„Servisa ICT“ ir „MTTC“ per metus suremontuoja keletą šimtų tūkstančių įrenginių ir šie skaičiai nemažėja. Tai rodo, kad vartotojai yra linkę savo įrenginius prikelti antram gyvenimui. „Vartotojai vis dažniau renkasi remontą. Pastaruoju laiku matome tendenciją, kad tvarumo ir aplinkosaugos temos vis aktualesnės, todėl vis daugiau klientų rūpinasi, kad produktas galėtų tarnauti ilgiau“, – dalijasi įžvalgomis UAB „Servisa ICT“ vadovas Dainius Jaudegis.

Dainius Jaudegis

Anot kito išmaniųjų telefonų ir kitų technikos įrenginių remontu užsiimančios bendrovės „MTTC“ vadovo Giedriaus Žibiko teigimu, nors daugelis žmonių siekia taisyti įrenginius, kai kurie gali rinktis pakeisti įrenginį nauju, ypač jei remontas yra mažai pigesnis nei naujas daiktas. Tačiau tvarumo ir elektronikos atliekų mažinimo siekis didėja, o tai skatina žmones pirmenybę teikti remontui.

„Europos Sąjungoje yra pavyzdžių, kada valstybė skatina remontuoti naudotus elektronikos įrenginius ir kompensuoja dalį remonto kaštų. Turime suprasti, kad remontuodami įrenginį sutaupome 70-80 proc. CO2 palyginus su naujo pirkimu. Ilgesnis elektronikos įrenginių naudojimas yra tvarus ir ekologiškas būdas prisidėti prie aplinkos tausojimo“, –sako „MTTC“ vadovas G. Žibikas.

Sprendimą lemia remonto ir įrenginio kainos santykis

Pasak pašnekovų, klientai dažniausiai renkasi taisyti brangesnius ir aukštesnės vertės įrenginius, tokius kaip išmanieji telefonai, kompiuteriai ir planšetiniai kompiuteriai.

„Žmonių pasirinkimas taisyti įrenginius priklauso nuo kelių veiksnių: remonto kainos, įrenginio vertės, būtinybės turėti veikiantį įrenginį, nuo pasitikėjimo remontą atliekančia įmone, taip pat –siekio gyventi tvariau. Jei remontas yra ekonomiškai pagrįstas (t.y. neviršija jo vertės) ir suteikia garantiją ilgesniam įrenginio naudojimui, žmonės linkę jį taisyti“, – pastebi G. Žibikas.

Pasak „Servisa ICT“ vadovo, jei vartotojas prekę įsigyja iš legalaus mažmeninio pardavėjo, prekei suteikiama garantija: „Prekės, kurios turi gamintojo garantiją klientui bus remontuojamos nemokamai. Pasibaigus garantiniam laikotarpiui kliento sprendimą – remontuoti ar pirkti naują – nulemia skirtingi motyvai. Jei remontas neviršija 60-75 proc. prekės įsigijimo kainos, vartotojai dažniausiai renkasi remontuoti“, – papildo D. Jaudegis.

Anot D. Jaudegio, pateikus įrenginį remonto specialistams labai svarbu kuo tiksliau nurodyti gedimo aplinkybes, tai padeda sutaupyti taisymo laiką ir kokybę. Kaip įvertinama, kada garantinis taisymas negalimas? Įrenginiams atliekamas gamintojo nurodytas testas ir sprendimas priimamas remiantis technine dokumentacija. Tokiais atvejais, kai gedimai aptinkami dėl nelegaliai atsiųstos programinės įrangos, mechaninių pažeidimų, garantija negalioja.

Kalbant apie išmaniuosius telefonus, brangiausiai remontas kainuoja sudaužius mobilų įrenginį, tačiau yra įvairių telefonų draudimo variantų, kurie padeda išvengti didesnių išlaidų nutikus tokiai nelaimei. Likviduojant smulkesnius gedimus, pavyzdžiui, keičiant įrenginio bateriją, įkrovimo lizdą ar perrašant programinę įrangą, kaina tesiekia 10-20 proc. naujo įrenginio vertės, todėl tokiu atveju įrenginį taisyti tikrai verta.

Tiesa, MTTC vadovas pataria atkreipti dėmesį ne tik į remonto kainą, bet ir į tai, kur ir kaip jis bus taisomas, kokia garantija bus suteikta. Kuo skiriasi remontas autorizuotame įrenginių priežiūros ir remonto centre ir neautorizuotoje įrenginių dirbtuvėje?

„Autorizuotame remonto centre naudojamos originalios detalės ir įrenginiai remontuojami pagal gamintojų pateiktas instrukcijas. Todėl tai dažnai lemia aukštesnę remonto kainą, bet jam suteikiamos garantijos. Tuo tarpu, taupant lėšas ir remontuojant neautorizuotoje remonto dirbtuvėje, kai kuriais atvejais mokama mažiau, tačiau tokiose vietose negarantuojamas remontui panaudotų detalių originalumas, o tai gali turėti įtakos įrenginio veikimo kokybei ir ilgamžiškumui“, – perspėja G. Žibikas.

Remonto kainos priklauso nuo gedimo pobūdžio, įrenginio tipo ir gamintojo, rinkos kainų dinamikos. Vidutiniškai jos gali svyruoti 20- 70 proc. nuo naujo įrenginio kainos.

Populiarėjanti paslauga – įrangos nuoma

Pašnekovai vieningai sutaria – remonto poreikis didėja dėl augančio siekio gyventi tvariau. Tai skatina žmones taisyti sugedusią įrangą užuot skubėjus pirkti naują. Šiam norui realizuoti atsiranda netgi naujų verslų.

„Tiek Europoje, tiek Lietuvoje jau galima išsinuomoti brangesnius elektronikos įrenginius ir mokėti fiksuotą mėnesinį mokestį už jo nuomą. Pasibaigus nuomos terminui, įrenginys yra grąžinamas nuomos bendrovei. Šie grąžinti įrenginiai atkeliauja pas mus, čia yra atnaujinami ir vėl išnuomojami. Pastebime, kad tas pats įrenginys kartais pas mus per keletą metų grįžta 3-4 kartus“, – atkreipia dėmesį G. Žibikas į naujas galimybes naudotis elektronikos įrenginiais.

Ir tai ne vienintelis kelias, kurį gali rinktis ne tik atskiri vartotojai, bet ir įmonės. „Šiuo metu mūsų įmonei augti padeda kategorija, kurios prieš keletą metų dar nebuvo: produktų atnaujinimas (angl. refurb). Stambesni verslo klientai, tai ypač populiaru Skandinavijoje, produktus nuomoja arba perka pagal sutartį, kuriai pasibaigus, produktai grąžinami pardavėjui. Mūsų verslo dalis ir yra tokius produktus perpirkti ir juos sutvarkius vėl parduoti, kad jie galėtų tarnauti kitam vartotojui dar keletą metų“, – pasakoja „Servisa ICT“ vadovas apie naujas verslo tendencijas.

Taigi, siekiantiems gyventi tvariau, atsiranda vis naujų galimybių taip elgtis. Ir tai liečia tiek atskirus asmenis, tiek įmones. Žinoma, labai svarbu ir tinkamai elgtis su įsigyta įranga, nes nuo to labai priklauso jos tarnavimo laikas.

Keli patarimai norintiems, kad jų įrenginiai tarnautų kuo ilgiau

„Servisa ICT“ vadovas išskyrė ne vieną patarimą, kaip galima prailginti namų ir verslo technikos gyvenimo kelionę:

  • paskaitykite vartotojo vadovą ir laikykitės jame nurodytų įrenginio eksploatacijos rekomendacijų;
  • saugokite kompiuterius, o ypač mobiliuosius telefonus nuo smėlio, nes meistrai pastebi, kad po paplūdimio sezono jų gedimų gerokai padaugėja;
  • nelaikykite stiklinės ar puodelio šalia elektronikos įrenginio – vieną kartą skystis tikrai gali išsilieti ir sugadinti įrenginį;
  • jei įrenginius naudojate retai, pavyzdžiui langų valymo robotas, nepamirškite jo pakrauti bent 4 kartus per metus, kitaip akumuliatorius nustos funkcionuoti.