Prieš 12 metų Latvijoje įkurta bendrovė per daugiau nei dešimtmetį savo veiklą išplėtė į 16 valstybių trijuose žemynuose, Grupės valdomose įmonėse dirba 2800 žmonių, o kompanijos paskolų portfelis šiuo metu siekia 350 mln. eurų.

Apie tai, kaip išaugti iki viešos bendrovės, kaip užsitarnauti investuotojų pasitikėjimą bei kuo skiriasi verslas Afrikoje ir Europoje, kalbamės su Modestu Sudniumi, „Eleving Group“ generaliniu direktoriumi.

Šiandien „Eleving Group“ yra žinoma kaip viena sėkmingiausių finansinių technologijų kompanijų Baltijos regione. Kaip prasidėjo ši kelionė?

„Eleving Group“ istorija prasidėjo 2012 m. Latvijoje, kuomet buvo įkurta įmonė, siekiant suteikti vartotojams lanksčias ir prieinamas automobilių finansavimo galimybes. Tuo metu pasaulis dar tik atsigaudinėjo po finansinės krizės ir naudotus automobilius siekę įsigyti žmonės susidūrė su bankų nenoru skolinti pinigus. Mes pastebėjome šią problemą ir nusprendėme pasiūlyti jos sprendimą. Pirmasis mūsų uždavinys buvo patenkinti augantį transporto priemonių finansavimo poreikį Baltijos šalyse.

Per porą metų įsitvirtinome Latvijoje, o tada pradėjome plėtrą į Lietuvą bei Estiją. Orientavomės į automobilių lizingą, bet netrukus supratome, kad vartojimo kreditų rinka taip pat turi didžiulį potencialą. Tai tapo natūraliu mūsų veiklos plėtros žingsniu, kurį paspartino auganti paklausa ir besikeičiantys rinkos poreikiai.

Sėkmė Baltijos šalyse suteikė pasitikėjimo ieškoti galimybių už regiono ribų. 2014 m. pradėjome plėtrą į Rytų Europą, vėliau ir į Afrikos rinkas. Šiuo metu dirbame 16-oje rinkų trijuose žemynuose, kur siūlome įvairius finansinius produktus – nuo transporto priemonių finansavimo iki vartojimo kreditų.

Verslą vystote labai skirtingose šalyse, jūsų klientai – įvairių kultūrų ir mentaliteto. Ar buvo nesėkmių?

Kiekviena rinka yra unikali ir mes skiriame daug dėmesio tam, kad suprastume vietos poreikius. Iš viso veiklą esame bandę net 25-iose šalyse. Kai kur sėkmingai, kai kur nesėkmingai – pvz., buvome priversti pasitraukti iš Baltarusijos ar Ukrainos.

Kai perpratome Baltijos šalių rinkas, pabandėme plėstis Sakartvele. Nors tenai mentalitetas kitoks, mums greitai pavyko suprasti, kaip šioje šalyje galima veikti sėkmingai. Tuomet mūsų akiratyje atsirado Armėnija, dar vėliau – Rumunija. Ir kai supratome, kad mūsų produktas veikia tiek Estijoje, tiek Rumunijoje, tiek Sakartvele, žvilgsnis nukrypo į Afriką.

Analizavome keturias Afrikos šalis, jų politinę padėtį. Plėtrą šiame kontinente pradėjome nuo Kenijos, nes ji yra tos Afrikos dalies finansų centras, be to joje stipri demokratija. Užtrukome kelis metus, kol supratome, kaip šioje šalyje galima būtų sėkmingai dirbti. Šiuo metu verslą vystome Kenijoje, Ugandoje, Botsvanoje, Namibijoje bei Zambijoje.

Reikia pripažinti, kad ne iš karto verslas sekėsi lengvai, teko išmokti daug pamokų. Tačiau neabejojame, kad Afrikos šalių ekonomikos augs daug labiau nei kitas pasaulis, – tad esame reikiamoje vietoje ir laiku.

Lietuvos verslui Afrika iki šiol yra egzotiška rinka. Kokie jos ypatumai?

Akivaizdu, skirtumų daug, bet rinkose, kuriose dirbame, reguliavimas veikia efektyviai, užsienio kapitalo laukiama, o mūsų siūlomų produktų trūkumas – milžiniškas.

Įsitikinome, kad Afrikoje silpna vidurinio lygio vadovų grandis. Todėl į daugelį šalių siunčiame savo aukštos kvalifikacijos specialistus, kad jie perduotų patirtį vietos vadovams, padėtų jiems augti ir vystyti verslą. Tai pasiteisino.

Kai kuriuose rinkose susiduriame su vietos valiutų svyravimu euro atžvilgiu. Šį iššūkį įveikiame atskirose šalyse leisdami vertybinius popierius ir skolindamiesi vietos valiuta, pirkdami bankų finansinius instrumentus, kurie apsaugo nuo valiutų svyravimo.

Taip pat išmokome dirbti su vietos klientais. Pvz., Afrikoje dažniau pradelsiami mokėjimai, todėl turi adaptuoti veiklos modelį, dažniau bendrauti su klientais.

Įmonei augant atsiranda poreikis skolintis. Kaip sprendėte plėtros finansavimo klausimą?

Nuo pirmos dienos buvo aišku, kad mūsų verslas ne tik skolins, bet ir turės skolintis. „Eleving Group“ augimas neatsiejamas nuo sėkmingai plėtojamos kapitalo pritraukimo strategijos.

Pirmą obligacijų emisiją išplatinome prieš devynerius metus ir jau tuomet suvokėme, kad norėdamas skolintis, turi būti skaidrus ir investuotojams teikti informaciją taip, kad jie suprastų tavo verslą.

Pagrindinė pamoka, kurią išmokome – su investuotojais reikia bendrauti. Europos šalių investuotojams normalu, kad kompanija ne tik pateikia ataskaitas, bet ir kas ketvirtį daro viešus pristatymus, kad fondų atstovai su mūsų vadovais susiskambina ne tik per ketvirtines ataskaitas, bet ir dažniau.

Kai yra užmegzti ilgalaikiai santykiai, investuotojai visai kitaip žiūri į finansavimo suteikimą. Tai duoda vaisių: Per 12 veiklos metų esame viena daugiausia kapitalo per vertybinius popierius pritraukusių bendrovių: išleidome beveik 400 mln. eurų vertės obligacijų ir aptarnavome daugiau nei 1,3 mln. klientų visame pasaulyje.

Džiaugiuosi, kad šios pastangos atsiperka – „Nasdaq Baltic Awards 2023“ apdovanojimuose „Eleving Group“ laimėjo geriausiai su investuotojais tarp „First North“ obligacijų platintojų bendraujančios įmonės prizą. Birželį tarptautinė kredito reitingų agentūra „Fitch Ratings“ padidino „Eleving Group“ kredito reitingą nuo B- iki B. Reitingo pagerinimas sustiprina pasitikėjimą, mūsų išleistų vertybinių popierių paklausa bei kaina padidėjo ir Frankfurto, ir Baltijos rinkose. Vadinasi, investuotojai bendrovę vertina palankiau.

Kas, jūsų nuomone, yra svarbiausi „Eleving Group“ sėkmės veiksniai?

Svarbiausi mūsų sėkmės veiksniai pavertę regioninę įmonę tarptautinio lygio žaidėja – patyrusi Baltijos šalių komanda kuri užtikrina sklandų procesų veikimą visuose 16 šalių, bei įmonės viduje sukurtos IT sistemos į kurias esame investavę jau daugiau nei 20 mln eurų. Komandos ir technologijų mišinys leidžia mums užtikrinti išskirtintes aptarnavimo paslaugas klientas, atlikti klientų vertinimą per kelias minutes, turėti efektyvius ir lanksčius procesus bei puikiai valdyti klientų nemokumo riziką.

Šią savaitę oficialiai paskelbėte ketinimus vykdyti pirminį viešą siūlymą (IPO). Kokie „Eleving Group“ artimiausių metų tikslai?

Mūsų bendrovė sparčiai auganti ir pelninga – spartų augimą planuojame išlaikyti ir ateityje. Norime augti organiškai visose 16-oje šalių jau su esamais produktais. Taip pat mėgstame, galime ir žinome, kaip atidaryti naujas rinkas – tiek Afrikos, tiek Europos regione.

IPO metu pritrauktą kapitalą skirsime tolesniam verslo vystymui kuriant ir pristatant naujus produktus, plėtrai į naujas rinkas bei turimų pozicijų stiprinimui rinkose, kuriose Grupė jau veikia.

Taip pat pirminiu viešu siūlymu ne tik suteikiame investuotojams iš Baltijos šalių ir Vokietijos galimybę tapti ambicingo, į tarptautines rinkas orientuoto verslo dalimi, bet ir patys įgyjame resursų, užtikrinančių tolesnį spartų įmonės augimą. „Eleving Group“ akcijos – tai investicija į gerai valdomą, pelningą ir besiplečiančią įmonę, kuri moka dividendus dukart per metus su planuojamu 50 proc. išmokėjimo koeficientu.

Matau galimybių per tris sekančius metus beveik padvigubint mūsų verslą. IPO lėšos sustiprintų mūsų kapitalo bazę, galėtume laisviau skolintis ir augti. Tuo pačiu norime išlikti bendrove, kuri moka dividendus.