Ugdymas pasikeitė neatpažįstamai
V. Mielaikienė pasakoja, kad biologijos pamokų neįsivaizduojamos be patyriminio ugdymo, netradicinių veiklų, bendravimo ir bendradarbiavimo, todėl jas vesdama, ji didelį dėmesį skiria praktinei veiklai.
„Su mokiniais tyrinėjame mokyklos gamtinę aplinką, praktinius darbus atliekame mokyklos gamtos mokslų laboratorijoje, vykstu į Alytaus kolegijos STEAM atviros prieigos centrą atlikti praktinių tiriamųjų darbų bei pamokas organizuoju ir kitose edukacinėse erdvėse už mokyklos ribų: Metelių regioniniame parke, Nemuno kilpų regioniniame parke, Žuvinto biosferos rezervate, Dzūkijos nacionaliniame parke. Tokiose pamokose mokiniai ne tik atlieka praktinius darbus, bet ir patiria teigiamų emocijų. Tai galimybė išplėsti ir pagilinti ugdymo turinį, teoriją susieti su praktika“, – sako mokytoja.
Jos teigimu, kaip ir visas ugdymo procesas, taip ir šiuolaikinės biologijos pamokos kardinaliai skiriasi nuo tų, kurios buvo dėstomos prieš 30 metų.
„Ugdymas yra pasikeitęs neatpažįstamai. Jei anksčiau informacijos reikėjo ieškoti kažkur bibliotekose, nebuvo interneto, tai dabar didelė dalis turinio yra skaitmenizuota, mokiniai ir namuose gali susirasti tai, ko jiems reikia atlikti užduotims, taip pat ir mokytojai gali nesunkiai susirinkti medžiagos pamokoms. Anksčiau nebuvo ir edukacinių veiklų, t.y. galimybių su mokiniais kažkur išvykti, pamatyti įvairius procesus, vykstančius gamtoje, viskas vykdavo teorijos lygmenyje. Tačiau šiai dienai, pagal galimybes, mes vykstame visur, kur tik galime“, – sako V. Mielaikienė.
Pasak jos, taip, kaip šiandien atrodo biologijos pamokos, šiuolaikiniam jaunimui suteikia visapusiško ugdymosi patirtį.
„Biologija, manau, padeda ugdyti problemų sprendimo ir kritinio mąstymo gebėjimus, kūrybiškumą, padeda jaunimui prisitaikyti prie besikeičiančio šiuolaikinio pasaulio, pažinti pasaulį, žmogaus sandarą, įvairius organizmus. Juk žmogus – gamtos dalis, o kokioje gamtinėje aplinkoje gyvensime ateityje, priklauso tik nuo mūsų visų“, – sako mokytoja.
Gamtos mokslų laboratorija
V. Mielaikienė pasakoja pastebinti, kad geriausiai žinias jaunimas įsisavina tada, kai įgytos teorinės žinios iš karto pritaikomos praktiškai. Butrimonių gimnazijoje tokią galimybę suteikia 2019 m. įrengta šiuolaikiška gamtos mokslų laboratorija.
„Gamtos mokslų laboratorija mus suteikia galimybę teorinę medžiagą, kurią išmokstame klasėje, pritaikyti praktikoje. Pavyzdžiui, 25-ias minutes mokomės klasėje, o likusioms 20-čiai einame į laboratoriją ir ten įsitikiname, kaip viskas veikia praktiškai, atliekame bandymus, darome tyrimus, pavyzdžiui, krakmolo nustatymas atliekant jodo reakciją, osmoso reiškinio tyrimas bulvėse, įvairių tirpalų gamyba ir pan.“, – vardija pedagogė.
Anot jos, gimnazijos aplinka yra išpuoselėta – šalia jos yra pačios mokyklos bendruomenės pasodintas Atgimimo parkas, kuriame įrengtos edukacinės erdvės leidžia mokytis ir gamtoje.
„6 kartus esame laimėję nacionalinį mokyklų edukacinių erdvių konkursą – mokyklose teritorijoje yra įrengtos įvairios mokymosi erdvės, kuriose, kai tik oras leidžia, vedu pamokas, tiriame gamtinę aplinką, susipažįstame su medžiais, augalais, renkame informaciją. Mokiniai turi galimybę išsiaiškinti, kaip viskas veikia iš tikrųjų. Praktiniai darbai juos motyvuoja, skatina domėtis gamtos mokslais, o mokymąsi paverčia įdomia veikla“, – teigia pašnekovė.
STEAM – daugiau nei ugdymo modelis
V. Mielaikienė pasakoja, kad integruotas pamokas veda jau seniai, tačiau atsidarius STEAM atviros prieigos centrams, toks ugdymo modelis tapo įprasta jos praktika.
„Alytaus kolegijoje veikia STEAM atviros prieigos centras. Vykstame į čia organizuojamus užsiėmimus, vaikai atlieka tiriamąsias veiklas, kurios trunka 3 valandas. Juk teorinės žinios neatsiejamos nuo praktikos, ypač biologijos pamokose. Dažnai biologijos pamokas integruoju su informacinėmis technologijomis, matematika, anglų kalba, geografija, lietuvių kalba ir literatūra. Integruotų pamokų metu mokiniai ugdo įvairias kompetencijas“, – teigia mokytoja.
Tokios STEAM veiklos, pasak jos, padeda geriau suprasti pamokos medžiagą, o įgytos žinios praverčia realiame gyvenime.
„Nors pamoka praeina greitai, įgytos žinios išlieka ilgam. Be to, per tokias pamokas lavinami praktiniai įgūdžiai, bendravimas ir bendradarbiavimas. STEAM veiklos padeda pasiekti aukštesnių mokymosi rezultatų. Tai skatina pasitikėti savimi ir prisiimti atsakomybę už savo mokymąsi, darbo rezultatus, įgyti naujos patirties. Vaikai laukia tokių pamokų, klausinėja, kada vyksime į kultūrines, pažintines veiklas“, – sako pašnekovė.
Mokytoja džiaugiasi, kad STEAM ugdymo dėka didėja mokinių domėjimasis gamtos mokslais, ugdomas kūrybiškumas, stiprinamas mokinių tarpusavio bendradarbiavimas, lavinami praktiniai įgūdžiai.
„STEAM praktika leidžia mokiniams išmokti biologijos, chemijos ir kitų dalykų bei padeda suvokti, kaip tie dalykai yra susiję ir kaip puikiai veikia kartu, be to, įgytos žinios jiems praverčia ateityje“, – teigia V. Mielaikienė.