Tendencija tampa strateginiu sprendimu įvairiuose sektoriuose, tačiau būtent IT sektorius yra vienas iš pavyzdžių, kur išorinių paslaugų pirkimas tapo ne tik paplitęs, bet ir būtinas norint užtikrinti efektyvią ir inovatyvią veiklą.
IT sektorius yra viena iš sričių, kur išorinių IT paslaugų tiekėjų naudojimas auga sparčiausiai. Technologijų pažanga, kibernetinis saugumas, debesų kompiuterija ir duomenų analizė reikalauja nuolatinio atnaujinimo ir specializuotų žinių, o tai tampa didele našta įmonėms, kurios neturi pakankamai vidinių resursų. Remiantis tarptautinių rinkos tyrimų kompanijų, tokių kaip „Gartner“ ir „IDC“ (International Data Corporation), ataskaitomis, daugiau nei 65 proc. Europos įmonių bent dalį IT paslaugų užsako iš išorinių IT paslaugų tiekėjų. „IDC“ duomenys rodo, kad verslas, pasinaudodamas išorės IT paslaugomis, lyginant su vidinės IT komandos išlaikymu, gali sumažinti IT valdymo išlaidas vidutiniškai 20–30 proc. „Gartner“ prognozuoja, kad iki 2025 metų daugiau nei 75 proc. vidutinių ir didelių įmonių bent iš dalies naudosis išorinių IT tiekėjų paslaugomis, siekdamos padidinti veiklos efektyvumą.
Aukščiausios kompetencijos, kai jų reikia
Šiuolaikiniame IT sektoriuje kompetencijų spektras yra itin platus. Specialistai palaiko IT infrastruktūrą, aktyviai dalyvauja įmonės inovacijų procesuose, diegia naujas technologijas, padeda optimizuoti verslo procesus ir prisideda prie strateginių sprendimų priėmimo. Vienas pagrindinių privalumų pasitelkiant išorės IT partnerius – galimybė dirbti su reikiamos srities ekspertais, kurie nuolat tobulina savo žinias ir gebėjimus, turi tam skirtus automatizuotus procesus bei pažangius specializuotus IT įrankius. Jų patirtis apima darbą su įvairiais klientais ir daug projektų, todėl jie gali pasiūlyti aukštesnę pridėtinę vertę nei vidinė komanda.
Pasak „PayRay Bank“ IT vadovo Giedriaus Virkučio, finansų sektorius yra nuolat besikeičianti sritis ir tikėtis, kad samdomi įmonės darbuotojai turės laiko ir gebės žaibiškai reaguoti į rinkos pokyčius, gilinti žinias specifinėse IT srityse, būtų naivu. Tuo metu samdydama IT specialistus iš išorės, įmonė gali būti tikra, kad gaus aukštesnio lygio paslaugas, kadangi ten dirbantys žmonės visuomet yra žingsniu priekyje ir geriausiai žino, kas tam tikru metu vyksta IT rinkoje. Kolegai antrina „Topo centro” IT vadovas Žygimantas Kocius teigiantis, kad aukšto profesionalumo išorės IT specialistai leidžia greičiau įgyvendinti pokyčius įmonėje, pavyzdžiui, atnaujinti IT sistemas. „Sistemų atnaujinimas reikalauja didžiulių analizių, o tai be išorės specialistų pagalbos būtų brangu ir per imlu laikui. Pasitelkdami išorės specialistus, galime būti tikri, kad išanalizavę rinką, šie sugrįš su reikalingais atsakymais. Be to, išorės specialistų samdymas leidžia vidinę komandą prie pokyčių pripratinti iš lėto, išvengiant pasipriešinimo, kuris gali kilti viską darant skubotai”, – tikina Ž. Kocius.
Kainos ir vertės santykis
Vienas iš pagrindinių veiksnių, kodėl įmonės renkasi išorės IT paslaugas, yra kainos ir vertės santykis. Išorinės paslaugos leidžia sumažinti kaštus ir pasiekti aukštos kvalifikacijos specialistus be būtinybės plėsti vidines komandas. Anot Ž. Kociaus, įmonei pačiai samdyti nuosavus skirtingų kompetencijų IT specialistus jau seniai nebeapsimoka. Jų atlyginimai siekia tūkstančius eurų, o kur dar laikas, sugaištamas žmogaus įvedimui į komandą ir kitiems mažiau svarbiems reikalams. Apskaitos paslaugas teikiančios įmonės „Buhalteres.lt” vadovas Laimis Jančiūnas, jau dešimtmetį dirbantis išorinių paslaugų pirkimo modelio pagrindu, pažymi, kad specialistų iš išorės samdymas nuo pečių nuima tokius papildomus rūpesčius kaip darbuotojų atostogos ar ligos. Kartu nebelieka ir baimės, kad žmogus netikėtai išeis iš darbo ir reikės rūpintis naujų darbuotojų paieška ir apmokymu. Pokytį diktuoja ir skirtingo spektro specialistų poreikis. Pasak G. Virkučio teigimu, net ir smulkios įmonės turi didelį skirtingų sričių specialistų poreikį: „Tokių specialistų reikia daug, bet po truputį. Juk nesamdysime dešimt žmonių po 0,25 etato. O ir kuo juos pakeisime, kai susirgs. Neefektyvu”.
Ženkliai geresnis duomenų ir IT saugumas
Saugumo iššūkiai – ne vieta lyginti vidinių ir išorinių paslaugų pranašumus. Vienos didžiausių gamybos, distribucijos, logistikos ir mažmeninės prekybos verslo grupių Baltijos šalyse „MV Group” IT vadovas Rolandas Dirgėla teigia, jog saugumo klausimą šiandien lengvai sprendžia sutartys, IT paslaugų tiekėjų kompetencijos ir reputacija rinkoje. Su mintimis sutinka ir L. Jančiūnas. Pagal pasirinktą verslo modelį įmonės ir išorinių IT partnerių santykiai yra griežtai reglamentuoti sutartimis, detaliais paslaugų aprašymais, atsakomybėmis ir įsipareigojimais. Tai suteikia saugumo ir garantijų, kad duomenys liks saugūs. „PayRay Bank” IT vadovas teigia, kad saugumui jokių kompromisų nekelia. Finansų sektorius šiuo klausimu ypač jautrus. Bankams visapusiškai užtikrinti saugumo klausimus padeda ir privalomos Europos centrinio banko gairės: „Prieš pradedant dirbti, IT partneriai turi susipažinti su mūsų sistemomis ir saugumo reikalavimais. Kartą per metus mes atliekame vidinius sistemų auditus nuolat tikriname, kaip išorines paslaugas teikiančios įmonės atitinka keliamus reikalavimus.”
Kalbėdamas apie duomenų ir IT saugumą, „Topo centro” IT vadovas primena Tinklų ir informacinių sistemų saugumo direktyvą (TIS2), kuri verslą įpareigos laikytis gerokai griežtesnių kibernetinio saugumo reikalavimų, padėsiančių dar labiau sustiprinti IT sistemų saugumą. Pagal direktyvą saugumo reikalavimus užtikrinti ir jų laikytis padės ir išoriniai IT paslaugų tiekėjai.
Drąsūs žingsniai, keičiantys rinką
Išsiskiriantis išorines el. prekybos paslaugas klientams teikiančios įmonės „PrestaRock” vadovo Ričardo Šmaižio žingsnis – jau pirmo susitikimo metu atsakyti į visus kliento klausimus dar prieš juos užduodant. Tam būtina didelė patirtis, technologinių įrankių ir verslo procesų išmanymas.
„Mūsų vienas pagrindinių išskirtinumų yra fokusas į galutinį rezultatą klientui – tinkamai veikiančią el. parduotuvę, o technologijų ir saugos klausimus paliekant paslaugų tiekėjui. Tiesa, kyla iššūkių, kai klientas yra pasirinkęs kelis išorinius partnerius, kurių kompetencija skiriasi. Kad jie tarpusavyje susikalbėtų, būtinas artimas kompetencijų lygmuo. Tik tokiu atveju investicijos bus efektyvios ir duos laukiamą rezultatą”, – sako R. Šmaižys.
IT ekspertas, išorines IT priežiūros paslaugas teikiančios įmonės vadovas Marijus Strončikas, turintis ilgametę patirtį „abejose barikadų pusėse“, tiek perkant išorines IT paslaugas, tiek jas teikiant, pabrėžia, kad vis daugiau įmonių pasirenka kombinuotą IT valdymo architektūros modelį. Pasak M. Strončiko, tą vis mažiau lemia kaina, bet vis daugiau kokybė ir kliento poreikių supratimas ir atitikimas. „Dabartinė rinka aiškiai rodo, kad įmonės, pasitelkusios išorės IT priežiūros paslaugas, gali efektyviau valdyti savo IT infrastruktūrą, greičiau vykdyti veiklai reikalingus pokyčius, teikti platesnės apimties ir didesnės kokybės IT paslaugas veiklai. Šeštus metus paslaugas siūlančios įmonės „ALTIC IT” pajamos kasmet auga dešimtimis procentų, liudijančios didėjančią išorinių paslaugų paklausą.
Nauja realybė jau keičia IT sektorių. Augant kliento reikalavimams vis dažniau galutinį sprendimą dėl tiekėjo pasirinkimo lemia neterminuotos „mėnesinės prenumeratos“ tipo sutartys bei tiesioginis ryšys su paslaugų tiekėjo priskirtu profesionaliu IT vadovu vietoj įprasto pardavimų vadybininko. Nepririšame kliento sutartimi, nes žinome, jog tik reali kompetencija ir kokybiškos paslaugos kuria tikrąjį lojalumą”, – dalinasi M. Strončikas.