Pasak pašnekovo, visa propaganda yra skirstoma į tris pagrindines zonas: baltoji, juodoji ir pilkoji. Didžiausia iš jų yra pastaroji. Tačiau šiandien daugiausiai dėmesio skirsime aptarti baltąją ir juodąją propagandą. Kodėl? Nes ji dažniausiai kuriama specialiai siekiant paveikti ar suklaidinti visuomenę.
– Kas yra melagingos naujienos arba kitaip – fake news?
– Melagingų naujienų turinį išpopuliarino ir už tai reikėtų padėkoti dabartiniam JAV prezidentui Donaldui Trumpui. Jis būtent sau nepalankios žiniasklaidos pasisakymus ir straipsnius išvadino melagingomis naujienomis arba kitaip – fake news.
Pačioje propagandoje yra dviejų tipų informacija: tiesa arba netiesa ir pilkoji zona. Tiesa – tai nenuginčijami faktai. Pavyzdžiui, žemė yra apvali. Jeigu būtų sakoma, kad žemė yra plokščia, tai būtų melas.
– Minėjote, jog propaganda yra skirstoma į tris kryptis. Pakalbėkime apie vieną iš jų – apie baltąją propagandą. Kodėl ji yra kuriama?
– Paveikti ir įtikinti žmogų sava tiesa ir pasirinkimu. Jeigu jūs nueisite į laisvos rinkos institutą ir paklausite, ar liberalizmas yra pats geriausias dalykas, jie nuoširdžiai sakys, kad, taip, tai yra geriausias pasirinkimas. O tie, kurie sako kitaip, meluoja. Jeigu nueisite pas socialistus, jie sakys: ne, tai yra melas. Ir jie taip pat tuo bus tuo įsitikinę. Kodėl taip yra? Nes tai galimybė paveikti visuomenę, ją įtikinti.
Piaras yra vienas geriausių pavyzdžių. Kai norime parduoti kažkokį įvaizdį ar produktą, yra linkstama nuslėpti kažkokius faktus ir kalbėti tik apie tai, kodėl tas produktas yra labai jums būtinas. Tai nėra fake news, nes tie sakomi argumentai yra tiesa, tačiau taip pat kai kuri nepatogi informacija yra pakišama „po kilimu“ ir nutylima.
Ir tokią informaciją dažniausiai paneigti yra labai sunku. Nes visada į kitokius argumentus galima atsakyti: „taip, tai tiesa, bet aš taip pat tiesą sakau.“ Tik skirtumas tas, jog ne visą. Yra paprasčiausiai stengiamasi žmones palenkti į savo pusę.
Galiausiai, kas yra reklama? „Geriausias laikas praleidžiamas su Coca Cola.“ Bet jie nesako, kad yra ir kitų gaiviųjų gėrimų, galima ir juos pirkti. Galiu pasakyt, kad reklama yra dalinai baltoji propaganda.
– O kas yra juodoji propaganda?
– Juodi propaganda yra melas – tokio fakto net gali nebūti, jis yra suklastotas. Tai yra apie tai, ko nėra, bet pateikiama kaip faktas. Na, pavyzdžiui: „AIDS yra sukurtas amerikiečių karinėse laboratorijose ir šis virusas galiausiai ištrūko.“ Viskas. Tai yra visiškas melas, tačiau kai tai pasiekia žmones, jis cirkuliuoja. Tuo metu tai buvo sovietinis KGB sukurtas mitas, išspausdintas Indijos laikraštyje, paskui perspausdintas kituose laikraščiuose ir išplito.
Pagrindinis tikslas buvo paveikti visuomenę ir supriešinti su amerikiečiais. Kad žmonės, kurie tiki jų žodžiais ir vizija, jais nebepasitikėtų.
Kai paskleidžiama, jog amerikiečiai sukūrė AIDS, galiausiai dar pridedama, jog kariuomenė sukūrė dar kažkokius blogus dalykus, žmonės pradeda galvoti: galbūt nereikėtų su jais bendradarbiauti. Mat jie nėra geri žmonės.
Ir paskui atsistojus kažkokiam politikui ir sakius, kad Amerika yra mūsų strateginiai partneriai, žmonės sakys: „ne ne, palaukit, jie tą padarė, dar tą, ir dar tą....“ Propagandos dėka tiesiog sugriaunamas pasitikėjimas ta valstybe.
– Tai juodoji propaganda kuriama, jog išgąsdinti žmones, juos paveikti?
– Nebūtinai. Kai kada ir nukreipti. Pavyzdžiui, šalis išgyvena sunkų laikotarpį. Vyriausybėje reikia priimti sunkius ir nepopuliarius sprendimus. Vyriausybė vos vos laikosi. Ir kažkas nori ją nugriauti. Paskelbia, kad bankrutuoja komercinis bankas. Tai yra visiškas melas, tačiau visuomenėje sukeliama panika. Žmonės patiki šia žinia. Vyriausybė, aišku, yra padaroma kalta. Ji griūna – tikslas pasiektas.
Juodoji propaganda visada turi tikslą – paveikti ir suklaidinti visuomenę. Tai gali padaryti labai daug žalos. Dėl to, nes žmonės patikėjo tuo, ko nėra. Todėl labai svarbu įvertinti, kiek ši informacija, kuri jus pasiekė, yra teisinga ir tikra. Tai dažniausiai būna labai sunku, tačiau būtina nuolat kritiškai mąstyti ir demaskuoti fake news kaip įmanoma greičiau. Kol nepadaryta labai didelė ir nepataisoma žala.
Užsakymo nr.: PT_82758303