Programos baigiamasis renginys – paroda „Kalėdinė mokinių mokomųjų bendrovių eXpo 2023“, kuri padeda atskleisti moksleivių verslumą. Šia programa skatinamas jų kūrybiškumas, inovacijos ir gebėjimas spręsti aktualias problemas.
„Auganti karta yra sąmoninga, jautri visuomenės problemoms, todėl nenuostabu, kad daug moksleivių įkurtų bendrovių sprendžia aktualias socialines ir sveikatos problemas. Verslumas yra svarbi savybė bet kurio amžiaus žmogui ir padeda pasiekti sėkmę ne tik asmeniniame gyvenime, bet ir prisideda prie proveržio visuomenei svarbiose srityse“, – sako ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė.
Šį kartą jūsų dėmesiui – dar dvi moksleivių komandos, parodoje pasiūliusios išradingus būdus spręsti sveikatos problemas.
Inovacija, padedanti kovoti su viena dažniausių mirtingumo priežasčių
Pirmoji idėja – Lietuvos sveikatos mokslų universiteto (LSMU) gimnazijos moksleivių sukurta technologija, kuria galima stebėti cholesterolio kiekio kraujyje rodiklius. Šis išradimas yra ir šviečiamojo pobūdžio – jis teikia informaciją apie prevencines priemones.
„Norime kurti interaktyvią internetinę kliniką. Joje žmonės ne tik galės daugiau sužinoti apie cholesterolį, jo įtaką organizmui, prevencinius žingsnius, tačiau taip pat ir turės susistemintą planą, kurio pagalba galės „pasipriešinti“ cholesteroliui ir gyventi sveiką gyvenimą“, – pasakoja technologijos „Helena“ bendraautoris Ignas.
Anot jo, padidėjęs cholesterolio kiekis kraujyje – itin opi problema, su kuria susiduria viso pasaulio žmonės. Vien Lietuvoje pusės gyventojų mirties priežastis – širdies ligos.
„Europoje apie pusė suaugusių žmonių serga cholesterolio ligomis. JAV net 70 proc. iš tų, kurie jau serga su cholesteroliu susijusiomis ligomis, nežino, jog apskritai serga. Taip yra todėl, kad cholesterolio ligos nepasireiškia kažkokiais simptomais. Vienintelis būdas pasitikrinti, ar sergi, – nuvykti pas gydytoją konsultacijos“, – teigia Ignas.
Į komandą subūrė įvairių kompetencijų turinčius moksleivius
Idėja apie šį išradimą komandai kilo dalyvaujant Lietuvos sveikatos mokslų universiteto (LSMU) organizuotame renginyje „Hospiton“. Hakatonas, anot Igno, ir buvo rengiamas cholesterolio tema.
„Per tris dienas turėjome keletą nemigos naktų. Daug dirbome, kūrėme prototipą ir svetainę. Dirbdami praleidome labai daug laiko. Paskui dar visą mėnesį reguliariai dirbome“, – pasakoja pašnekovas.
Jis sako, kad prie šios verslo idėjos prisidėjo būrys komandos narių.
„Mano komandoje yra šeši nariai. Esu aš, rinkodaros specialistas Domantas, finansų specialistas Justinas, dizaino specialistas Paulius, programavimo specialistas Kristupas, logistikos specialistas Dominykas. Produkto kūrimo procese, kas yra visai natūralu, kilo konfliktų bei diskusijų. Tačiau kadangi bendraujame labai ilgai ir esame geri draugai, dažniausiai kivirčų kildavo kalbant ne verslo tema“, – teigia moksleivis.
Mugėje rekomenduoja dalyvauti visiems žinių siekiantiems moksleiviams
Idėjos bendraautoriai pripažįsta, kad galimybė prisidėti prie šios mugės jiems patiems atnešė daug naujų įgūdžių ir žinių, kurios neabejotinai pravers ateityje.
„Daug sužinojome apie patį idėjų kūrimą. Supratome, kad tai yra sudėtingas procesas, į kurį įeina labai daug dalykų. Supratome, kad neretai kyla tokios idėjos, kurios atrodo labai geros ir reikalingos, tačiau pasidomėjus paaiškėja, kad jų rinkoje nėra dėl tam tikros priežasties“, – teigia pašnekovas.
Kitas „Helena“ bendraautoris Domantas sako, kad šioje mugėje jų komanda dalyvavo ir pernai. Moksleivis teigia, kad per metus jie labai daug išmoko ir patys patobulėjo.
„Daugiau supratome apie patį verslo veikimą, įgijome daug viešojo kalbėjimo įgūdžių. Juos galime panaudoti ne tik per lietuvių kalbos pamokas. Labai rekomenduoju visiems tokius renginius, kuriuose daug išmoksti, sužinai, išplėsti savo akiratį. Juk tai bus naudinga ir ateityje“, – įsitikinęs Domantas.
Įprastą medicininį gipsą galinti pakeisti unikali technologija
Antroji įgyvendinta su sveikatos sritimi susijusi idėja – Mažeikių Merkelio Račkausko gimnazijos moksleivių sukurtas bioinžinerinis gipsas.
„Tai – gipsas, padarytas iš PLA plastiko. Šis plastikas, pagamintas iš kukurūzų miltų, yra ekologiškas ir daugkartinis“, – apie idėją pasakoja bioinžinerinio gipso projekto „BIG“ bendraautoris Lukas.
Projekto bendraautoris Jurgis sako, kad rengiantis mugei jau nuo pat pradžių visos idėjos buvo susijusios su medicina.
„Tačiau ties šiuo gipsu. Kurdami produktą darėme interviu su gydytojais traumatologais, kurie nurodė, kad šiuo metu medicinoje naudojamas gipsas – Antrojo pasaulinio karo technologija. Vienas gydytojas net sakė, kad jei nori dar labiau sužaloti savo koją, tuomet gal ir gali naudoti gipsą. Buvo net viena tokia situacija, kad žmogui lūžo abi kojos, tačiau gipso jam niekas nedėjo, nes jis tikrai kenkia“, – pasakoja moksleivis Jurgis.
Vaikinas ir pats buvo susilaužęs koją, kuri iki šiolei nėra visiškai sugijusi.
„Manau, kad mūsų sukurta alternatyva yra geresnė. Pati galūnė, kuri yra patyrusi traumą, mūsų sukurtame gipse nešunta. Pats gipsas – ekologiškas, patogesnis. Žinoma, viską daryti reikia gydytojui prižiūrint, patys žmonės savęs gydyti negali. Tačiau, jei gydytojas pritaria, naudoti šį gipsą žymiai paprasčiau ir patogiau“, – pabrėžia vienas iš projekto „BIG“ autorių.
Įgyta patirtis pravers ir ateityje
Kita projekto bendraautorė Evelina teigia, kad jų komanda dirbdama sutarė labai gerai.
„Projekto metu mums daug padėjo ir mokytojas. Detales sukūrėme patys. Procesas, aišku, užtruko. Bendravome su traumatologais, išmokome dirbti su skirtingomis programomis. Pagerėjo ir mūsų pačių bendravimo įgūdžiai“, – džiaugiasi moksleivė.
Abi moksleivių komandos nusiteikusios itin ambicingai.
„Tikimės geriausio. Manau, jog toliau plėtosime šią idėją ir stengsimės pasiekti sėkmės“, – įsitikinęs „BIG“ projekto bendraautoris Jurgis.
Apie programą
„Accelerator_x“ – tai moksleivių antreprenerystės ugdymo programa, suteikianti realią verslo kūrimo patirtį dar mokyklos suole. Programos metu mokiniai praktiškai dalyvauja savo įkurtos įmonės veikloje, pasiūlydami rinkai prekę ar paslaugą, ir įgyvendina visus realios bendrovės veiklos etapus, apimančius nuo verslo idėjos ir praktinio realizavimo iki jos uždarymo.
Mokinių bendrovę kuruoja mokykloje dirbantis mokytojas, parengtas dirbti su programa, o mokinius konsultuoja verslo savanoris, kuris dalijasi savo įžvalgomis ir patirtimi.