„Delfi“ laidų vedėja Kornelija Jasiūnaitė pakalbino STEAM Stiprinimo programos projekto vadovą Simoną Šabanovą, Tauragės STEAM centro vadovę Lina Obadauskę ir Marijampolės regiono STEAM atvirosios prieigos centro vadovę Vaidą Pituškienę.

STEAM – būdas apčiuopiamą rezultatą išvysti pačiam

Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos STEAM Stiprinimo programos projekto vadovas S. Šabanovas sako, kad STEAM – galimybė apjungti skirtingų dalykų stiprybes, taip pat ir ieškoti įvairių išeičių, įvairių sprendimo būdų.

Vieno dalyko gebėjimai ir žinios stiprina ir kito dalyko gebėjimus, žinias bei vertybes. Dabar tikrai dažnai girdime apie biotechnologijas, biofiziką, bioinformatiką. Dabartiniai mokslai ir yra susiję būtent su sąsajomis. Mokiniams reikia parodyti, kad šie dalykai siejasi. Jeigu mes kalbame apie vandenį, tai juk nėra atskiro vandens biologijoje ir chemijoje. Tai – tas pats vanduo. Tad – parodykime, išbandykime ir patirkime“, – sako pašnekovas.

Žmones jis ragina prisiminti savo mokyklos laikus. Laikus, kuomet labai daug dėmesio buvo skiriama teorijai, tačiau mokiniai nežinojo, ar tikrai sujungus tam tikrus dalykus gausis vadovėlyje aprašytas rezultatas.

„STEAM – galimybė, leidžianti praktiškai padaryti šiuos eksperimentus, praktikos darbus. Sujungiant įvairias žinias STEAM leidžia pamatyti rezultatą savo akimis, išvysti, kaip viskas atrodo realybėje“, – paaiškina S. Šabanovas.

Anot jo, dažnai žmonės galvoja, kad biologija, fizika, matematika – labai sunkios disciplinos, kurių galbūt „perkąsti“ net neįmanoma. Tačiau kai mokiniai su šiais mokslais susipažįsta praktiškai, išvysta pokytį bei supranta, kodėl jis įvyko, atsiranda natūralus smalsumas bei norėjimas išmokti dar.

Pirmiausia – praktika, tik tuomet – teorija

S. Šabanovas teigia, kad STEAM mokymo metodą gali pradėti taikyti jau ikimokyklinio ugdymo pedagogai.

„Šie specialistai nemoko matematikos ar lietuvių kalbos. Jie vaikams aiškina, koks yra gyvenimas, kam reikalingi tam tikri daiktai, kas yra diena, o kas – naktis. Juk tai – pirmieji žingsniai į STEAM ugdymą, mat dalykai apsijungia vieni su kitais. Kartais žmonės pradėję mokytis mokykloje pagalvoja apie tai, kad nori gilinti žinias į tam tikras disciplinas, tačiau vyresnėse klasėse lyg „pameta“ tą norą. STEAM centrai mokiniams padeda suprasti, kad viskas yra apjungta, o centruose tai galime išbandyti“, – įsitikinęs STEAM Stiprinimo programos projekto vadovas.

Jis pripažįsta – visi žmonės yra skirtingi ir poreikiai taip pat skiriasi. Tačiau, mokantis fiziką vieniems gali patikti teorinė prieiga, o kiti galbūt skaitydami taisyklę nesupranta, kaip uždavinį reikia suskaičiuoti, tačiau nori tai išbandyti praktiškai bei pamatyti, ar tai veikia. Tik pavykus praktinei užduočiai tokie žmonės grįžta prie teorijos ir tuomet jau ją supranta.

„Fizika – tik vienas iš pavyzdžių. Juk be matematikos nebus ir fizikos. O matematika be kūrybiškumo – ne tai, ko mes norime. Taigi susiejimas, praktiškumas, galimybė iš praktikos grįžti atgal prie teorijos, yra didelė stiprybė, kurią mes turime ugdyti. Pripažinkime, į mokyklą norisi nueiti, jei žinai, kad darysi vieną ar kitą praktikos darbą, o gal eksperimento atlikimui reikės išeiti net už mokyklos ribų. Tokiu būdu pamatoma, kad pasaulis – didelis ir įvairus“, – įžvalgomis dalinasi ekspertas.

STEAM centrai Lietuvoje veikia jau apie dvejus metus. S. Šabanovas nurodo, kad šiuo metu šalyje veikia ir aktyviai mokinius bei mokytojus priima 7 centrai.

„Šiuo metu rengiami dar trys centrai Vilniuje, Kaune bei Klaipėdoje. Kai startavo STEAM centrai, visi žiūrėjo labai įtartinai. Tačiau dabar į centrus atvyksta mokytojai ir atveža mokinius, kurie žino, ko tikėtis, žino, jog tai padės pritaikyti skirtingų disciplinų žinias“, – pasakoja pašnekovas.

Tauragėje – išskirtinė tvarumo laboratorija

Tauragės STEAM centro vadovė Lina Obadauskė nurodo, kad šis centras, kaip ir kiti šalyje įsikūrę centrai, įkurtas 2021 metais.

„Tauragės regionui priklauso Šilalė, Pagėgiai, Tauragė ir Jurbarkas. Esame regiono centras, todėl STEAM centras yra įsikūręs būtent Tauragėje. Kaip ir kiti centrai, turime dvi standartizuotas laboratorijas – gamtamokslinę ir mechatronikos bei vieną specializuotą.

Tauragės 2023–2030 m. strateginiame plane numatyta, kad Tauragės rajonas būtų žalias, gyvybingas bei atviras. Todėl ir mūsų specializuota laboratorija vadinasi „Tvaraus vystymosi, žaliosios ir alternatyviosios energetikos“. Tauragės gyventojai važinėja elektriniais autobusais, turime vėjų jėgainių parką, saulės elektrinių parką, taip pat saulės elektrinės įrengtos ant pastatų, kurie priklauso savivaldybei“, – pasakoja pašnekovė ir priduria, jog STEAM centre mokiniai yra supažindinami su žaliąja atsinaujinančia energetika.

Vieta prasmingiems renginiams, konferencijoms bei mokymams

L. Obadauskė pasakoja, kad Tauragės STEAM centre vyksta formalūs ir neformalūs užsiėmimai.

„Formalūs užsiėmimai dažniausiai rengiami pamokų metu – vykdome tiriamuosius darbus, edukacijas, o neformalūs – po pamokų. Turime du neformalaus švietimo užsiėmimus, abu jie vyksta gamtamokslinėje laboratorijoje. Pernai turėjome ir robotikos užsiėmimą. Centre taip pat organizuojame įvairias varžybas, konkursus“, – sako centro vadovė.

Ji pasidalina ir vienu pavyzdžiu. Gruodžio mėnesio pradžioje centre surengtas karjeros renginys. Į jį užsiregistravo net 54 mokyklos iš visos Lietuvos. Tai – nuotolinis renginys, kuriame savo žiniomis dalinosi pranešėjai ne tik iš Lietuvos, tačiau ir iš užsienio.

Susidomi įtraukiančiomis veiklomis bei matomais realiais rezultatais

Tauragės STEAM centro vadovė sako, kad labiausiai vaikai mėgsta ir domisi gamtamokslinėje laboratorijoje vykdomomis veiklomis.

„Šioje laboratorijoje patinka įvairiems mokiniams. Būna, pedagogai sako, jog specialiųjų poreikių moksleiviams ten eiti neverta, nes jie nesupras veiklų. Visgi vėliau jie savo žodžius atsiima. Laboratorijoje visi aktyviai įsitraukia į veiklą, tad sudėtinga atskirti, kuris vaikas yra specialiųjų poreikių, o kuris tiesiog gabus“, – pasakoja pašnekovė.

STEAM centre moksleiviai atlieka praktines užduotis, o refleksiją – mokykloje.

„Mokiniai yra sakę, kad jie galėtų visas teorijas pradėti mokytis STEAM centre, per praktiką, o tik vėliau norėtų tą praktiką pritaikyti mokykloje, mokydamiesi teorijos. Tai, anot mokinių, būtų daug lengviau, nei šiuo metu yra mokyklose, kuomet mokiniai pirmiausia išmoksta teoriją, o tik vėliau imasi praktikos“, – teigia L. Obadauskė.

Pasak centro vadovės, išėję iš laboratorijos mokiniai neretai sako, jog ateityje norėtų dirbti tik šiame centre.

Tauragės STEAM centras svetingas ir mokytojams – praėjusį pavasarį čia jiems vyko gamtamokslinis kvalifikacijos kėlimas. Susirinko mokytojai ne tik iš Tauragės regiono, tačiau ir iš kitų miestų.

„Atvyko chemijos, biologijos, gamtos mokslų disciplinų atstovai. Keletą dienų jie čia atliko tiriamuosius darbus, susipažino su aprašais, netgi gavo namų darbų. Vasarą turėjome ir mokytojų stovyklą pagal kvalifikacijos tobulinimo programą. Ši jiems labai patiko, teiravosi, kada bus rengiama vėl“, – teigia ji.

Kūrybiškumo laboratorija, kurioje veiklos randa kiekvienas

Marijampolės regiono STEAM atvirosios prieigos centras įsikūręs Marijampolės kolegijoje.

„Mes esame šios aukštosios mokyklos padalinys. Neatsitiktinai Marijampolė, kuri garsėja kūrybiškais žmonėmis, turi seniausią Lietuvoje lietuvišką gimnaziją, pasirinko kūrybiškumo bei medijų kryptį, kuri laidžia tobulinti šias sritis. Ši laboratorija – mūsų džiaugsmas ir pasididžiavimas“, – įsitikinusi centro vadovė Vaida Pituškienė.

Ji teigia, kad specializuotoje laboratorijoje jie mokosi apie vaizdą, garsą, įvairiausias medijas, konstravimą, modeliavimą, 3D piešimą, animaciją.

„Šioje laboratorijoje vietos atranda visi dalykai, ne tik tie, kurie užkoduoti STEAM raidėse. Labai džiaugiamės ir visuomeniniais, socialiniais mokslais. Ši laboratorija skirta mokiniams nuo pačių mažiausių, priešmokyklinukų, iki pačių vyriausių“, – pasakoja pašnekovė.

Mokinių patogumui – net pavėžėjimo paslauga

V. Pituškienė įsitikinusi – labai svarbu STEAM centrams nepamesti pagrindinės savo „linijos“.

„Mes esame tie, kurie papildome formalųjį ugdymą. Šiais metais Lietuvos švietimas išgyvena labai svarbų etapą – mokyklose pradeda veikti atnaujintos ugdymo programos. Kartais jos mokytojams kelia tam tikrų iššūkių. Todėl mes labai stengiamės padėti viso regiono mokytojams tapti jų draugais bei partneriais. Konsultuojame, prisidedame prie veiklų įvedimo į pamokas“, – pasakoja pašnekovė.

Šiemet Marijampolėje buvo organizuojami įvairūs susitikimai su mokytojais, mokymai, dirbtuvės.

„Džiaugiamės, kad mūsų STEAM centras tikrai gali papildyti mokykloje vykstančias pamokas. Mes turime pavėžėjimo paslaugą, kurios dėka mokiniai iš Marijampolės mokyklų yra paimami ir atvežami į centrą. Pavyzdžiui, jie keturias pamokas mokosi mokykloje, tada vienai arba kelioms pamokoms atvežami čia, o tada vėl parvežami į mokyklą“, – sako ji.

V. Pituškienė primena, kad šįmet formalusis ugdymas gali būti organizuojamas net 30 proc. laisviau, nei būdavo seniau. O įdomesnėms ir įtraukiančioms veikloms mokiniai ir atvyksta į STEAM centrą.

STEAM ugdymą gali taikyti visų disciplinų mokytojai

Dar vienas dalykas, kuriuo labai didžiuojamasi kūrybiškumo ir medijų laboratorijoje, – svarbių ryšių mezgimas.

„Šiemet prisitraukėme labai daug verslo bendrovių mokinių. Marijampolė jau keletą metų itin stiprina šią ugdymo sritį. Mokiniai pas mus modeliuoja bei kuria produktus, su kuriais keliauja į įvairias muges. Taip pat jie mokosi kurti reklamą, ją pristatyti. Su centro metodininkais jie gali aptarti įvairiausias galimybes. Tai – labai pasiteisinusi veikla“, – teigia V. Pituškienė.

Marijampolės STEAM centras vasaros pabaigoje pakvietė viso regiono mokytojus atvykti į trijų dienų stovyklą. „Kvietėme tiek STEAM dalykų mokytojus, tiek visuomeninių disciplinų atstovus. Mes turime integruotis ne tik turinio prasme, bet ir ugdydami tas pačias kompetencijas. Su jais pasidalinę savo patirtimi galime padėti pamokas padaryti įdomesnėmis, patrauklesnėmis ir taip sužadinti mokinių smalsumą“, – įžvalgomis dalinasi centro vadovė.

Ateityje – planas tapti regiono lyderiu

Tobulėjimui ribų nėra. Tad, sugalvoti, ko reikia dar – visada galima. V. Pituškienė teigia, kad STEAM centrai neša naujovių, tad natūralu, kad ir patys jie turi nuolatos atsinaujinti.

„Džiaugiuosi STEAM centrų bendradarbiavimu. Mes turime labai gerą sklaidą, dalinamės idėjomis. Tikiuosi, kad mūsų materialinė bazė taip pat bus nuolat atnaujinama. Technologijos labai greitai žengia į priekį, tad mes tikrai neturime teisės atsilikti“, – sako pašnekovė.

Marijampolės centro vadovė labiausiai džiaugiasi surinktu kolektyvu. Tai – darbštūs žmonės, kurie turi labai daug idėjų.

„Mūsų STEAM centrui linkėčiau tik vieno – tapti regiono lyderiu. Tokiu būdu galėtume pritraukti moksleivių ir iš kitų regionų, ne vien Marijampolės“, – pabrėžia ji.

Mokiniams ir mokytojams sukuriamos puikios sąlygos tobulėti bei mokytis

STEAM Stiprinimo programos projekto vadovas S. Šabanovas teigia, kad svarbu žiūrėti į ateitį, kalbėtis bei bendrauti.

„Ačiū STEAM centrams, kurie kelia idėjas. Šiuo metu yra patvirtintas STEAM stiprinimo planas, kuriame numatytos tam tikros gairės artimiausiems metams. Esmė – į mokyklas reikėtų atnešti daugiau praktikos, atrasti integraciją ir pamatyti, kad STEAM – galimybė apjungti bei sustiprinti“, – įsitikinęs pašnekovas, kuris priduria, jog mokytojams reikia padėti rasti aktyvius būdus, kurie pagelbėtų „prisibelsti“ prie mokinių, jų norų ir stiprybių.

Mokytojai, kurie bent kartą atvyksta į STEAM centrą, labai greitai įsitraukia į veiklą ir „užsikrečia“ idėjomis.

„Jie mato tikslą, naudą ir supranta, kodėl tai vyksta. Taip pat svarbu ir tai, kad yra įvairių kvalifikacijos kėlimo programų. Vienos jų – nacionalinės, vykdomos su universitetais. Kai kurių programų praktinės dalys vyksta STEAM centruose. Mokytojams siūlomi įvairūs tobulėjimo būdai, pavyzdžiui, vasaros stovyklos, kuriose mokytojai bendrauja, lavina socialinius įgūdžius, išmoksta naujų dalykų“, – pasakoja S. Šabanovas.

Stiprinimo programos projekto vadovas ragina visus STEAM centrus bendradarbiauti, augti bei stiprinti vienas kitą.

„Lietuvai ši kryptis tikrai atneš daug gerų dalykų. Siekiame, kad tie mokiniai, kurie pabaigia mokyklą, suprastų, kas yra STEAM ir kaip gyvenime tuos principus pritaikyti“, – nurodo STEAM ugdymo stiprinimo atstovas.