Užteko mažos spragos
Filmo kūrėjų scenarijus tikrai nebuvo fantastinis, kad ir kaip tai atrodė ekrane. 2015 metais du saugumo specialistai Charlie’is Milleris ir Chrisas Valasekas jau buvo tai įgyvendinę. Nešiojamuoju kompiuteriu jie įsilaužė į už keliolikos kilometrų važiuojantį metų senumo „Jeep Cherokee“.
Automobilį vairavęs „Wired“ žurnalistas žinojo, kad dalyvauja eksperimente. Iš pradžių programišiai garsiai įjungė muziką, didžiausiu pajėgumu paleido oro kondicionierių ir net apipurškė stiklus skysčiu. Viskas atrodė smagu, kol važiuojant kelių juostų greitkeliu per atstumą nebuvo išjungtas automobilio variklis. Vėliau uždaroje aikštelėje jie parodė, kaip gali valdyti vairą ir išjungti stabdžius.
Šiuolaikiniai automobiliai yra tikra laidų ir mikroschemų raizgalynė. Taip yra todėl, kad daugelį mechaninių dalių pakeitė elektrinės. Pavyzdžiui, anksčiau greičio pedalas būdavo prijungtas prie troselio, kuris valdydavo variklio įsiurbimo sklendę. Šiandien šią sklendę valdo kompiuteris pagal tai, kokią informaciją jam siunčia greičio pedalo jutiklis.
Kompiuteriai taip pat jau gali valdyti vairą bei stabdžius. Kitaip tariant, su kiekvienu nauju automobiliu, jame nelieka, nieko, ko negalėtų valdyti kompiuteris. Kaip ir kiekvienas kompiuteris, taip ir šie turi saugumo spragų.
Išjunkite internetą automobiliui
Daugelis automobilių šiandien lengvai susijungia su išmaniuoju telefonu. Tačiau specialistai pataria per daug tuo nesidžiaugti. Jei tuo metu nesinaudojate, savo automobilyje išjunkite „Bluetooth“ arba „Wi-Fi“ ryšį. Prie automobilio prijungtas telefonas gali tapti tramplynu į automobilio sistemas. Įsilaužėliai gali prieiti prie automobilio arba prie jo prijungto telefono ir perimti automobilio duomenis ar net jo valdymą.
Taip pat nereikėtų pasitikėti ir USB atmintinėmis, kurias naudojate automobilio multimedijos sistemoje. Kiekvienąkart kompiuteryje įdiegta antivirusine sistema patikrinkite atmintinę, ar joje nėra kenkėjiškų programų.
Įsilaužimų skaičius dvigubėja kasmet
Laimei Ch. Milleris ir Ch. Valasekas yra gerieji programišiai, kurie automobilių gamintojams parodo jų saugumo spragas automobiliuose. Dėl šios priežasties „Fiat-Chrysler“ pradėjo atšaukimo programą 1,4 mln modelių su „Uconnect“ multimedijos sistema.
Tačiau nuo to laiko kiekvienais metais įsilaužimų į automobilius skaičius dvigubėjo. Kaip rodo automobilių saugumo sistemų kompanijos „Upstream“ atliktas tyrimas, 2019 metais užregistruota 150 atakų. 57 atliko tokie vyrukai kaip Ch. Milleris ir Ch. Valasekas. Deja, likusias 93 atakas įvykdė blogieji programišiai.
Tiesa, pasaulyje važinėja daugiau nei milijardas automobilių, todėl toks įsilaužimų skaičius – lašas jūroje. Bet tai nereiškia, kad negalite imtis tam tikrų atsargumo priemonių, jog jūsų automobilis netaptų lengvu programišių taikiniu.
Geri santykiai
Jei pirkote naują arba naudotą automobilį iš oficialaus atstovo, susitarkite, kad apie automobilio programinės įrangos atnaujinimus praneštų iškart. Dažniausiai jie atliekami kartu su visais techniniais automobilio priežiūros darbais.
Visgi naujausios programinės įrangos turėjimas yra pirmas ir lengviausias darbas, kurį galite padaryti vardan savo ir automobilio saugumo. Elkitės lygiai taip pat kaip su savo išmaniuoju ar kompiuteriu. Net jei automobilis nebeturi garantijos, ar buvo pirktas kitoje šalyje, dažnu atveju jam priklauso gamintojo išleidžiami nemokami atnaujinimai ar saugumo spragų ištaisymai.
Nors kibernetinės atakos asocijuojasi tik su kompiuteriais, svarbu atsiminti, kad ir jūsų automobilis yra itin automatizuotas kompiuteris. Jei įsilaužėliams pavyks pasiekti jo valdymą nuotoliniu būdu, tokia ataka nelaimės atveju gali kainuoti ne tik pinigus, bet ir gyvybę.
Užsakymo nr.: PT_84959523