Dėmesio išlaikymas yra būtinas gebėjimas ne tik akademiniame kontekste, bet ir kasdienėse gyvenimo situacijose. Pavyzdžiui, gebant susikoncentruoti – daug lengviau būti aktyviu klausytoju ir dalyvauti diskusijose. Įgūdis aktualus ir valdant savo emocijas bei sprendžiant problemas: susidūrę su sunkumais vaikai išmoksta nepasiduoti susierzinimui, nenutraukti pradėtos veiklos ir nuosekliai bei kantriai ieškoti sprendimo.
Stalo žaidimai
Daugeliui veiklų persikėlus į skaitmeninę erdvę, stalo žaidimai pasitarnauja kaip smagi ir naudinga alternatyva atsikvėpti nuo ekranų bei puikus būdas kokybiškai praleisti laiką su šeima.
Dažniausiai stalo žaidimai trunka bent pusvalandį, o kartais net kelias valandas. Norint laimėti, svarbu sekti priešininkų veiksmus, į juos reaguoti bei ieškoti sprendimo būdų čia ir dabar. Žaisdami stalo žaidimus vaikai mokosi laukti savo eilės, laikytis taisyklių, sutelkti dėmesį į žaidimo eigą bei prisitaikyti prie besikeičiančių sąlygų – visa tai reikalauja kantrybės bei pastovaus dėmesio išlaikymo.
Smulkiosios motorikos užsiėmimai
Užsiimdami kruopštumo reikalaujančiomis veiklomis vaikai mokosi susikaupti, lėtai ir nuosekliai perkelti dėmesį nuo vieno veiksmo prie kito. Puikus tokios veiklos pavyzdys – Robotikos akademijos technologinis būrelis, lavinantis gebėjimą susikoncentruoti į vieną dalyką.
Robotikos būrelio metu pagal pateiktas instrukcijas vaikai konstruoja robotus iš daugybės smulkių, skirtingų formų, dydžių ir spalvų detalių. Sukonstruoti robotai yra užprogramuojami judėti, pavyzdžiui, nuvažiavus tam tikrą atstumą – tris kartus apsisukti ir grįžti atgal. Ši ypatingo susikaupimo ir atidumo reikalaujanti veikla vaikams atneša džiuginantį rezultatą – judantį, jaučiantį ir gebantį atlikti užduotis robotą, o kartu padeda nuosekliai lavinti dėmesio sutelkimo įgūdį.
Robotika naudinga įvairiapusiškai – lavinamas ne tik dėmesio išlaikymas, bet ir smulkioji motorika, kūrybiškumas, loginis bei inžinerinis mąstymas. Kadangi mokymasis vyksta pasitelkiant žaidimo metodą, tai padeda vaikus lengviau sudominti ir taip suteikti jiems reikalingas žinias bei įgūdžius. Daugiau apie Robotikos akademijos veiklas vaikams galite sužinoti čia.
Tėvų kantrybė ir rodomas pavyzdys
Norint ugdyti vaikų gebėjimą sutelkti dėmesį, tėvams reikėtų pradėti nuo savo rodomo pavyzdžio. Vaikai yra linkę atkartoti tėvų elgesio modelius, tad jeigu jums sunku susikaupti, o sudėtingose situacijose nepavyksta išlikti kantriais – vargu ar to sulauksite iš savo vaikų.
Nereta situacija, kai tėvams pritrūkus kantrybės, jie patys imasi atlikti vaikams paskirtas užduotis. Tačiau toks įprotis formuoja vaiko nepasitikėjimą savimi, sukelia nereikalingą stresą, o tuo pačiu mažina motyvaciją ir atkaklumą. Leiskite vaikams patiems sugalvoti problemų sprendimo būdus bei surasti atsakymus į klausimus, net jeigu tai reikalauja daugiau laiko, o rezultatai iš pirmo karto nebūna tokie, kokių tikėjotės. Tėvų kantrybė, palaikymas ir rodomas teigiamas pavyzdys padeda vystytis vaikų savireguliacijai, kuri yra labai svarbi ugdant dėmesio išlaikymą.
Kasdienė fizinė veikla
Tyrimai rodo, kad reguliarus fizinis aktyvumas didina kraujo ir deguonies tiekimą smegenims, o tai skatina įvairias jų funkcijas, įskaitant gebėjimą susikoncentruoti ir apdoroti informaciją. Fizinė veikla kartu suteikia ir daugybę kitų papildomų naudų: teigiamai veikia centrinę nervų sistemą, pakelia nuotaiką, didina pasitikėjimą savimi bei, žinoma, gerina fizinę sveikatą ir stiprina imunitetą. Siekdami skatinti vaikus būti aktyvesniais tėvai gali būti puikiu pavyzdžiu įtraukdami judėjimą į kasdienes veiklas: šeimos pasivaikščiojimai gamtoje, esant galimybėms ėjimas iki mokyklos / darželio pėsčiomis, aktyvūs žaidimai lauke, ryto mankšta, sportavimas drauge namuose ar net sporto būrelis.
Vaikų dėmesio koncentraciją reikia ir galima ugdyti nuo pat mažens, todėl tėvų užduotis – padėti tikslingai pasirinkti veiklas, kurti šio gebėjimo lavinimui palankią aplinką bei rodyti tinkamą pavyzdį. Nors ir lavinti šį įgūdį nėra pati lengviausia užduotis, gebėjimas sutelkti dėmesį gali ne tik pasitarnauti siekiant aukštų akademinių rezultatų, bet ir stiprinant vaiko savivertę.