Vytauto Didžiojo universitetas (VDU) jau ne pirmus metus siūlo moksleiviams daugybę įvairių projektų, kurių metu galima pabūti studentu, „pasimatuoti“ vieną ar kitą specialybę, išgirsti dėstytojų bei studentų patarimus ir nuspręsti, kur ir ką studijuoti.

Daugiausia studijų krypčių – daugiausia galimybių jas išbandyti

VDU Studijų priėmimo skyriaus vadovė Loreta Petrauskaitė pasakoja, kad VDU šiandien siūlo ne tik daugiausiai studijų krypčių Lietuvoje, stengiasi užtikrinti aukščiausio lygio studijas, bet ir kviečia būsimuosius universiteto studentus į daugybę jiems skirtų projektų.

„Pastebėjome, kad moksleiviams trūksta veiklų, kuomet jie galėtų prisiliesti prie įvairių profesijų, patyrinėti studijų programas. Todėl norėjosi juos pakviesti į universitetą, kad jie galėtų ne tik lankyti paskaitas, kursus, eksperimentuoti laboratorijose – pamatyti viską, ką turi universitetas, bet ir patirtų tikrą studentišką gyvenimą apsistodami universiteto bendrabučiuose, susipažintų su universiteto infrastruktūra“, – apie vienos iš seniausių iniciatyvų „VDU vasaros mokykla“ ištakas pasakoja pašnekovė.

Ji sako, kad šiemet birželio 17–21 d. jau 12 kartą „VDU vasaros mokykloje” susitinka daugiau nei šimtas 10–12 klasių moksleivių iš visos Lietuvos. Jiems čia siūloma net 14 skirtingų kursų, galima susipažinti su gamtos mokslais, ekonomika, informatika, išbandyti save judesio laboratorijoje, iš arti pamatyti sporto, politikos studijas ir aiškiau suprasti, kurios tinka ar netinka.

Loreta Petrauskaitė

Pasak L. Petrauskaitės, šis projektas labai pasiteisino: moksleiviai susidraugauja vieni su kitais, susipažįsta su dėstytojais, studentais. Vakarais jiems organizuojamos įvairios kultūrinės veiklos, jie supažindinami su Kaunu.

Galimybė pagyventi bendrabutyje

Pašnekovė pastebi, kad neretai jaunuoliai apie kai kurias profesijas susidaro klaidingą nuomonę žiūrėdami filmus ar serialus.

„Pamenu, prieš kelerius metus vasaros mokykloje dalyvavo moksleivė, kuri nuo vaikystės svajojo tapti psichologe. Žinoma, ji ir pasirinko psichologijos kursą, tačiau pasibaigus vasaros mokyklai visgi suprato, kad ši profesija – ne jos. Vienu metu moksleivė ir liūdėjo, kad subliuško jos įsivaizdavimas apie šią profesiją, ir džiaugėsi, nes tai atvėrė galimybes susipažinti su kitomis profesinėmis sritimis. Galiausiai ji atrado save socialiniame darbe“, – pasakoja VDU Studijų priėmimo skyriaus vadovė.

Tačiau ji įsitikinusi, kad ir tokie atvejai yra geri ir naudingi, nes moksleiviai laiku supranta, kad kai kurie jų įsivaizdavimai atitrūkę nuo tikrovės; toks supurtymas leidžia jiems išvengti pasirinkimo klaidų.

Tuos, kurie šiais metais nespėjo sudalyvauti „VDU vasaros mokykloje“, L. Petrauskaitė kviečia apsilankyti universitete vasario mėnesį, per moksleivių atostogas: „Tuo metu jau VDU studentų atstovybė organizuoja renginį „Moksleivi, pabūk studentu“. Tai panašus, savaitės trukmės projektas, kai jaunuoliai turi galimybę pagyventi bendrabutyje. Tačiau tuo metu jau neorganizuojami specialūs kursai moksleiviams, jie lanko paskaitas kartu su VDU studentais – tiesiog įsilieja į mokymosi procesą“, – pažymi pašnekovė.

Kviečia ne tik moksleivius, bet ir mokytojus

VDU Studijų priėmimo skyriaus vadovė vardija ir daugiau iniciatyvų, skirtų moksleiviams. „Moksleivių universitetas“dar vienas VDU projektas, kuriuo suteikiama galimybė lankyti vieno pasirinkto dalyko paskaitas visą pusmetį kartu su studentais ir už jį atsiskaityti – laikyti egzaminą. Vėliau, studijuojant universitete, tai įskaitoma.“

Moksleivių konferencija Nuo dirbtinio intelekto iki Antikos

Tiesa, į „VDU vasaros mokyklą“ patekti paprasta – priimami visi norintys, tereikia suskubti užsiregistruoti, o štai į „Moksleivių universitetą“ jau vykdoma atranka, vertinama motyvacija. „Kadangi vietų skaičius ribotas, mums svarbu, kad čia besiregistruojantys moksleiviai tikrai būtų pasiryžę visą pusmetį rimtai mokytis, skirti tam laiko ir neatimtų vietos iš norinčio labiau“, – aiškina L. Petrauskaitė.

L. Petrauskaitė kviečia ir mokytojus atkreipti dėmesį į dar vieną projektą „Patirk VDU“: „Kviečiame mokytojus su grupe moksleivių atvykti į universitetą patogiu laiku kelioms valandoms ir sutarta tema, pavyzdžiui, inovatyvių gamtos mokslų, menų, matematikos, Rytų Azijos, medijų raštingumo ar kita, išklausyti paskaitas, atlikti praktinius darbus laboratorijose, pabendrauti su dėstytojais.“

VDU atstovė tikina, kad tokie projektai svarbūs tiek moksleiviams, tiek dėstytojams, nes padeda vieniems kitus pažinti; moksleiviai į universitetą įstoja jau tiksliai žinodami, ką ir kodėl studijuoja, yra motyvuoti. Tada ir studijų procesas lengvesnis ir jiems, ir dėstytojams.

VDU Vasaros Mokykla

Geriausi mokytojai – iš mokyklos suolo

Dar viena didžiulė ir svarbi VDU veiklos kryptis – pedagogų rengimas. VDU Komunikacijos skyriaus rinkodaros projektų vadovas Nerijus Žeronas džiaugiasi, kad vis daugiau jaunų žmonių renkasi būtent pedagogikos studijas. Anot jo, tai VDU bendradarbiavimo su savivaldybėmis ir mokyklomis rezultatas.

„Esame didžiausias pedagogų rengimo centras Lietuvoje. Prieš trejus metus Kauno rajono savivaldybė, bendradarbiaudama su VDU Švietimo akademija, inicijavo „Jaunojo pedagogo klubą“, kurio tikslas – motyvuoti 9–12 klasių moksleivius, kad jie rinktųsi pedagoginės krypties studijas ir taptų mokytojais Kauno rajono švietimo įstaigose“, – pasakoja N. Žeronas.

Jis sako, kad į šį klubą moksleiviai atrenkami pagal akademinius pasiekimus ir mokytojų, auklėtojų ar kitas rekomendacijas.

Nerijus Žeronas

„Šiuo metu klube jau daugiau nei 50 moksleivių iš 11 Kauno rajono pagrindinių mokyklų ir gimnazijų. Jie VDU Švietimo akademijoje išklauso įvairias paskaitas apie edukologiją, mokslą, dalyvauja mokymuose, kaip pažinti save, rasti savo kelią. Vėliau tie moksleiviai atlieka praktines veiklas: veda pamokas, dalyvauja darželių veiklose, bendrauja su vaikais, vasarą kelioms dienoms vyksta į stovyklas, kur atlieka patyrimines veiklas. Moksleiviai supažindinami su įvairiomis mokymo įstaigomis, skirtingomis mokymo filosofijomis“, – pasakoja N. Žeronas.

Jis džiaugiasi, jog praėjusiais metais 4 klubo nariai pasirinko pedagogikos studijas VDU, o klubo veikla plečiasi ir į kitas savivaldybes: „Jaunojo pedagogo klubai“ jau veikia Klaipėdos, Utenos, Panevėžio rajonų savivaldybėse, prieš mėnesį duris atvėrė Alytaus miesto savivaldybėje, kitose savivaldybėse irgi atsiranda panašūs lyderių klubai, kurių tikslas – ugdyti būsimus švietimo lyderius.“

Pašnekovas pastebi, jog didžioji dalis jaunuolių mokytojo profesiją renkasi, nes turi asmeninių gerųjų pavyzdžių: tėvai, seneliai, geri mokytojai juos įkvepia sekti jų pėdomis. „Mes irgi keičiame požiūrį į mokytojo, švietimo pagalbos specialisto profesijas. Tai šiuolaikiškos, inovatyvios, aktualios profesijos. Tuo įsitikina ir moksleiviai, ir jų tėvai“, – teigia VDU ŠA atstovas.

Būsimieji pedagogai pataria moksleiviams

N. Žeronas sako, kad būsimus švietimo lyderius rengti padeda unikali VDU iniciatyva „Tapk pedagogu vienai dienai“. „Šalia VDU Švietimo akademijos Vilniuje veikia vaikų darželis „Mažųjų akademija“, kur moksleiviai gali ateiti ir išbandyti save, „pasimatuoti“ ikimokyklinio ugdymo profesiją. Jie gauna įvairių užduočių, turi išbandyti ugdymo metodus, gali pabendrauti su vaikais ir įstaigos vadove.“

Pašnekovas džiaugiasi, kad moksleivius mielai priima mokymosi įstaigos, o mokytojai tampa jų mentoriais, padeda, atsako į klausimus.

„Į šią iniciatyvą įsitraukusios Vilniaus, Kauno, Rokiškio, Ukmergės, Kazlų Rūdos, Ariogalos mokymosi įstaigos. Ypač aktyvios tos savivaldybės, kuriose labiausiai trūksta mokytojų. Turime pavyzdžių, kai jau stodami į pedagogines profesijas studentai turi ir darbo pasiūlymus, kur jie galėtų dirbti baigę studijas ir kur gali darbuotis dar studijuodami dalimi krūvio“, – apie profesijos perspektyvas pasakoja N. Žeronas, patikinęs, kad jau matoma tendencija, kai baigę studijas specialistai grįžta į savo gimtąsias mokyklas, į regionus.

Kauno rajono Jaunojo pedagogo klubo moksleiviai VDU darželyje Mažųjų akademija

Kalbėdamas apie VDU Švietimo akademijos studentų bendradarbiavimą su moksleiviais, N. Žeronas pamini dar vieną iniciatyvą – tai „Moksleivių konferencijos”, skirtos 9–12 klasių mokiniams. Jos vyksta rudenį Vilniuje ir Kaune, mokiniai tampa jaunaisiais tyrėjais, mokslininkais, pristato savo pranešimus, projektus, iniciatyvas. VDU Švietimo akademijos studentai, būsimieji mokytojai, tampa kokios nors sekcijos mentoriais: apibendrina pranešimus, pataria moksleiviams.

„Mus nustebino susidomėjusių gausa. Pernai rudenį susirinko apie 400 moksleivių iš skirtingų Lietuvos mokyklų. Jų pranešimai buvo labai įdomūs bei aktualūs – nuo aktualių tvarumo temų iki iššūkių patriotizmui globaliame pasaulyje“, – pasakoja N. Žeronas. Anot jo, tokios konferencijos parodo, kuo moksleiviai domisi, o pastarieji ugdo svarbias kompetencijas, tokias kaip viešas kalbėjimas, pamato galimybes, kurias siūlo universitetas.

Supažindina su perspektyviausiomis specialybėmis

Ne tik pedagogai, bet ir žemės ūkio specialistai šiuo metu itin paklausūs darbo rinkoje, todėl nenuostabu, jog savivaldybės rungtyniauja siekdamos juos pritraukti. VDU Žemės ūkio akademijos (ŽŪA) atstovė dr. Deimena Montvydaitė sako, kad būtent tokiu tikslu jau aštuntus metus vyksta VDU ŽŪA projektas „Sumanaus moksleivio akademija“. Jis skirtas 9–12 klasių moksleiviams, vyksta visus mokslo metus, o registracija skelbiama rugsėjį.

„Pradėjome nuo verslumo klasės, o šiemet moksleiviams siūlome rinktis net iš keturių – verslumo, inžinerijos, gamtos mokslų bei ekologijos klasių. Baigusius I lygio programą kviečiame žinias gilinti pasirinktos mokslo krypties klasėje, tęstinėje II lygio programoje, kurioje moksleiviai dalyvauja ne tik vykdomuose užsiėmimuose, bet ir komandose rengia projektinį darbą, kurį pristato paskutiniojo susitikimo metu“, – pasakoja dr. D. Montvydaitė.

Deimena Montvydaitė

Ji džiaugiasi, kad šiemet projekto veiklose dalyvavo daugiau kaip 1600 moksleivių iš 50 bendrojo lavinimo mokyklų. O su moksleiviais žiniomis dalinasi VDU Žemės ūkio akademijos dėstytojai – geriausi savo sričių specialistai.

Pasak dr. D. Montvydaitės, projektas sulaukia didelio susidomėjimo, nes moksleiviai turi galimybę ne tik iš arčiau susipažinti su juos dominančiomis profesijomis, bet ir gilintis į pasirinktą sritį, tęsti patinkančias veiklas II lygio projekto programoje. ŽŪA atstovė sako, jog platus projekto spektras sudaro naudingas sąlygas tiek žinantiems, ko nori, tiek dar neapsisprendusiems dėl profesinės ateities.

„Pasirinkusieji inžineriją įgis tvariosios inžinerijos, žemės ūkio mechanikos inžinerijos žinių, taip pat susipažins su žemėtvarkos sritimi. Gamtos mokslų klasėje susipažįstama su agronomijos, maisto kokybės ir saugos, kraštovaizdžio dizaino specialybių ypatumais. Verslumo klasėje – su apskaita ir finansais, tvaraus verslo vadyba, logistika ir prekyba. Pasirinkusieji ekologijos klasę gilinsis į miškininkystę, ekologijos ir klimato kaitos ypatumus“, – pažymi pašnekovė.

Baigę „Sumanaus moksleivio akademijos“ programą moksleiviai jau būna pasiruošę studijoms, turi ne tik teorinių žinių, bet ir praktinės patirties. Įveikusiems šį kursą jaunuoliams įteikiami programos įvykdymo pažymėjimai, o moksleivius visus mokslo metus lydėjusiems mokytojams – kvalifikacijos kėlimo pažymėjimai. Moksleiviai, sėkmingai baigę abu projekto lygius ir pretenduojantys į valstybės nefinansuojamas studijas VDU, gali gauti papildomai 0,5 konkursinio balo.

Sumanaus moksleivio akademija

„Šis projektas labai naudingas ir 9­–10 klasių moksleiviams, nes jis gali padėti apsispręsti, kokius pasirenkamuosius dalykus rinktis 11–12 klasėje. Išbandę vieną ar kitą sritį, jie jau gali žinoti, kad, pavyzdžiui, norint sieti ateitį su inžinerija, reikėtų rinktis matematiką, fiziką; o jei domina agronomija, maisto kokybė ir sauga, miškininkystė ar taikomoji ekologija – svarbu rinktis biologiją, chemiją. 11–12 klasių moksleiviai dalyvaudami projekte jau gali ruoštis studijoms, įgyti naudingos praktinės patirties bei žinių“, – teigia pašnekovė.

Dr. D. Montvydaitė džiaugiasi, kad prie „Sumanaus moksleivio akademijos“ veiklos prisideda ne tik VDU Žemės ūkio akademija, bet ir vietos verslai bei savivalda. Šiemet „Sumanaus moksleivio akademijos“ projekte dalyvavo ne tik pavienės ugdymo įstaigos, bet veikė ir kartu su vietos verslu ir/ar savivalda vystomos eksperimentinės bei II lygio rajonų klasės, subūrusios moksleivius iš devynių šalies savivaldybių – Rokiškio, Biržų, Joniškio, Pasvalio, Plungės, Šakių, Akmenės, Mažeikių, Zarasų. Projekto uždarymo renginio metu dalyviai buvo pakviesti apsilankyti VDU studijų mugėje, kur jų laukė įvairios edukacinės veiklos.

Moksleiviai VDU Vasaros mokykloje

„Planuose – tolesnė projekto plėtra, įtraukiant dar daugiau rajonų, suinteresuotų kvalifikuotų, išsilavinusių specialistų trūkumo problemos sprendimu. Visapusiškai augantis projektas kasmet pasiūlo ir turinio atnaujinimų, tad naujovės dalyvių laukia ir ateinančiais mokslo metais“, – žada dr. D. Montvydaitė.

Moksleiviams skirtų projektų VDU yra ir daugiau. Apie juos visa informacija skelbiama čia.