Sąlygos puikios, o karjeros galimybės – beribės
Aviacijos mechanikos specialisto darbas tegu ir mažai žinomas, bet žinomas pilotams, galintis pasiūlyti daugybę privalumų. Startuojančio nelicencijuoto specialisto, tik ką prisijungusio prie „FL Technics“ komandos, atlygis (neatskaičius mokesčių) gali būti nuo 1300 iki 1900 Eur, tačiau tapus kvalifikuotu specialistu uždirbama ir 2500-4000 Eur (neatskaičius mokesčių). Dar daugiau, tarptautiniai profesiniai kvalifikacijos tobulinimo mokymai čia nieko nekainuoja – juos apmoka darbdavys, šiuo atveju vienas didžiausių aviacijos darbdavių Lietuvoje „FL Technics“. Be to, Lietuvoje suteikiamos licencijos yra tarptautinės, atitinkančios Europos Sąjungos Aviacijos Saugos Agentūros reikalavimus, o tai reiškia, kad jas turintis aviacijos profesionalas darbą nesunkiai ras praktiškai bet kur pasaulyje.
Nepaisant gausių privalumų, aviacijos mechanikos specialistų kritiškai trūksta visame pasaulyje. Skaičiuojama, kad per artimiausius du dešimtmečius jų prireiks pasamdyti daugiau nei 600 tūkst. Kaip sako nacionalinės aviacijos asociacijos LAVIA valdybos pirmininkas Aleksandras Nemunaitis, nuo to, kaip sėkmingai pavyks pritraukti naujus žmones, priklausys visos industrijos vystymasis.
„Nepaisant daugybės sėkmių, Lietuvos aviacijos sektorius susiduria su įvairiais iššūkiais, tarp kurių šiuo metu pagrindinis – būtent kvalifikuotos darbo jėgos trūkumas. Prognozuojama, kad iki 2030-ųjų Lietuvos aviacijos įmonėms prireiks bent jau 3000 papildomų specialistų, o šiuo metu į rinką Lietuvoje kasmet išleidžiama vos 200 naujų įvairių sričių aviacijos profesionalų. LAVIA aktyviai sprendžia šią problemą, skatindama ir gerindama aviacijos specialistų rengimo programas“, – sako jis.
Pasak pašnekovo, ateityje tikimasi dar didesnio aviacijos sektoriaus augimo ir tolesnio Lietuvos lyderiavimo regione. Kitaip tariant, aviacijos mechanikos specialistų poreikis tik didės, o jiems siūlomos sąlygos – gerės.
„Be galo svarbu tai, kad aviacijos sektorius siūlo gerai apmokamas darbo vietas – ypač inžinerijos, logistikos ir paslaugų srityse. Kai kurios įmonės dar siūlo ir pilnai apmokamą darbą besimokantiems bei viliojančias karjeros perspektyvas po to. Lietuvos aviacijos sektoriaus plėtros planai iki 2030 m. taip pat numato didesnį dėmesį gerai apmokamų darbo vietų kūrimui, o tai dar labiau padidins šios srities patrauklumą“, – neabejoja A. Nemunaitis.
Aviacijos teorines ir praktines žinias suteikia darbdavys
Galimybių gausą aviacijoje pabrėžia ir orlaivių techninės priežiūros įmonės „FL Technics“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Juozas Lapeika. Anot jo, jauni žmonės šiandien turi kaip niekada daug galimybių įžengti į aviacijos sektorių. Pavyzdžiui, „FL Technics“ sudaro visas sąlygas dirbti, gauti visas reikiamas kompetencijas ir licencijas būnant komandos dalimi.
„Svarbiausia noras. Visas reikalingas žinias mes galime suteikti vietoje. Visus reikiamus bazinius mokymus ir egzaminus apmoka pati įmonė, tad net ir techninis išsilavinimas – tegu ir labai svarbus – nebūtinai lemiamas faktorius. Ateiti mokytis gali jaunuoliai įgiję ir vidurinį išsilavinimą. Jeigu rinktume tokią statistiką, esu tikras, ji labai aiškiai parodytų, kad reikiamas kompetencijas daug greičiau susirenka „alkani“ žinių ir norintys pasiekti daugiau“, – įsitikinęs jis.
Į įmonę atėjusiems naujokams išduodamas sąrašas teorinių ir praktinių dalykų, kurių jie turi išmokti. Kiekvienam naujam komandos nariui priskiriamas ir mentorius, su kurio pagalba tobulėjama. Per mėnesį ar du paprastai gaunama pirminė autorizacija ir teisė atlikti paprasčiausias užduotis, o sudėtingesnes – tik su licencijuotų specialistų priežiūra. Taip renkant patirtį ir stiprinant savo žinių bagažą, per keletą metų galima surinkti jų tiek, kad galima būtų pradėti darbus sertifikuojančio (parašu tvirtinančio darbų kokybę) techniko kelią.
Pasirinkęs pirmąjį orlaivio tipą, kurio priežiūroje specializuosis būsimasis inžinierius, jis pradeda kaupti tiek praktines, tiek teorines žinias licencijai įgyti. Specialistui suteikiami specializuoti įmonės apmokami mokymai, kurių kaina siekia net 30 tūks. Eur.
„Taip pamažu kaupiama patirtis, įgyjama teisė atlikti vis įvairesnes, sudėtingesnes užduotis. Svarbiausia noras mokytis. Užsispyrusiems žmonėms šiuo metu galimybės tiesiog fantastiškos ir jie gali pasiekti labai daug. Aviacijoje labai trūksta sertifikuojančių inžinierių, todėl į jais tapti galinčius žmones investuojama labai daug laiko ir resursų“, – sako J. Lapeika.
Šiame mokymosi ir kompetencijų kėlimo procese ypač reikšmingą vaidmenį atlieka mentoriai. Tokį gauna kiekvienas „FL Technics“ naujas darbuotojas. Iš pradžių jis perduoda teorines žinias. Vėliau, pradėjus praktinį darbą, kitas mentorius stebi ir prižiūri kiekvienos užduoties atlikimą. Mentorių tikslas – ne tik padėti kuo greičiau gauti licenciją, bet ir formuoti jaunųjų kolegų mąstymą.
„Aviacijoje vyrauja atvirumo kultūra. Tavęs niekada nenubaus, jeigu pasakysi, kad kažkur suklydai. Tai šventa taisyklė, dėl kurios aviacijos industrija tapo viena iš saugiausių pasaulyje. Kitose industrijose žmonės įpranta slėpti, vengti prisipažinti. Viena svarbiausių mentoriaus užduočių yra ir savotiškai adaptuoti profesionalą prie aviacijos saugumo ir kultūros taisyklių. Tai ne ką mažiau svarbu nei kitos techninės ir teorinės žinios“, – aiškina J. Lapeika.
Populiariausi mitai apie darbą aviacijoje
„Jie mėgsta suprasti, kaip veikia įvairūs mechanizmai ir įrenginiai, technika, automobiliai ir pan. Dažnai jaunimą žavi ir kelionės, bei noras dirbti tarptautinėje aplinkoje. Tai irgi paskatina susidomėti karjera aviacijoje. Netrukdo ir tai, kad aviacijos sektorius siūlo gerai apmokamus darbus su perspektyvomis augti“, – teigia „FL Technics“ Žmonių ir kultūros vadovė Edita Jakučionytė-Lukšė.
Ekspertai neslepia, kad tiek jaunuoliai, tiek jų tėvai labai dažnai nežino apie čia esančias galimybes, o darbas aviacijoje apipintas realybės neatitinkančiais mitais. Tarkime, galvojama, kad aviacijos mechanikos specialistų darbas apsiriboja tik paprastais remonto darbais. Realybėje jie dirba su moderniais naujos kartos įrenginiais.
„Kai kam gali pasirodyti, jog tai yra „nešvarus darbas“. Visgi šiuolaikinė aviacijos pramonė labai didelį dėmesį skiria švarai, organizuotumui, naujoms technologijoms ir saugumui. Stereotipiškai aviacija laikoma vyriška sritimi, tačiau vis daugiau moterų įsitraukia į aviacijos mechanikos ir kitas sritis. Kai kas mano, kad darbas aviacijoje yra labai pavojingas, tačiau realybėje, dėl griežtų saugumo protokolų ir nuolatinių tikrinimų, tai yra viena saugiausių pramonės šakų“, – dėsto pašnekovė.
Netiesa ir tai, kad aviacijos mechanikos specialistams būtinos išskirtinės inžinerinės žinios. Iš tikrųjų tokį darbą labai sėkmingai gali dirbti kiekvienas gabus, norintis mokytis žmogus, net ir po vidurinio išsilavinimo, bendrovėje kiekvienas gali įgauti reikiamų žinių ir kilti karjeros laiptais.
„Orlaiviai sukurti taip, kad juos prižiūrėtų žmonės. Aviatoriai juokauja, kad lėktuve gali pakeisti variklį, bet namuose nemokėtų suremontuoti skalbimo mašinos. Aviacijoje tiesiog reikia įgauti tam tikrų žinių, laikytis instrukcijų ir disciplinos. O perspektyvos aviacijoje net nepalyginamos su kitomis inžinerinėmis sritimis. Per keletą metus gali gauti tarptautines licencijas ir galimybę dirbti kur tik nori pasaulyje, kas ypatingai svarbu naujajai kartai“, – sako J. Lapeika.