Modernėjant medicinai ir nuolat augant diagnostinės aparatūros kiekiui, vis didesnis tampa ir radiologijos technologų poreikis – įgijusieji šią specialybę įsidarbina vos pabaigę studijas. Tačiau ne visi žino, kad įgyti itin perspektyvią radiologijos technologo profesiją galima vos per 3,5 metų trunkančias intensyvias studijas. O pati profesija suteikia galimybę dirbti medikų komandoje ir prisidėti prie pacientų sveikatos ar net gyvybės išsaugojimo.
Pasak Klaipėdos universiteto (KU) rektoriaus prof. dr. Artūro Razbadausko, radiologijos technologai taip pat ruošiami Vilniaus bei Kauno kolegijose, kurios po 3 metų trukmės studijų suteikia profesinio bakalauro diplomą. Tačiau KU radiologijos bakalauro studijos yra vienintelės Lietuvoje, suteikiančios universitetinį išsilavinimą ir galimybę toliau studijuoti magistratūroje. Svarbu ir tai, kad specialistams su universitetiniu išsilavinimu daugumoje valstybinių asmens sveikatos priežiūros įstaigų taikomas aukštesnis darbo užmokesčio koeficientas nei turintiems profesinio bakalauro laipsnį.
Platesnis požiūris ir gilesnės žinios
Pasak prof. Dr. Artūro Razbadausko šiuo metu tiek medicina, tiek radiologija keičiasi itin sparčiai. Daugelyje sričių įsigalint dirbtiniam intelektui, tyrimus vertinantys ir diagnozę nustatantys gydytojai radiologai vis labiau tolsta nuo paciento. Dažnai jie dirba nuotoliniu būdu, tuo tarpu radiologijos technologas pacientui atliekant tyrimus visada yra šalia.
„Radiologijos technologo atlikto tyrimo tikslumas ir kokybė labai svarbūs gydytojui radiologui vertinant tyrimą ir formuojant jo išvadas. Todėl šis darbas reikalauja kruopštumo, atsakomybės, sugebėjimo savarankiškai priimti sprendimus. Šie šalia žmogaus esantys plataus spektro specialistai bus reikalingi visada, todėl vis daugiau dėmesio skiriama jų parengimui“, – sako prof. dr. A. Razbadauskas.
Radiologijos technologas yra atsakingas ne tik už atliekamo tyrimo kokybę, bet ir už paciento gerovę bei saugą tyrimo metu ir po jo. Prieš atlikdamas tyrimą, šis specialistas supažindina pacientą su jo eiga, pateikia detalias rekomendacijas, kaip elgtis tyrimo metu, atsako į pacientui rūpimus klausimus. Tuomet, vadovaudamasis protokolais ir gydytojo paskyrimu, atlieka skenavimą, kurio metu stebi pacientą.
Atvykęs atlikti tyrimo žmogus gali jausti nerimą dėl galimo spinduliuotės poveikio, išsigąsti uždaros įrangos, nuogąstauti, ar tyrimo metu galės išbūti nejudėdamas. Tokiais atvejais radiologijos technologas turi sugebėti suteikti ir psichologinę pagalbą – pacientą nuraminti, paaiškinti, kaip ir kas bus atliekama, kodėl tai svarbu, kitaip tariant – padėti jam tinkamai pasiruošti tyrimui.
Pasak KU rektoriaus, daugiausiai sveikatos priežiūros sektoriuje kylančių konfliktinių situacijų yra nulemtos nesusikalbėjimo, todėl ruošiant radiologijos technologus daug dėmesio skiriama bendravimo su pacientais ypatumams. Universitete esanti psichologijos katedra padeda ugdyti platesnį specialistų požiūrį į žmogų, tobulinti bendravimo įgūdžius.
„Visose srityse įsigalint technologijoms, dirbtinio intelekto pritaikymui, bendravimo su pacientu, norinčiu būti išklausytu ir jaustis išgirstu, lieka vis mažiau. Todėl šių dienų kontekste radiologijos technologo vaidmuo yra itin svarbus“, – pabrėžia prof. dr. Artūras Razbadauskas
KU Sveikatos mokslų fakulteto dekanė prof. dr. Rita Vaičekauskaitė sako, kad medicinai ir technologijoms sparčiai žengiant į priekį, kasmet diegiant inovacijas, atsirandant vis naujesnėms ir pažangesnėms diagnostikos ir gydymo metodikoms, ne tik didėja radiologijos technologų poreikis, bet ir plečiasi jų veiklos sritys. Todėl pasirinkusieji šią specialybę turi ne tik galimybę, bet ir pareigą nuolat mokytis bei tobulėti.
Radiologijos studijų Klaipėdos universitete metu naudojami tiek tradiciniai, tiek ir aktyvūs mokymo metodai, derinami su profesinėmis praktikomis sveikatos priežiūros įstaigose. Be simuliacinių užsiėmimų KU laboratorijose, naudojant virtualios realybės įrangą, praktiniai užsiėmimai su radiologine įranga vyksta Klaipėdos universiteto ligoninėje, Respublikinėje Klaipėdos ligoninėje, medicinos centro „Northway“ radiologijos praktinių studijų centre.
„Esame tarptautinis universitetas. 2019-aisiais tapome Europos universitetų aljanso EU-CONEXUS nariu. Vystant mokslo ir studijų struktūrų integraciją, vykdomos bendros bakalauro ir magistro studijų programos, atsiveria naujos galimybės studentų mobilumui. Mūsų strateginiai partneriai rengiant radiologijos technologus yra didelį medicinos fakultetą turintis Valencijos katalikiškas universitetas (Catholic University of Valencia) Ispanijoje, universiteto ligoninę turintis Pietryčių technologijų universitetas (South East Technological University) Airijoje, Rostoko universitetas (University of Rostock) Vokietijoje. Galimybės išvažiuoti vienos ar kelių savaičių stažuotei ir pamatyti, kaip ir su kokiomis technologijomis dirbama kitose šalyse, prieinamos kiekvienam mūsų studentui“, – užtikrina prof. dr. A. Razbadauskas.
Radiologijos technologų jau dabar trūksta ne tik mūsų šalyje, bet ir kitose Europos Sąjungos valstybėse, Jungtinėje Karalystėje. Prognozuojama, kad ateityje jų poreikis vis didės. Pasak KU rektoriaus, dažniausiai radiologijos studentai įsidarbina pagalbiniais darbuotojais jau pabaigę pirmą kursą. Laisvu nuo paskaitų metu dirbdami ligoninėse ar privačiose klinikose, jie ne tik gali patys išsilaikyti, bet ir įgyja vertingos darbo praktikos.
KU rektoriaus manymu, besirenkantieji radiologijos technologo studijas turėtų domėtis sveikatos priežiūra ir norėti padėti žmogui. „Tai – humanizmo reikalaujanti mediko profesija. Taigi, jeigu turite stiprų humanistinį pradą, empatiją, norite žengti koja kojon su pažangiomis technologijomis ir esate nusiteikę padėti žmogui, laukiame Jūsų Klaipėdos universitete. Nedidelėje mūsų mokslo įstaigoje, kurios šūkis „Čia esi matomas”, kiekvienam studentui skiriamas individualus dėmesys, leidžiantis pasiekti išskirtinių rezultatų tiek mokslinėje, tiek praktinėje plotmėje“, – kviečia prof. dr. A. Razbadauskas.
Radiologija – medicinos „akys“
Klaipėdos universiteto bakalaurė, medicinos centro „Northway“ Klaipėdoje radiologijos technologė Lina Jalovojė sako dar mokykloje supratusi, kad ją domina žmogaus biologija, anatomija, įvairūs organizmo procesai, ligų simptomatika, jų poveikis žmogaus organizmui bei kiti panašūs dalykai.
„Konkretumas, tikslumas ir noras visada gyvenime remtis logika ir faktais, žadino susidomėjimą cheminiais, fizikiniais procesais. Tokia mane dominančių sričių kombinacija privedė prie kelių studijų programų – chemijos inžinerijos, biomedicinos inžinerijos ir radiologijos. Kadangi norėjau specialybės, kuri būtų susijusi ir su medicina, ir su fizika, o darbo rezultatas būtų gan greitai matomas, radiologija laimėjo šią pasirinkimų kovą“, – prisimena ji.
L. Jalovojė teigia studijų metu įgijusi labai daug žinių – pradedant nuo radiologijos atsiradimo, pirmosios rentgeno nuotraukos iki moderniausios šių dienų įrangos, radiologinių tyrimų įvairovės ir galimybių. Pagrindinis ir svarbiausias suvokimas, atėjęs studijų metu, buvo tai, jog radiologija –medicinos „akys“. „Supratau, kad tai – viena svarbiausių sričių visoje medicinoje, be kurios negalime žengti pirmyn, negalime diagnozuoti, gydyti, išsaugoti gyvybių“, – dalinasi pašnekovė.
Studijas baigusi 2019 metų vasarą, tos pačios vasaros pabaigoje L. Jalovojė įsidarbino medicinos centre „Northway“ Klaipėdoje. Kalbėdama apie tai, kuo labiausiai žavi radiologo technologo darbas, specialistė sako, kad radiologija yra nepaprastai įdomi medicinos sritis. Labai didelė dalis tyrimų priklauso nuo radiologijos technologo, tyrimų metu neretai jam pačiam tenka priimti sprendimus. Šis darbas reikalauja daug atsakomybės, tikslumo ir bendradarbiavimo su gydytojais.
„Labiausiai mane žavi galimybė pamatyti tai, ko neįmanoma pamatyti plika akimi. Radiologija tarsi „įlenda“ į kūną ir suteikia galimybę padėti žmogui greičiau, tiksliau ir efektyviau“, – dalinasi pašnekovė.
Lina Jalovojė yra ir radiologijos programos studentų praktikos „Northway" radiologijos praktinių studijų centre vadovė. Specialistė džiaugiasi, kad naujausia įranga aprūpintame centre KU studentai įgyja praktinės patirties dirbdami su moderniausia diagnostine technika (magnetinio rezonanso tomografu, kompiuteriniu tomografu, rentgeno aparatais, mamografijos aparatu, dentaliniu rentgeno aparatu), C lanko panaudojimu operacijų metu. Būsimieji radiologijos technologai gauna daug vertingų žinių apie skirtingų anatominių sričių pozicionavimo, įrangos valdymo galimybes, jie taip pat supažindinami su pacientų aptarnavimo standartais radiologijoje, siuntimų analize, dokumentų tvarkymu, pagrindiniais klausimais, kuriuos technologas turi išsiaiškinti prieš tyrimą. Daug dėmesio skiriama ir studentų bendravimo su pacientais įgūdžių tobulinimui. Praktikantams leidžiama dalyvauti procedūrose, bendrauti su pacientais.
„Medicinos technologijos tobulėja žaibišku greičiau, o radiologija, neabejotinai, yra ateities specialybė. Radiologo technologo darbas, nuo kurio priklauso tyrimų kokybė, turi didžiulę reikšmę žmogaus sveikatos išsaugojimui. Tad dar neapsisprendusius, su kokia sritimi sieti savo ateitį, skatinu rinktis šią prasmingą ir itin perspektyvią profesiją“, – baigdama pokalbį kviečia Lina Jalovojė.