Renginyje dalyvavo Latvijos ambasadorė Lietuvoje Solveiga Silkalna, profesorius Alfredas Bumblauskas, žurnalistas Edmundas Jakilaitis, LTG grupės atstovai ir maršrutu Vilnius–Ryga keliavę traukiniautojai.

Pagrindinis tikslas – skatinti istorinę savimonę

Vienas iš idėjos sumanytojų žurnalistas E. Jakilaitis sako, kad šios iniciatyvos idėja kilo susimąsčius apie tai, jog vardus turi lėktuvai ir laivai, tad jis pamanė, kodėl gi jų nesuteikus ir traukiniams? 

E. Jakilaičio teigimu, pagrindinis projekto tikslas – skatinti istorinę savimonę. Taip pat supažindinti žmones su Lietuvos istorija – iš kiekvieno jos laikotarpio įvykių galime pasisemti įkvėpimo, ryžto ar valios. 

E. Jakilaitis ir A. Bumblauskas

„Iniciatyva taip pat siekiame ugdyti pilietiškumą bei, žinoma, populiarinti keliavimo traukiniais būdą. Traukiniautojai, keliaudami tam tikros asmenybės vardo traukiniu, naršydami internete galės sužinoti daugiau apie tą asmenybę, kurios vardu pavadintu traukiniu jie keliauja“, – pabrėžia žurnalistas. 

Pasak jo, vardinis traukinys, išvykęs į Rygą – Jonas Karolis Chodkevičius – žymi numatytų planų pradžią. 

„Pirmą judantį paminklą jau turime, o po metų pakviesime į atidarymą jau materialaus paminklo“, — Jono Karolio Chodkevičiaus įamžinimo idėja dalijosi vienas iniciatorių E. Jakilaitis.

Vardus rinko visuomenė

Šešiems traukiniams vardus išrinko visuomenė. Jie galėjo ne tik balsuoti „Delfi“ portale už projekto iniciatorių pateiktus vardus, bet ir siūlyti savo variantus. Iš 15-os istorikų ir visuomenininkų specialiai atrinktų vardų visuomenė galėjo balsuoti ir išrinkti 5 prasmingiausius. Taip pat jie galėjo siūlyti savo variantus, iš kurių buvo išrinktas 1 – daugiausiai kartų pasiūlytas vardas. 

Išrinkti vardai traukiniams yra priskirti trims maršrutams, tačiau galės kursuoti ir kitais: Vilnius–Klaipėda, Vilnius–Ryga ir Vilnius–Mockava. Kiekvienam maršrutui buvo išrinkta po du vardus. Rygos maršrutui balsuotojai išrinko – Baltijos Kelio ir Jono Karolio Chodkevičiaus, Mockavos – Jogailos bei Žygimanto Augusto vardus, o Klaipėdos – Birutės ir Karaliaus Mindaugo vardus. Pastarasis buvo išrinktas visuomenės ir pateko tarp dažniausiai skaitytojų minimų vardų variantų. 

Be Karaliaus Mindaugo, tarp pasiūlytų vardų taip pat buvo paminėti kunigaikščio Gedimino, Antano Smetonos, Baltijos, Žalgirio, Vanago, Laisvės vardus. Šmaikštesni skaitytojai siūlė traukinius pavadinti „OG Version“, Kamala Harris, Silvester Belt, žiogo ar zuikio vardais. Iš viso skaitytojai pateikė beveik 300 vardų traukiniams variantų.

Latvijos ambasadorė Lietuvoje Solveiga Silkalna

Vardą rinko ir LTG grupės darbuotojai

Matydami svarbią šios iniciatyvos prasmę LTG grupė įmonės viduje išrinko dar vieną, papildomą vardą. Juo įmonės darbuotojų sprendimu tapo Vytis, kuris, planuojama, kad kursuos maršrutu Vilnius–Ryga.

„Šis vardas simbolizuoja Lietuvos didvyriškumą, kovą už laisvę ir nepriklausomybę. Vytis – tai istorinis Lietuvos herbas, kuris įkvepia drąsos ir ryžto. Pavadindami traukinį Vyčiu, pagerbiame Lietuvos istoriją ir parodome, kad LTG yra tvirtybės ir vienybės simbolis. Siūlydami vardą kolegos komentavo, jog Vyčio ženklu jau yra pasipuošę ir mūsų traukiniai“, – sako LTG korporatyvinių reikalų direktorius Aleksandras Zubriakovas.

Pasak A. Zubriakovo, tai, kad ši iniciatyva sulaukė tikrai didelio balsuotojų skaičiaus ir palaikymo rodo, kad tokie projektai visuomenei yra svarbūs. 

Aleksandras Zubriakovas

„Džiaugiamės galėję prisidėti tokio reikšmingo projekto, kaip „Vardai traukiniams“ išpildymo. Smagu, kad į šį projektą savo balsais ir pasiūlymais aktyviai įsitraukė ir visuomenė. Mus žavi E. Jakilaičio ir kitų visuomenininkų idėja traukiniams suteikti vardus – tai puikus būdas traukiniautojams kelionę praleisti prasmingai ir daugiau sužinoti apie Lietuvos istoriją“, – teigia A. Zubriakovas. 

Prisidėjo būrys visuomenininkų

Prie projekto, renkant vardus, prisijungė visas būrys visuomenininkų ir Jono Karolio Chodkevičiaus labdaros fondo narių: docentė daktarė Genovaitė Kirkienė, verslininkas Robertas Gabulas, Nacionalinio muziejaus direktorius daktaras Arūnas Gelūnas, ambasadorius, daktaras Šarūnas Adomavičius, profesorius Alfredas Bumblauskas, Vilniaus dailės akademijos profesorius Ramūnas Banys, muzikas, profesorius Donatas Katkus, vienuolis Juozapas Marija Žukauskas, Nacionalinės premijos laureatas, profesorius, architektas Algirdas Žebrauskas ir daugelis kitų. 

Maršrutui Vilnius–Ryga išrinkti vardai ir jų reikšmė: 

*Šie traukiniai gali važinėti ir kitais maršrutais

Baltijos kelias – labiausiai Baltijos šalis vienijantis maršrutas. Važiuoti Baltijos keliu yra nuostabi galimybė prisiminti unikalų 1989-ųjų įvykį, kuris yra įtrauktas ir į UNESCO nematerialaus paveldo sąrašą kaip pasaulinis fenomenas.

Jonas Karolis Chodkevičius – Lietuvos didysis etmonas, pats iškiliausias Lietuvos istorijoje karvedys. Žmogus, kuris apgynė Livoniją nuo švedų užpuolimo ir dešimtmečiais išlaikė ją Lietuvos sudėtyje. Ryga tuo metu buvo vienintelis Lietuvos jūrų uostas ir svarbiausi vartai į Baltijos jūrą. Ši asmenybė – įkvepianti, o istorija – telkianti. Tai yra įdomus XVI-XVII a. Lietuvos istorijos tarpsnis, kuris daugeliui nėra žinomas, tad įlipus į traukinį apie jį tikrai bus galima pasidomėti plačiau. 

Maršrutui Vilnius–Klaipėda skirti vardai: 

*Šie traukiniai gali važinėti ir kitais maršrutais

Birutė – vaidilutės istorija ir mūsų tautinio epo dalis. Ji yra simbolis, vienos iš nuostabiausių Lietuvos istorijos legendų apie tai, kaip Lietuvos didysis kunigaikštis Kęstutis Palangoje sutiko vaidilutę ant Birutės kalno, kūrenančią ugnį. Jis ją pasisodino ant žirgo ir parsivežė į Trakus. Ten Birutė pagimdė iškiliausią Lietuvos istorijoje politinį veikėją ir Lietuvos valdovą Vytautą Didįjį. Tai yra pasaką primenanti lietuviško epo legenda, kuri tikrai galėtų būti įamžinta ir traukinyje. Birutė, ko gero, yra populiariausias moters vardu pavadintų gatvių pavadinimas Lietuvoje, nors niekas nėra tikras, ar ji iš tiesų egzistavo. 

Karalius Mindaugas – Mindaugas laikomas pirmuoju Lietuvos valstybės valdovu, kuris suvienijo lietuvių gentis ir pradėjo kurti centralizuotą valstybę. 1251 m. Mindaugas priėmė krikštą, tapdamas pirmuoju krikščionišku Lietuvos valdovu. Tai leido Lietuvai tapti pripažinta valstybe tarp krikščioniškų Europos šalių. 1253 m. jis buvo karūnuotas Lietuvos karaliumi, o tai suteikė Lietuvai tarptautinį pripažinimą ir reikšmingą statusą.

Maršrutui Vilnius–Mockava skirti vardai: 

*Šie traukiniai gali važinėti ir kitais maršrutais

Jogaila – viena iškiliausių Lietuvos ir Lenkijos istorijos asmenybių. Jogaila, kartu su Vytautu laimėjo „Žalgirio“ mūšį. Taip pat jis yra Didysis Lietuvos kunigaikštis vedęs Lenkijos karalienę Jadvygą, tapęs Lenkijos karaliumi ir perkėlęs gediminaičių dinastiją į Lenkiją. Ten jis pradėjo pačią šlovingiausią Lenkijos istorijoje valdovų jogailaičių dinastiją, kuriai valdant valstybė pasiekė savo didžiausią istorinę didybę. 

Žygimantas Augustas – paskutinis jogailaitis, paskutinis kunigaikščio Gedimino provaikaitis. Valdant Žygimantui Augustui buvo sudaryta Liublino unija, kuria Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė ir Lenkijos Karalystė sujungtos į Abiejų Tautų Respubliką.

LTG grupė yra didžiausia Baltijos šalyse geležinkelių grupė, savo veiklą vystanti trimis pagrindinėmis kryptimis: krovinių ir keleivių vežimas geležinkeliais, viešosios geležinkelių infrastruktūros valdymas, priežiūra ir plėtra. LTG grupę sudaro pagrindinės dukterinės bendrovės: „LTG Infra“, „LTG Cargo“, „LTG Link“, GTC. „LTG Link“ siekia kurti patogesnių kelionių patirtį visiems klientams bei skatinti žmones dažniau rinktis tvaresnį geležinkelių transportą ir taip prisidėti prie transporto poveikio aplinkai mažinimo. Bendrovės pervežamų klientų skaičius pastaraisiais metais auga ir 2023 m. pasiekė apie 5 mln. keleivių, t. y. maždaug 7 proc. daugiau nei 2022 metais tuo pačiu laikotarpiu. 4,7 mln. iš šių keleivių keliavo Lietuvos vidaus maršrutais.