Iki šių metų balandžio 26 dienos vyks Registruoto 2023 metais prekių ženklo konkursas, kuriame pretendentai varžysis trijose pagrindinėse kategorijose „Lietuvai“, „Europai“ ir „Pasauliui“. Žadate ir specialias nominacijas. Kaip kilo mintis surengti tokį konkursą?
Tai pirmas toks konkursas, kurį organizuoja Valstybinis patentų biuras kartu su savo partneriais.
Mintis organizuoti konkursą kilo siekiant skatinti Lietuvos verslo originalumą, kūrybiškumą ir inovatyvumą kuriant prekių ženklus, taip pat siekiant populiarinti prekių ženklų apsaugą juos registruojant ir didinti naujų prekių ženklų žinomumą bei prisidėti prie intelektinės nuosavybės apsaugos stiprinimo šviečiant visuomenę apie intelektinės nuosavybės svarbą.
Taip, pvz., Registrų centro duomenimis, praėjusiais metais buvo registruota beveik 15,7 tūkstančių naujų juridinių asmenų, o prekių ženklų pernai užregistravome tik 2 tūkstančius.
O juk prekių ženklas – tai kiekvieno verslo vizitinė kortelė. Juridinius asmenis žmonės steigia siekdami vykdyti tam tikrą veiklą, t. y. teikti visuomenei tam tikras prekes ar paslaugas. Pagrindinė prekių ženklo paskirtis – atskirti vieno asmens prekes arba paslaugas nuo kitų asmenų prekių arba paslaugų. Todėl taip svarbu jį turint pasirūpinti jo apsauga, t. y. jį įregistruoti. Manau, tai turėtų tapti tam tikros verslo higienos elementu – jei pradedu verslą, vadinasi, turiu pagalvoti ir apie savo intelektinės nuosavybės, prekių ženklo apsaugą.
Taigi matant tokį didžiulį skirtumą tarp per metus užregistruotų juridinių asmenų ir prekių ženklų, kilo mintis dar labiau atkreipti į tai dėmesį, informuoti verslą, jog prekių ženklo registracija yra naudinga, be to, tai padaryti labai paprasta. Taip pat norime parodyti ir prekių ženklų sėkmės istorijas, jomis pasidžiaugti.
Labai glaudžiai bendradarbiaujame su kolegomis iš Latvijos, Estijos patentų tarnybų, semiamės gerosios patirties vieni iš kitų. Latvijoje tokie konkursai organizuojami jau dešimt metų, Estijoje – porą metų. Galbūt ateityje Registruoto metų prekių ženklo konkursas išaugs ir į bendrą Baltijos ar net Europos Sąjungos šalių projektą.
Užsiminėte apie prekių ženklo, intelektinės nuosavybės apsaugą. Iš tiesų – kokią naudą gali gauti įmonė, apsaugojusi intelektinę nuosavybę?
Tinkamai apsaugoję intelektinę nuosavybę (IN), įgysite išimtines teises leisti arba drausti kitiems asmenims naudoti jūsų IN, apsisaugosite nuo nesąžiningos konkurencijos. Jūsų klientai atpažins ir rinksis jūsų prekes ar teikiamas paslaugas, galėsite perduoti teises ar suteikti licenciją tretiesiems asmenims naudotis jums priklausančiu IN objektu.
Tai pat įgysite konkurencinį pranašumą prieš savo konkurentus ir būsite lengvai atpažįstami savo klientų. IN leis jūsų verslui sukurti pasitikėjimo santykius su klientais, gausins lojalių klientų ratą, taigi, stiprės jūsų įmonės įvaizdis.
Ar yra skirtumas tarp intelektinės nuosavybės ir prekių ženklo? Ar įmonės pavadinimas yra ir prekių ženklas? Nes intelektinę nuosavybę žmonės dažnai supranta kaip autorių sukurtus kūrinius – muziką, tekstus, paveikslus ir t. t., o prekių ženklus – kaip tam tikrus pavadinimus.
Prekių ženklas yra vienas iš intelektinės nuosavybės objektų. Intelektinės nuosavybės objektų sąrašas be galo didelis: tai ir autorių teisių saugoma intelektinė nuosavybė, ir dizainas, ir išradimai, komercinės paslaptys, geografinės nuorodos ir netgi augalų veislės. Visa, ką sukuria žmogus naujo ir originalaus literatūros, mokslo, meno, pramonės, komercinės veiklos srityse gali būti apsaugota intelektinės nuosavybės teisėmis.
Autorių teisių kūriniai yra saugomi be registracijos. Tačiau kalbant apie prekių ženklus, dizainą, išradimus, tai yra tuos intelektinės nuosavybės objektus, į kurių sukūrimą verslas daug investuoja prieš išleisdamas į rinką, ir norint, kad šios investicijos atsipirktų bei būtų išsaugotas konkurencinis pranašumas rinkoje, būtina juos registruoti.
Tačiau ne visas verslas kuria dizainus, prekių ženklus. Pavyzdžiui, kokia nors įmonė vykdo prekybą arba teikia paslaugas. Registruojama įmonė tam tikru pavadinimu, jos savininkai žino, kad kita įmonė tokiu pat pavadinimu nebus registruojama, ir jaučiasi saugūs.
Įmonės pavadinimas nėra tolygus prekių ženklui, nes jis identifikuoja įmonę. Prekių ženklu ta įmonė pristato savo gaminamas prekes ar paslaugas, o tai padeda vartotojui atskirti vieno asmens prekes ir paslaugas nuo kitų asmenų. Be to, viena įmonė gali turėti ne vieną prekių ženklą, leisti kitiems asmenims naudoti prekių ženklą (pvz., frančizės sutarčių pagrindu organizuojamas verslas). Būtent prekių ženklas yra ta verslo vizitinė kortelė, kuri jį išskiria rinkoje, pristato ir informuoja visuomenę apie įmonės verslą. Prekių ženklas yra labai galinga reklamos priemonė, nes vartotojas renkasi prekes ar paslaugas pagal įsimintą prekių ženklą kartais net nesusimastydamas, kuri įmonę jas pagamino ar teikia.
Jei verslas vykdo veiklą, tačiau neįregistruoja prekių ženklo, tai tikrai gali taip nutikti, jog nesąžiningi konkurentai pasinaudos jūsų ženklu. Pavyzdžiui, matydami, kad kažkokiam verslui gerai sekasi, jo veikla pelninga, kažkas gali registruoti prekių ženklą, kuris gali būti klaidinančiai panašus, ir, klaidindamas vartotojus, nesąžiningai pasinaudoti kitos įmonės reputacija.
Kita vertus, verslininkai, naudodami neįregistruotą prekių ženklą, taip pat rizikuoja pažeisti kitų asmenų teises, net to nenorėdami, ir susilaukti pretenzijų.
Vadinasi, net jei verslas pats nekuria originalios produkcijos, jam yra naudinga savo įmonės pavadinimą ar kitą jo verslą identifikuojantį žymenį registruoti kaip prekių ženklą?
Kaip ir kiekvienas žmogus, taip ir kiekviena įmonė privalo turėti savo pavadinimą, kuris registruojamas kartu su steigiamu juridiniu asmeniu.
Tačiau norėčiau atkreipti dėmesį, kad į verslo steigimą svarbu žiūrėti kompleksiškai. Kai steigiamas verslo subjektas, reiktų gerai apgalvoti savo verslo strategiją, veiklas, rinkas, kur bus vystoma veikla.
Galvojant apie naujos įmonės pavadinimą, reikia nepamiršti ir logotipo, ir prekių ženklo, ir net domeno registravimo, ypač jeigu įmonė vykdys veiklą ar norės ją pristatyti internete. Jei norima, kad jie atitiktų vienas kitą, kurtų harmoniją ir nuosekliai reprezentuotų įmonę, tai daryti reikėtų pačioje verslo kūrimo pradžioje.
Taip pat reikia nepamiršti atlikti ir rinkos analizę, įsivertinti, kokį intelektinės nuosavybės portfelį turi ir kuria konkurentai. Jeigu to nepadarysite, vėliau gali nutikti taip, kad jau bus kažkas pirmesnis užregistravęs prekių ženklą, domeną ir draus įmonei naudoti pavadinimą, pavyzdžiui, logotipe ar kuriant internetinę svetainę.
Taip pat norėčiau priminti, jog visos prekių ženklų, taip pat dizainų. juridinių asmenų pavadinimų duomenų bazės yra viešos, jose galima pasitikrinti savo kūrybines mintis ir eiti teisingu keliu – pasirinkti unikalų pavadinimą, kuris nepažeistų kitų asmenų teisių ir kurį registravus būtų ramu, kad ir kiti nepažeis jūsų intelektinės nuosavybės teisių.
Yra daugybė tyrimų, kurie rodo, kad verslai, saugantys savo intelektinę nuosavybę, yra konkurencingesni, atsparesni pokyčiams, lankstesni ir tvaresni. Teisingai apsaugota intelektinė nuosavybė kuria pridėtinę vertę. Apie tai reiktų pagalvoti ir su ja elgtis pagarbiai. Todėl labai skatinčiau dalyvauti visus pernai registruotų prekių ženklų savininkus konkurse, nes tai yra proga būti matomiems.
Ką naujų verslų savininkams reikėtų daryti?
2023 metais registruoto prekių ženklo konkursas vyks keliais etapais. Pirmiausia pateikiamos paraiškos čia: https://konkursas.intelektine.lt/
Tuomet Valstybinis patentų biuras patikrins paraiškos atitikimą formaliems reikalavimams. Konkurse registruotus prekių ženklus vertins komisija, sudaryta iš patento biuro ir konkurso partnerių atstovų pagal nustatytą tvarką. O tada komisijos atrinkti prekių ženklai bus pateikti visuomenės vertinimui.
Nugalėtojai bus skelbiami trijose kategorijose: „Lietuvai“, „Europai“ ir „Pasauliui“, kurios taip pasirinktos atsižvelgiant į procedūras, pagal kurias registruotas prekių ženklas (Lietuvos, Europos Sąjungos arba tarptautines).
Kadangi konkursas organizuojamas su partneriais, tai bus ir registruoto metų prekių ženklo specialios nominacijos: „Ryškiausiai paminėtas“, „Lietuviškiausias žodinis“, „Geriausio dizaino“, „Inovatyviausias“ ir „Verslo favoritas“. Kviečiame aktyviai dalyvauti ir parodyti savo prekių ženklo išskirtinumą.
***
Komentuoja Giedrius Juozapavičius – SMP, strategas, konsultantas, laidos #rinkodarosguru autorius ir vedėjas, LiMA valdybos narys:
Mes, rinkodaros, Lietuvos marketingo asociacijos (LiMA) bendruomenės žmonės, puikiai žinome, koks įdomus, sudėtingas ir nelengvas yra prekių ženklo kelias, norint patekti į kliento svarstymo, pasirinkimo ar galiausiai pirkinių krepšelį. Šiandien vietoje pagaminti produktai konkuruoja ne tik šalies ribose, bet ir su globaliais rinkos žaidėjais, mes turime galimybes pirkti ne tik fizinėse parduotuvėse, bet ir internetu: radau, išsirinkau, užsisakiau, sumokėjau ir atsisiunčiau, o jei netiko – grąžinau.
Prekių ženklai stengiasi ne tik suprasti, kas yra jų tikslinis klientas, bet ir kuo jis gyvena, ko siekia, ko nori. Jiems svarbu užmegzti ryšį su klientu nuo pat pirmo susitikimo ir nukeliauti jo kelionėje iki pat galo: paslaugos ar produkto pirkimo ar pakartotinio sugrįžimo ateityje.
Šiandien rinkoje gausu jau patikrintų, mums rekomenduotų ar išbandytų prekių ženklų, kurie lengvai identifikuojami, o mums, kaip pirkėjams, jau kelia vienas ar kitas asociacijas. Dažniausiai juos visus vienija tai, kad jų vardai mums žinomi, turime vienokią ar kitokią patirtį, atitinka mūsų vertybinės nuostatos.
Naujas prekių ženklas turi atrasti savo poziciją rinkoje, turi įrodyti, kuo jis vertingesnis ir kodėl būtent jį turi rinktis klientas. Bet pirmiausia jam reikia padėti pamatus – jei prekių ženklas jau turi sukurtą pavadinimą, logotipą ir žino, kaip save pateiks tiksliniam pirkėjui, jam reikia pradėti skleisti žinią apie save – megzti savo kontaktų ratą ir kurti prekių ženklo žinomumą.
Specialistai žino, kad tai viena iš esminių rinkodaros piltuvėlio dalių. Ir tol, kol apie naują prekių ženklą klientas nežinos, niekas apie jį nekalbės ar nebus galima jo lengvai rasti ar su juo susipažinti, tai tikrai nebus nei klientų, nei jų susidomėjimo, nei pardavimų.
Gera žinia ta, kad Lietuvoje yra stipri ir profesionali rinkodaros specialistus vienijanti bendruomenė LiMA, todėl pagalbą ir patarimą tikrai gaus kiekvienas verslas, nesvarbu, kokiame prekių ženklo kūrimo ar vystymo etape jis būtų šiandien.“
Daugiau informacijos: https://konkursas.intelektine.lt/