustatė, kad kainų palyginimo portalai šalies vartotojams (šalyje yra apie 10,5 mln. gyventojų) per metus gali padėti sutaupyti apie 290 mln. SEK (kiek daugiau nei 25,1 mln. Eur). Jei kainų palyginimo paslaugomis naudojasi ir mažmenininkai (stebi savo ir konkurentų kainas), potencialus sutaupymas padidėja iki 2,9 mlrd. SEK (251,4 mln. Eur) per metus. Vienam šalies gyventojui tai sudaro apie 25 Eur. Taigi kainų palyginimo svetainės, visgi, daro spaudimą mažinti kainas ir taip didina ekonominį efektyvumą. Atsiranda prekybininkų, siūlančių sumažinti kainą, jei vartotojas kitur ras pigesnę tokią pačią prekę.

Visi stebi konkurentus

Tomas Daukša, slapto pirkėjo ir rinkos tyrimų bendrovės „SeeNext“, bene ilgiausiai Lietuvoje (nuo 2017 m.) vykdančios maisto prekių kainų palyginimo tyrimus, vienas iš vadovų, sako, kad prekių kainų lyginimas, žiūrint iš vartotojų perspektyvos, padeda suvokti tendencijas ir bent laikinai sumažinti tam tikrų prekių kainas. Anot jo, prekybos tinklai ne tik skelbia savo suplanuotas akcijas ir nuolaidas, bet ir akylai stebi konkurentus ir dažnai koreguoja kainas pagal juos, nes visi nori būti suvokiami kaip pigiausi ar siūlantys geriausias kainas.

„Faktui, kad lietuviai maistui išleidžia daugiau nei tipinis europietis, įtakos turi daug veiksnių, įskaitant mūsų rinkos dydį, šalies ekonomikos našumą, konkurencijos stoką ir kt. Įdomu tai, kad dauguma žmonių sako norintys sutaupyti ir apklausose mini, jog kaina jiems yra svarbus veiksnys. Tačiau duomenys rodo, kad mažiausios kainos prekės aktualios tik tam tikram visuomenės segmentui. Skaičius tų, kurie perka pigiausias prekes ir tų, kurie sako, kad kaina jiems yra svarbus veiksnys, nė iš tolo nesutampa. Bet kuriuo atveju, lietuviams kainos tema yra svarbi. Be to, lyginamoji reklama paprastai sukelia didesnį ažiotažą visuomenėje, tad ir jos pasiekiamumas būna didesnis nei įprastos reklamos“, – dėsto „SeeNext“ vadovas.

Greitai kintanti rinka

Mažmeninės prekybos sektoriaus atstovai taip pat akcentuoja kainų tyrimų naudą vartotojams. Tačiau neslepia, kad išties nori būti suvokiami, kaip siūlantys geriausias kainas.

„Tiek objektyvūs tyrimai, tiek kainų palyginimai, yra visiems naudingi. Juoba kad mažmeninė prekyba yra itin dinamiška rinka. Viskas kinta sparčiai – tendencijos, pirkėjų poreikiai ir įpročiai, nuolat atsiranda įvairių inovacijų. Visa tai atliepia mūsų prekybos tinklas. Žinoma, rinką stebime ir mes. Atliekame tyrimus tiek patys apklausdami savo pirkėjus, tiek ir kartu su įvairiomis tyrimų kompanijomis. Be abejo, atkreipiame dėmesį ir į žiniasklaidoje publikuojamus tyrimus, įžvalgas ir tendencijas“, – sako prekybos tinklo „Rimi Lietuva“ generalinis direktorius Vaidas Lukoševičius.

„Jau daugiau nei metus pirkėjams siūlome per 700 kasdienių prekių pažymėtų ženklu „Gera kaina kasdien“, kurių įprastos kainos yra bene žemiausios rinkoje. Šis sąrašas nuolat kinta ir atliepia sezoniškumą, įvairias šventes ir pirkėjų besikeičiantį vidutinį krepšelį”, – priduria pašnekovas.

Anot jo, ši kampanija pradėta būtent siekiant atliepti kasdienius pirkėjų poreikius, kad žmonės galėtų sutaupyti.

„Žinoma, pirkėjai visuomet yra jautrūs kainai. Jie ne tik mėgsta rinktis prekes, dalyvaujančias „Geros kainos kasdien“ kampanijoje, bet ir pasinaudoti įvairiomis akcijomis – kiekvieną savaitę turime daugiau nei 3000 įvairių pasiūlymų. Žinoma, šalia geros kainos pirkėjams svarbus ir malonus aptarnavimas. Jau 4 metus iš eilės, slaptųjų pirkėjų nuomone, „Rimi Lietuva“ yra geriausiai klientus aptarnaujantis prekybos tinklas“, – pabrėžia V. Lukoševičius.

„SeeNext“ vadovas T. Daukša apibendrindamas sako, kad didelė rinkos dinamika ir naujos technologijos, kaip antai skaitmeninės etiketės, leidžiančios kainas keisti ir po kelis kartus per dieną, tyrėjų darbo nepalengvina. Tačiau jis neabejoja, kad kainų palyginimo tyrimai išliks svarbūs ir visuomenei, ir prekybininkams.