Muzika – daugiau nei akademinės valandos
Metų mokytojo premijos laureate šįmet tapusi Molėtų gimnazijos muzikos mokytoja metodininkė Rūta Vekerotienė sako besidžiaugianti ne tik asmeniniu apdovanojimu, bet ir tuo, jog buvo įvertintas menų krypties mokomasis dalykas.
„Pirmiausia, tai labai džiaugiuosi, kad tarp tiksliųjų, socialinių mokslų buvo įvertinti menai, o konkrečiau – muzikos pamokos. Nieko specialiai dėl šio įvertinimo nedariau, dirbau taip, kaip visada, dariau tai, kas man patinka ir kuo tikiu. Na, o kai atsiduodi savo darbui, tai geri dalykai įvyksta savaime“, – kuklinasi mokytoja.
Ji sako neapsiribojanti vien darbu „nuo skambučio iki skambučio“. Moko ne tik jaunimą, bet ir suaugusius, mėgsta pasinerti į įvairias visuomenines veiklas, dalyvauti renginiuose, projektuose, vadovauja Molėtų gimnazijos mišraus jaunimo chorui, koordinuoja tarptautinius „Erasmus+“ programos projektus gimnazijoje, o pamokų metų stengiasi į mokomąją medžiagą integruoti ir įvairius kitus dalykus, pavyzdžiui, matematiką, geografiją, istoriją, kalbas.
Toks inovatyvus ugdymo metodas, kai į mokomą turinį yra integruojami gamtos mokslai, matematika menai, vadinamas STEAM (angl. - science, technology, engineering, arts, maths). Šis ugdymas vaikams suteikia galimybių į tikrovės reiškinių pažinimą pažvelgti kompleksiškai, o kasdienines problemas ir iššūkius leidžia spręsti pasitelkiant gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos žinias.
„Molėtų rajono gimnazijoje dirbu 9 metus ir tikriausiai nebeliko mokomojo dalyko, kurio nebūčiau integravusi į muzikos pamokas. Žinoma, toks modelis užima šiek tiek daugiau laiko, reikia rasti kolegą, kuris nori kartu ruoštis. Tačiau toks mokymosi būdas vaikams yra kur kas įdomesnis ir patrauklesnis: jie susipažįsta ne tik su muzika, bet ir jos istorija, kilme, kūrimu procesu.
Pavyzdžiui, galbūt mažai kam žinoma, tačiau muzikoje yra labai daug matematikos – visos muzikos raštas, ritmika yra paremta skaičiavimais. Mokiniams sužinoti tokius dalykus, o gal net ir pritaikyti praktikoje – išties vertinga. Galiausiai, paruošus integruotą pamoką, ją galima naudoti dar ne vienerius metus ir tokiu būdu praturtinti ugdymo turinį“, – neabejoja R. Vekerotienė.
Pasak jos, STEAM modelis yra ne tik labai naudingas mokiniams, bet ir mokytojams – šie gali daugiau improvizuoti, dirbti ne monotonišką, o įvairesnį ir dinamiškesnį darbą, kas natūraliai praturtina visą ugdymo procesą.
„Menų dalykai ir šiaip pasižymi gana dinamiškomis pamokomis. Prieš pamoką gali būti susiplanavęs vienokius dalykus, tačiau jos metu, priklausomai nuo mokinių nuotaikos ir lūkesčių, mokytis ir daryti visiškai kitus. Tačiau integravus pamokas, šios tampa dar įvairiapusiškesnės, jas galima pasukti dar kitokia linkme. Tokiu būdu ugdymo procesas neatsibosta ne tik mokiniams, bet tampa įdomesniu bei patrauklesniu ir patiems mokytojams“, – teigia pašnekovė.
Kūrybos laisvė
Mokytojos pasiteiravus, su kokiu tikslu ji ateina į mokyklą ir veda pamokas, pašnekovė ilgai negalvodama atsako – su tikslu dalintis ir išlaisvinti mokinių kūrybiškumą.
„Manau, kad dalintis savo patirtimi, žiniomis yra vienas svarbiausių dalykų bet kokioje profesijoje. Tokiu būdu tobulėji ir pats, kaip asmenybė, kaip specialistas. Ne visi baigę mokyklą pasuks į menų kryptis, kaip ir ne visi bus matematikai ar fizikai, tačiau meninis kūrybiškumo ugdymas vaikams yra labai svarbus, todėl bent jau aš savo pamokose stengiuosi suteikti vaikams kūrybinės laisvės, drąsos, leisti jiems išbandyti kažką naujo, eksperimentuoti, nebijoti suklysti. Na, o priemonių šiais laikais tikrai netrūksta: ir tradiciniai instrumentai, ir įvairios programėlės, ir socialinės medijos, ir daugelis kitų dalykų“, – sako R.Vekerotienė.
Mokytojo ir mokinio santykiai
Vieša paslaptis, kad šiais laikais jaunimas yra išsiblaškęs, negali ilgai sutelkti dėmesio į vieną dalyką, o kartais pamokų metu sau leidžia daugiau, nei kad pridera. Tad kaip juos sudominti ir išlaikyti abipusę pagarbą tarp mokytojo ir mokinio? R. Vekerotienės teigimu, pagrindinė vertybė ugdymo procese yra santykis su vaikais.
„Prisimenu, kad mokykloje mano mėgstamiausias dalykas buvo lietuvių kalba. Tačiau ne dėl to, kad man labai patiko rašyti rašinėlius ar deklamuoti eilėraščius, o todėl, kad turėjau puikų santykį su mokytoja, kuri buvo ne tik įdomus, bet ir labai sąžiningas, teisingas ir nuoširdus žmogus. Tad ir mano pačios ugdymas yra paremtas santykių, gerų emocijų ir pasitikėjimo vaikais kūrimu. Taip, taisyklės turi būti visiems vienodos, tačiau tikėtis mokinių paklusnumo per baimę ar agresiją yra atgyvena ir tikrai ne mano stilius “, – teigia mokytoja.
R. Vekerotienės auklėtiniai – ne vieno konkurso laureatai ir nugalėtojai. Mokytoja sako bedžiaugianti augančia aktyvia, iniciatyvia ir kūrybinga karta.
„Labai džiaugiuosi, kad kiekvienais metais mūsų gimnazijoje atsiranda bent 10 mokinių, kurie baigę mokyklą mokslus tęsią muzikos, teatro ar kitoje menų srityje. Menai niekur nedingsta, atvirkščiai – auga labai talentinga karta, kuriai tiesiog reikia padrąsinimo, pagalbos ir laisvės realizuoti save. Todėl mūsų mokytojų užduotis ir yra „užauginti jaunimui sparnus“, užvesti ant kelio ir suteikti galimybę reikštis kūrybinei laisvei“, – sako pašnekovė.
STEAM ugdymo plėtra ir mokymosi aplinkos, skatinančios mokinių kūrybiškumą ir gebėjimą kurti ar pritaikyti technologijas praktikoje, prieinamumas yra skatinami ES fondų finansuojamomis priemonėmis.