Centras įkurtas išskirtinėje vietoje
STEAM centro įkūrimui Utenoje pasirinkta neįprasta vieta – Utenos dvaras. Kaip pasakoja centro vadovas Darius Varanius, dvaras nuo senų laikų buvęs išskirtine vieta, suburdavusia mokslą mylinčius žmones. Jame dar nuo XX amžiaus antro dešimtmečio veikė švietimo įstaiga, buvo organizuojami mokytojų kvalifikacijos kėlimo kursai. „Šis istorinis pastatas – puiki vieta mokytis, kurti, pažinti“, – įsitikinęs pašnekovas.
Utenos STEAM centre mokiniai turi galimybę susipažinti su gamtos, technologijų, inžinerijos, matematikos mokslų subtilybėmis. Nors centro veikla šiuo metu tik įsibėgėja, susidomėjimo iš mokytojų bei moksleivių pusės tikrai netrūksta. Čia įkurtos modernios laboratorijos leidžia eksperimentuoti, kurti ir užsiimti tiriamąja veikla. Tačiau centras atviras ne tik mokslo žmonėms, bet ir visai visuomenei.
„Utenos regiono gamtos mokslų mokytojai STEAM centre turi galimybę tobulėti, plėtoti savo kompetencijas, moksleiviai – įgauti praktinio mokymosi patirties. Džiugu, kad būtent čia visuomenė gali susipažinti su moksliniais tyrimais, naujausiomis inovacijomis. Pavyzdžiui, centre eksponuojama James Webb teleskopo (JWST) padarytų nuotraukų paroda“, – pasakoja centro vadovas.
Įkurta astrofizikos ir aerokosmonautikos laboratorija
Labiausiai moksleivius bei mokytojus traukianti erdvė Utenos STEAM centre – astrofizikos ir aerokosmonautikos laboratorija. Ji – vienintelė tokia Lietuvoje, veikianti bendradarbiaujant su Lietuvos etnokosmologijos muziejumi.
„Džiaugiamės, mat šių sričių veiklas centre veda fizikos mokslų pasaulyje gerai žinomas žmogus, metodininkas Arvydas Šilinskas. Nors jis – pagrindinis specialistas, dirbsiantis šioje laboratorijoje, bendradarbiavimas nuolat vyksta ir su kitais specialistais, mokslininkais“, – pasakoja pašnekovas.
Astrofizikos ir aerokosmonautikos laboratorijos veiklos orientuotos į 7–12 klasių mokinius. Pasitelkiant teleskopus, stebėti dangaus kūnus moksleiviai galės ne tik dieną, bet ir tamsiuoju paros metu.
„Pirmieji mokiniai jau turėjo galimybę stebėti teleskopais saulę. Užsiėmimas buvo įvertintas labai teigiamai, tad nekantraujame kuo daugiau moksleivių įtraukti į šias veiklas ir supažindinti su interaktyviu mokymusi. Astrofizikos ir aerokosmonautikos laboratorijos veiklos vyks ne tik pačiame centre, bet ir už jo ribų, lauke“, – vardija vadovas.
Šioje išskirtinėje laboratorijoje moksleiviai turės galimybę išbandyti ir dar vieną įdomų užsiėmimą – savarankiškai konstruoti mažojo palydovo modelį. Jo korpusą mokiniai spausdins su 3D spausdintuvu, o atlikę konstravimo darbus galės išmatuoti slėgį, greitį, nustatyti koordinates.
„STEAM veiklos yra orientuotos ne vien į tiksliųjų mokslų atstovus. Į humanitarinius mokslus linkę moksleiviai taip pat gali save realizuoti šiose veiklose. Minėtas drono konstravimas – projektas, į kurį gali įsitraukti įvairiomis sritimis besidomintys mokiniai. Svarbiausia – komandinis darbas, kuomet skirtingų sričių specialistai geba dirbti išvien ir papildyti vienas kitą“, – sako D. Varanius.
Su mokiniais dirba pripažinti mokslininkai
Modernios laboratorijos ir mokslinė įranga negarantuoja sėkmės. Kur kas svarbiau – stipri ir motyvuota komanda, gebanti sudominti moksleivius ir atverti jiems kitokias mokymosi galimybes.
„Mūsų gretose – visuomenės pripažinti mokslininkai, kurie noriai dalinasi su jaunimu savo sukaupta patirtimi. Džiaugiuosi, kad prie centro veiklos prisideda ir jaunieji mokslo specialistai, nestokojantys energijos ir įvairių idėjų. Svarbu, kad centre save realizuotų bei su mokiniais dirbtų žingeidūs žmonės“, – sako pašnekovas.
STEAM centre dirbanti specialistų komanda numačiusi ir jau inicijavusi daugybę įtraukiančių veiklų. Mokiniai turi galimybę dalyvauti įvairiuose eksperimentuose, susipažinti su teleskopais, dronais, kuriuos galima užprogramuoti tiesiog kompiuterio pagalba.
„Biologijos ir chemijos laboratorijoje viena iš siūlomų edukacijų moksleiviams – individualių paveikslų kūrimas naudojant skirtingus reagentus, kurie sąveikauja su ultravioletine šviesa. Fizikos ir inžinerijos laboratorijoje vienas įdomiausių eksperimentų pristato kvantinę livitaciją. Moksleiviams pademonstruojame kaip kūnas, neliečiantis žemės, gali sklęsti ore 2–4 cm atstumu nuo paviršiaus. Robotikos ir informacinių technologijų laboratorijoje užduotys dažniausiai orientuojamos į robotus, jų programavimą“, – vardija centro vadovas.
D. Varanius įsitikinęs, kad ateityje Utenos STEAM centras, bendradarbiaudamas su įvairiomis miesto įstaigomis, taps dar patrauklesne erdve mokslą mylintiems bendraminčiams.
STEAM centrai veikia visoje Lietuvoje
Utenos STEAM centras – dalis bendro STEAM centrų tinklo visoje Lietuvoje. Praėjusiais metais duris atvėrė 7 regioniniai centrai: Alytuje, Marijampolėje, Panevėžyje, Šiauliuose, Tauragėje, Telšiuose, Utenoje. Šiuose centruose įkurtos standartizuotos biologijos–chemijos, fizikos–inžinerijos, robotikos–IT bei specializuotos, kiekvieno regiono poreikius atitinkančios, laboratorijos.
STEAM ugdymo plėtra ir mokymosi aplinkos, skatinančios mokinių kūrybiškumą ir gebėjimą kurti ar pritaikyti technologijas praktikoje, prieinamumas yra skatinami ES fondų finansuojamomis priemonėmis.