„STEAM – ugdymo kryptis, kurioje susiduria skirtingų mokslų disciplinos. Šio principo esmė – mokytis taikant kūrybiškumą, leidžiant jauniems žmonėms su įvairiomis užduotimis susipažinti praktiškai, pritaikant įvairius kontekstus. Džiugu, mat šiais metais Lietuvoje buvo patvirtintas planas, kurio esmė – STEAM plėtra ir stiprinimas šalyje. Tam numatyti strateginiai tikslai, kurių pagalba STEAM ugdymas bus prieinamas visiems bendrojo ugdymo įstaigose besimokantiems moksleiviams“, – sako Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos STEAM stiprinimo programos projekto vadovas Simonas Šabanovas.
Pedagogas, docentas, socialinių mokslų daktaras įsitikinęs – išmokius moksleivius taikyti integruotą požiūrį sprendžiant realaus gyvenimo problemas, vis daugiau jaunų žmonių rinksis savo ateitį sieti su STEAM krypties mokslais. Juk didžioji dalis STEAM metodų skatina mokinius aktyviai tyrinėti. O tai leidžia jiems ugdyti kritinį bei kūrybinį mąstymą, gerinti bendradarbiavimo bei komunikacinius įgūdžius.
Inovatyvūs ir šiuolaikiški centrai – kūrybiškam mokymuisi užtikrinti
Šiuo metu skirtinguose Lietuvos miestuose veikia net 7 atvirosios prieigos STEAM centrai, kuriuose mokiniai gali mokytis įdomiai ir kūrybiškai.
„Šiuose centruose mokiniams suteikiama galimybė dirbti su naujausia ir moderniausia įranga, jie čia gali realiai išvysti, kaip teorija yra paverčiama praktika. Tokie centrai šiuo metu sėkmingai veikia Alytuje, Marijampolėje, Panevėžyje, Šiauliuose, Tauragėje, Telšiuose ir Utenoje. Kiekviename iš šių centrų yra įrengtos standartizuotos biologijos-chemijos, fizikos-inžinerijos ar robotikos-IT laboratorijos. Taip pat kiekviename centre yra ir specializuota laboratorija, kuri atitinka būtent to regiono poreikius“, – pasakoja S. Šabanovas.
Anot jo, itin daug pasisekimo susilaukė Utenos astrofizikos ir aerokosmonautikos laboratorija, moksleiviai itin teigiamai vertina ir Alytuje esančią maisto technologijų, kulinarinio meno bei sveikatinimo laboratoriją. Marijampolėje įkurta atskira laboratorija kūrybiškumui ir medijoms, o Panevėžyje – STEAM dirbtiniam intelektui. Šiauliuose itin daug dėmesio skiriama sveikatos technologijoms bei gyvenimo kokybei, o Tauragėje – tvariam vystymuisi, žaliajai ir alternatyviai energetikai.
„Centruose mokiniai gali atlikti įvairius tiriamuosius ir praktinius darbus, pavyzdžiui tuos, kurie yra numatyti bendrosiose ugdymo programose. Taip pat jie gali įsitraukti ir į projektus, kurie yra aktualūs būtent tam regionui. Centruose vyksta konkursai, susitikimai su mokslininkais, verslininkais, įvairių profesijų atstovais. Čia taip pat stažuojasi ir mokytojai“, – itin vertinga informacija dalinasi socialinių mokslų daktaras.
Jis sako, kad stebint šių centrų sėkmę bei neabejotiną jų reikalingumą, šių metų rugsėjo mėnesį ir buvo patvirtintas minėtasis STEAM plėtros planas. Jo dėka integruotas mokymasis dar sėkmingiau bus taikomas visose bendrojo ugdymo įstaigose.
Pagrindinės kryptys STEAM stiprinimui: itin svarbi ir pagalba mokytojams
S. Šabanovas teigia, kad parengtame plane yra numatytos keturios pagrindinės kryptys. Viena jų – STEAM sampratos populiarinimas bei aktualizavimas.
„Juk labai svarbus visuomenės įtraukimas, supažindinimas su STEAM ugdymo veikla. Būtent viešinimo dėka galima nežinančius žmones supažindinti su šio mokymosi principais, padėti pradėti tuo domėtis“, – sako pašnekovas.
Kita numatyta kryptis – praktinių veiklų skatinimas. STEAM stiprinimo plano projekto vadovas nurodo, kad visai netrukus bus atidaryti metodiniai centrai. Juose bus plėtojamos praktinės ir technologinės kūrybos veiklos.
„Dar viena kryptis, kuriai bus skiriamas ypatingas dėmesys – pagalba mokytojams. Labai svarbu, kad pedagogams būtų užtikrinamos galimybės kelti kompetencijas. Tam, kad STEAM centrų darbuotojai galėtų nuolat patys tobulėti, numatyta net sukurti bei padėti įgyvendinti STEAM dalykų nacionalinių kvalifikacinių programų praktines dalis“, – pasakoja jis.
Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos atstovas pamini ir ketvirtą kryptį – priemonių prieinamumo didinimą. Anot jo, įgyvendinant planą bus siekiama mokykloms užtikrinti reikiamas priemones, o taip pat bus apibrėžtos ir rekomendacijos STEAM ugdymo erdvei sukurti. Svarbu ir tai, kad centruose bei mokyklose numatyta atnaujinti įrangą.
STEAM suteikia mokiniams galimybę apjungti skirtingas disciplinas
Pedagogas įsitikinęs – šiuolaikinis pasaulis yra visai kitoks. Jauni žmonės neturi mokytis „sausos“ matematikos, biologijos ar chemijos. Svarbu suprasti, kaip sprendžiamos problemos, kaip kūrybiškai žvelgti į inžinerinius, gamtos ir kitus su STEAM krypties mokslus.
„Būtent tai pastebėję ir nusprendėme skatinti STEAM principus. Tam ir numatyta įkurti tris naujus metodinius centrus, kurie jau visai netrukus turėtų atsidaryti Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje. Jie bus atidaromi bendradarbiaujant su universitetais. Numatyta, kad šie centrai bus pirmiausia be sienų, o per artimiausius metus fiziškai atvers duris“, – pasakoja S. Šabanovas.
Anot jo, į STEAM ugdymą įsitraukia ir vis daugiau mokytojų. Pavyzdžiui, vasaros metu centruose vyko specialios stovyklos, skirtos būtent pedagogams. Jos buvo labai populiarios bei pritraukė mokytojus iš visos šalies.
„Mokytojai galėto pasiruošti atnaujinto mokymo turinio atnaujinimui, prisiminti, kaip atlikti įvairius praktinius darbus, kaip integruoti įdomias užduotis į kasdienes pamokas. Džiugu, mat šios stovyklos sulaukė labai daug teigiamų atsiliepimų, mokytojai galėjo „išsivežti“ ne tik naujų žinių, tačiau ir šūsnį motyvacijos“, – teigia pašnekovas.
Socialinių mokslų daktaras pasidžiaugia ir tuo, kad ateityje yra numatytas ir nacionalinis pedagogų kvalifikacijos kėlimas šalyje. Tai bus daroma bendradarbiaujant su universitetais, o akcentuojami ir bus STEAM krypties mokslai.
STEAM krypties mokslus baigusieji uždirba net iki 30 proc. daugiau
Neretai tebesusiduriama su aktualia problema – jauni žmonės prisibijo vyresnėse klasėse rinktis tiksliuosius ir gamtos mokslus, nelaiko ir valstybinių šios srities egzaminų. Vis tik, S. Šabanovas teigia, kad tyrimai kitose valstybėse rodo, kad STEAM krypties mokslus baigę ir vėliau pagal specialybę dirbantys žmonės uždirba net iki 30 proc. didesnį atlyginimą.
„Būna, kad mokiniams atrodo, kad tokie mokslai – labai sunkūs. Vis dėlto, kai į šias disciplinas pažiūrima praktiškai, kai mokiniai turi galimybę daryti eksperimentus, konstruoti, montuoti, toks požiūris pasikeičia. Mokiniai STEAM centruose įsitikina, kad tikslieji mokslai gali būti kūrybiška ir įtraukianti veikla“, – pasakoja pašnekovas.
Jis pamini ir tai, kad vidurinio ugdymo mokiniai (III ir IV gimnazijos klasės) jau dabar gali rinktis mokytis išskirtinį dalyką – inžinerines technologijas.
STEAM ugdymo plėtra ir mokymosi aplinkos, skatinančios mokinių kūrybiškumą ir gebėjimą kurti ar pritaikyti technologijas praktikoje, prieinamumas yra skatinami ES fondų finansuojamomis priemonėmis.