Lietuvoje galimybės vystyti inovacijas ir jas praktiškai pritaikyti yra didelės, todėl susidariusi situacija galėtų būti išnaudota ne tik transporto sektoriaus stiprinimui, bet ir šalies įvaizdžiui gerinti. „Lietuva yra maža šalis ir tai mums yra galimybė. Inovacijų kūrimas, vystymas ir jų praktinis pritaikymas gali būti gerokai greitesnis ir paprastesnis nei didelėse šalyse. Teisinio reglamentavimo adaptavimas – svarbus žingsnis, kuris dažnai stringa ilguose biurokratiniuose procesuose. Tikiu, kad Lietuvoje šiuos procesus įveikti ir sukurti palankią aplinką autonominių automobilių eksploatavimui ar kitoms inovacijoms tikrai galime“, – teigia Transporto inovacijų asociacijos direktorė Asta Kazlauskienė. Asociacijos vadovė pabrėžia, kad šiuo metu labai svarbu būti atviriems ir veikti greitai, ne tik neatsiliekant nuo kitų Europos ar pasaulio valstybių, bet ir būnant priekyje.
Duomenų vedimas rankiniu būdu turi tapti praeitimi
Viena iš transporto ir logistikos inovacijų – procesų skaitmenizavimas ir automatizavimas. Pasak logistikos technologijų startuolio „GoRamp“ vadovo ir įkūrėjo Jevgenij Polonio, pandeminis karantino laikotarpis išties paspartino tendenciją skaitmenizuoti, automatizuoti ir robotizuoti gamybą: buvo automatizuojamos staklės, robotizuojamos produkcijos linijos ir krovos. Visgi viena sritis gamybos įmonių automatizavimo proveržyje liko pamiršta – logistikos procesų skaitmenizavimas.
„Ironiška, tačiau detalės, kurios gaminamos aukštųjų technologijų priemonėmis, paskirstomos klientams derinant pervežimus telefono skambučiais, fiksuojant informaciją ant lipnaus lapelio ar suvedant duomenis į Excel lentelę, kurios struktūrą supranta tik tas žmogus, kuris ją kūrė. Įsivaizduokite: gamykla norėdama aptarnauti 300 mašinų per dieną turi turėti kelis etatus darbuotojų, kurie rankiniu būdu pildo duomenis, o kuo labiau auga gabenimo apimtys, tuo labiau auga ir rankinio darbo resursai. Visada buvo teigiama, kad į logistinių procesų skatmeninimą ir sandėlio veiklos procesų optimizavimą bus investuojama netrukus ar tuoj. Dabar, kai susiduriame su energetine ir žaliavų krizėmis, suprantame, kad logistikos procesų skaitmenizavimas jau turėjo būti įgyvendintas vakar“, – skaitmenizavimo svarbą logistikos sektoriuje pabrėžia Jevgenij Polonis.
Gartner tyrimų įmonė prognozuoja, jog iki 2026 m. 50% su logistika susijusių įmonių naudos mašininį mokymąsi (machine learning) sprendimams priimti. „Bet tam, kad mašininis mokymasis galėtų būti sėkmingai pritaikomas, reikia pradėti nuo pradžių – skaitmenizuoti ir centralizuoti duomenų srautus“, – aiškina J. Polonis.
Logistinių procesų skaitmeninimas sutaupo 70% operacinio darbo
Susiduriant su energetikos ir žaliavų krize, verslams iškyla nemenka grėsmė bei sukasi klausimas, kaip išgyventi. „Vienintelis logiškas sprendimas – verslo optimizacija ir išlaidų mažinimas, tačiau augant apimtims tai atrodo neįmanoma. Vis tik per krizes dažnai gelbsti netradicinis požiūris – plėtra vietoje optimizacijos, investicijos vietoje taupymo“, – teigia J. Polonis. Remiantis „GoRamp“ duomenimis, logistinių procesų skaitmeninimas gamybos įmonėse sutaupo net 70% operacinio darbo. Tai reiškia, jog su tomis pačiomis sąnaudomis galima atlikti daugiau darbo – sutaupoma žmogiškųjų resursų, laiko bei išvengiama ir žmogiškojo faktoriaus klaidų. Jevgenij Polonis teigia, jog tokiu būdu augant sąnaudoms, o darbo procesams greitėjant, galima išlaikyti nepakitusią savikainą.
Prekes pristantys dronai – realybė iš fantastinio filmo
Viena iš didžiausių įmonių pasaulyje „Google“ nuolat investuoja į inovacijas, nors ir trumpuoju periodu tokios investicijos neatsiperka. Visgi į inovacijas investuoti verta, nes jų kuriama vertė ilgesnėje perspektyvoje yra neįkainojama.
„Wing“, viena iš „Alphabet“ dukterinių įmonių, kuriai priklauso ir „Google“, tobulina inovaciją – prekes pristatančius dronus. Nors tai gali skambėti kaip fantastinio filmo elementas, tai jau dabar tampa realybe. Pažangių „Wing“ dronų autonominis veikimas leidžia jiems tiksliai atpažinti aplinką, o skrydžių planavimo ir navigacijos sistemos leidžia planuoti maršrutus, patikrinti ar jų sistemose nėra klaidų, ir pagal poreikį atsakyti į pristatymo užklausas. Taip, supratote teisingai – šis dronas, dėka pažangiausių technologijų, be jokių papildomų žmogiškų resursų prekes gali nugabenti ten, kur reikia. Tokia dronų pristatymo sistema gali sumažinti pristatymo išlaidas mažmeninės prekybos, logistikos ir sveikatos priežiūros organizacijoms, ją lengva integruoti su užsakymų pristatymo programėlėmis, el. prekybos platformomis ir siuntų vežėjų paslaugomis, kuriomis žmonės naudojasi jau šiandien. Šie dronai jau yra išbandyti laboratorijose ir praktiškai patikrinti per 250 000 komercinių pristatymų trijuose pasaulio žemynuose.
Transporto priemonės be vairuotojo – ar tai tikrai saugu?
Dar viena sparčiai besivystanti inovacija, kurią plėtoja „Alphabet“ dukterinė įmonė „Waymo“ – autonominės transporto priemonės. „Waymo“ turi daugiau nei dešimtmečio patirtį vystant saugų autonominį transportą. Šiuo metu įmonė siūlo autonominius automobilius-pavėžėjus, kurie gali nuvežti keleivius į norimą vietą. Kol kas ši paslauga yra prieinama ir sėkmingai pritaikoma Finikse, JAV. Norint ja naudotis keleiviams tereikia atsisiųsti „Waymo One“ programėlę. Kitas „Waymo“ projektas – autonominiai krovininiai sunkvežimiai. Šiuose sunkvežimiuose yra įdiegtos tvirtos kameros ir itin jautrūs jutikliai, galintys sėkmingai atpažinti ir iškart spręsti net sudėtingiausius sunkvežimio vairavimo iššūkius.
Gali iškilti klausimas: ar tikrai savarankiškai judanti transporto priemonė gali būti saugi? Autonominis vairuotojas niekada nebus pavargęs, išsiblaškęs ar net apsvaigęs, todėl tokiose situacijose galima teigti, jog savivaldės transporto priemonės yra netgi saugesnės nei vairuojamos žmogaus. Tačiau tam, kad autonominis vairavimas būtų saugus, reikia visapusiškai išvystyti veikimo sistemą. Prieš išleidžiant „Waymo“ transporto priemones, pirmiausia ypač detaliai išanalizuojama teritorija – nuo juostų ženklinimo ir sustojimo ženklų iki kelkraščių ir perėjų. „Waymo“ technologija nesikliauja vien išoriniais duomenimis, pvz., GPS, kurie gali prarasti signalo stiprumą, o yra vadovaujamasi išmaniais pasirinktiniais žemėlapiais, kurie yra suderinti su jutiklio duomenimis realiuoju laiku. Šie integruoti jutikliai padeda tiksliai atpažinti aplinką ir įvertinti tuometines eismo sąlygas, kad transporto priemonė atliktų saugų posūkį, stabdymą, eismo juostų keitimą ar išvengtų galimo eismo įvykio.
Naujausi sprendimai bus pristatomi didžiausiame Baltijos regiono transporto ir logistikos renginyje
Spalio 21–22 d. vyks vienas svarbiausių Baltijos regione transporto ir logistikos renginių – „Transporto inovacijų forumas“, organizuojamas Transporto inovacijų asociacijos kartu su Susisiekimo ministerija. Vilniuje susirinks platus ratas transporto inovacijų lyderių, politikų, srities ekspertų, sprendimų priėmėjų aptarti transporto sektoriaus aktualijas, tendencijas ir prognozes, pokyčius bei naujovės. Renginyje taip pat veiks inovacijų ir taršą mažinančių transporto priemonių bei sprendimų ekspozicija.
Daugiau informacijos apie renginį ir registracija: www.transportoforumas.lt