Emocinės sveikatos svarbą liudija ir kito tyrimo duomenys. Personalo valdymo sprendimų bendrovės UKG įsteigtas „The Workforce Institute“ apklausė 3 400 žmonių iš dešimties šalių. Tyrimas parodė, kad 60 proc. respondentų darbas yra didžiausias veiksnys, turintis įtakos emocinei sveikatai. 81 proc. respondentų psichologinė sveikata yra svarbesnė už didesnį atlygį. Akivaizdu, kad įmonės pasiektų itin gerų rezultatų, jei galėtų užtikrinti abu dalykus – mokėti konkurencingą atlygį ir sukurtų darbo aplinką, kurioje darbuotojai jaučiasi emociškai gerai.

Kartais gali atrodyti, kad, norint rūpintis darbuotojo emocine sveikata, būtinos didelės investicijos. Mano patirtis rodo, kad tai tėra mitas ar mėginimas pasiteisinti.

Taigi, kaip darbdaviai galėtų prisidėti kuriant darbuotojų gerą savijautą?

Kurkite psichologiškai saugią aplinką

Vadovui tenka svarbus vaidmuo kuriant darbo aplinką. „The Workforce Institute“ tyrimas rodo, kad vadovai turi tiek pat įtakos žmonių emocinei sveikatai kiek ir sutuoktiniai (abu po 69 proc.) ir dar didesnę negu gydytojas (51 proc.) arba terapeutas (41 proc.). Psichologinis saugumas – tai tikėjimas, kad darbuotojas nebus išjuoktas, jei suklydo, išsakė idėjas ar išreiškė susirūpinimą.

Psichologiškai saugioje aplinkoje darbuotojai yra produktyvesni, labiau stengiasi dėl komandos ir asmeninių tikslų. Psichologinis saugumas reiškia ir mokėjimą pastebėti, kada kolegai reikia pagalbos, tad ypač svarbūs darbuotojo ir vadovo individualūs susitikimai. SEB banko vadovai pastebi, kad tokie susitikimai padeda didinti darbuotojų įsitraukimą į visos įmonės veiklą.

Nepamirškite teigiamo grįžtamojo ryšio

Grįžtamuoju ryšiu galima dalintis jau minėtuose reguliariuose individualiuose susitikimuose, taip pat vykstant veiklos ir tobulėjimo pokalbiams ar komandos susitikimuose. Teigiamas grįžtamasis ryšys, išsakytas kitiems kolegoms girdint, svarbus kuriant atvirą ir palaikančią darbo kultūrą.

Didesnėse įmonėse verta pagalvoti ir apie priemones, padedančias padėkoti virtualiai. Pavyzdžiui, SEB bankas yra įdiegęs platformą, skatinančią dėkingumo kultūrą. Darbuotojai gali siųsti padėką savo kolegoms, o apie gautą padėką informuojamas ir padėką gavusio darbuotojo vadovas. Taip skatiname, kad komandoje būtų pastebėti visi – net ir tylieji pagalbininkai.

Dėmesį skirkite vienijančiai komandinei veiklai

Agentūros „Gartner“ duomenimis**, organizacijoje, kur daug dėmesio skiriama įtraukčiai, darbuotojams ir jų tarpusavio santykiams, darbuotojai yra net 3,8 karto produktyvesni. Svarbūs yra ne tik didieji renginiai – kalėdinės, vasaros šventės, bet ir nedidelių pergalių ar kitų progų minėjimas komandose. Gimtadieniai, naujo kolegos prisijungimas, sėkmingų sandorių ir projektų užbaigimo minėjimas ar kiti bendri komandiniai susibūrimai padeda darbuotojams geriau pažinti vieniems kitus ir užmegzti prasmingus santykius.

Didelėse įmonėse skatinu ieškoti būtų, kaip prie vienijančios veiklos gali prisidėti kiekvienas. SEB banke veikia ambasadorių bendruomenė, besirūpinanti veikla kolegoms – nuo maratonų ar vaikų švenčių iki sveikatingumo ar tvarumo iniciatyvų. Taip bendruomenę kuria visi darbuotojai.

Įtraukite darbuotojus į pokyčius ir nustatykite rodiklius

Laisvė priimti sprendimus ir kurti darbo aplinką yra svarbu psichinei ir emocinei sveikatai. Idealiu atveju vadovas galėtų būti darbuotojų tobulėjimo mentoriumi, skatinančiu savarankiškai planuoti darbus, teikti pasiūlymus, ką galima būtų pakeisti ar tobulinti.

Jeigu norime pokyčio, turime pagalvoti, kaip jį nustatysime. Reikėtų apsibrėžti darbuotojų gerovės sritis ir nustatyti rodiklius. SEB bankas kasmet atlieka darbuotojų apklausą, norėdamas sužinoti, kiek jie dalyvauja banko veikloje, kokia yra darbuotojų emocinė gerovė. Praėjusį rudenį apklausoje dalyvavo net 91 proc. banko darbuotojų. Absoliuti dauguma (90 proc.) mano, kad SEB bankas nuoširdžiai rūpinasi darbuotojų sveikata ir gerove, 93 proc. darbuotojų yra patenkinti komanda, kurioje dirba.

Vienas iš svarbiausių tyrimo rodiklių yra vadovų palaikymas, kurį vertindami darbuotojai skyrė labai aukštus balus. Tai rodo, kad darbuotojai pasitiki tiesioginiu vadovu ir tiki, kad vadovas reaguotų sudėtingoje situacijoje ir padėtų ją spręsti. Šios apklausos rezultatai analizuojami ir išsamiai aptariami komandose, padaliniuose, tarp vadovų. Kiekvienas darbuotojas dalyvauja diskusijoje ir siūlo konkrečius veiksmus. Taip darbuotojai patys kuria praktinį veiksmų planą.

Rūpinkitės prevencija

Veikiame laikydamiesi požiūrio, kad žmonės – mūsų klientai ir darbuotojai – yra pagrindinis SEB banko turtas. Emociškai saugią darbo aplinką kuriame kiekvienas. Kaip jaučiamės darbe, priklauso nuo mūsų elgsenos, bendravimo, reakcijos į pastebėtus nesklandumus. Svarbu kalbėti ir apie tai, kokios elgsenos vieni iš kitų tikimės tad veikiame žvelgdami į ateitį, nuolat kuriame pozityvius santykius. Apie tai diskutuojame ir komandose.

2022 metais patvirtinome Smurto ir priekabiavimo prevencijos politiką, o 2023 metais į privalomų e. mokymų paketą įtraukėme mokymus apie smurto ir priekabiavimo prevenciją. Mokymuose aptariamos smurto ir priekabiavimo darbe sąvokos, darbuotojus supažindiname, kaip padėti sau arba kolegoms susidūrus su netinkamu elgesiu.

Atkreipkite dėmesį į poilsį ir laisvadienių politiką

Reguliarios pertraukos ir poilsis padeda išvengti perdegimo. Taip pat svarbu kurti susitikimų kultūrą. Prieš kurį laiką įdiegėme ir naują susitikimų rezervacijos standartą – 25 ir 50 minučių trukmės susitikimus. Taip sutrumpinome kalendoriuje automatiškai siūlomą susitikimų laiką.

Vadovui tenka svarbus vaidmuo atkreipiant dėmesį į darbuotojo produktyvumą, streso lygį ir darbo krūvį, o tai daro tiesioginę įtaką emocinei būsenai. Kiekvienas vadovas turi būti pasiruošęs prireikus priminti, kad reikia pertraukų poilsiui ar ilgesnių atostogų. Nuolat stebime, ar naudojamos 14 kalendorinių dienų nepertraukiamos atostogos. Taip pat darbuotojams suteikiame papildomų atostogų dienų – laisvadienius asmeniniams reikalams, savanorystės dieną, dienas, skirtas praleisti su šeima.

***

Paprasti sprendimai siekiant palaikyti darbuotojų emocinę sveikatą kartais yra labai efektyvūs. Svarbiausia tai, kad darbuotojai tinkamos darbo aplinkos kultūrą jaustų nuolat – įvairios politikos, instrukcijos neturi likti tik popieriuje, o iniciatyvos turi būti įgyvendinamos visus metus. Dėmesys ir nuoširdus rūpestis yra pagrindiniai dalykai, padedantys kurti teigiamą darbo aplinką.