Ką veikė žmonės, kai nebuvo išmaniųjų telefonų?
Šiuolaikinė pramogų statistika nieko gero nežada. Įvairūs tyrimai rodo, kad tiek nepilnamečių, tiek suaugusiųjų laikas praleidžiamas prie ekranų yra kenksmingas. Pavyzdžiui, nepilnamečiai pramogaudami, prie ekranų vidutiniškai gali praleisti net po 7,5 val. per dieną. Jei paklaustumėte „Google” paprasto klausimo, kokie yra mėgstamiausi vaikų žaidimai, gautumėte ilgiausią sąrašą vien tik kompiuterinių žaidimų. Suaugusieji taip pat nerodo gero pavyzdžio – jų vidutiniškai per dieną prie ekranų praleidžiamas laikas siekia beveik 7 valandas, o pramogos neretai apsiriboja kompiuteriniais žaidimais, filmais, tinklalaidėmis ar muzika, rašoma pranešime spaudai.
Visgi Pakruojo dvaras, žinomas dėl savo išskirtinių istorinių kolekcijų ir kultūrinių iniciatyvų, leidžia lankytojams susipažinti ir patiems išbandyti dvarišką gyvenimą ir pramogas, kurios buvo populiariausios iki naujųjų technologijų suklestėjimo. Dvare pristatyta dešimtmetį rinkta bene vienintelė Šiaurės Europos šalyse legendinių žaidimų aparatų ekspozicija, leidžianti išbandyti XIX a. pabaigos – XX a. pradžios žaidimus ne tik iš Europos, bet ir tuos, kurie atkeliavo į Lietuvą iš JAV ir kitų šalių.
„Tai unikali galimybė sužinoti ir net patiems išbandyti kultinius žaidimų aparatus. Galima sakyti, kad dvare atidarytas istorinis žaidimų salonas, kuriame nuo šiol bus galima patirti kaip linksminosi mūsų proseneliai ir proproseneliai – pasakoja Pakruojo dvaro valdytojas Giedrius Klimkevičius.
Žaidimų ištakos – viduramžiai
Ekspozicijoje galima rasti ir visame pasaulyje iki XX a. vidurio itin populiarų pinbolo žaidimą, kurio ištakos siekia XVIII a. Prancūziją. Šio žaidimo esmė – rankenomis suvaldyti ant žaidimo lentos iššaunantį kamuoliuką. Kai 1930 m. JAV atsirado pirmieji elektromechaniniai šio žaidimai aparatai, pinbolas išgyveno aukso amžių. 1950–aisiais tai buvo vienas geidžiamiausių žaidimų pramogų ir laisvalaikio vietose, skaičiuota, kad vien JAV buvo apie 15 tūkst. pinbolo aparatų. Jo populiarumas išblėso po poros dešimtmečių, kai vietą ant pjedestalo ėmė skintis arkadiniai vaizdo žaidimai, rodyti ir „Stranger Things” seriale.
Pakruojo dvare lankytojai kviečiami prisiliesti ir prie būrimo žaidimo „Fortune Teller”, kurio populiarumas taip pat išaugo XX a. pradžioje. Šis žaidimas dažniausiai būdavo mechaninis įrenginys, į kurį įmetus monetą, žmogus gaudavo kortelę su pranašyste. Būrimo žaidimų ištakos siekia viduramžių Europą, kai aukštesnės klasės ir karališkųjų rūmų atstovai ateičiai sužinoti naudodavo astrologiją, Taro kortas ir panašius metodus.
Kai kurie senoviniai žaidimai gali būti pritaikyti ir prie šių dienų aktualijų. Pavyzdžiui, Antrojo pasaulinio karo metais, žaidimas „Kill the Hitler” buvo naudojamas patriotizmui skatinti. O štai šiuo metu ant Pakruojo dvare esančios šio žaidimo versijos yra uždėtas karą Ukrainoje sukėlusio Vladimiro Putino veidas, rašoma pranešime spaudai.
„Nors tokie ir panašūs žaidimai šiandien gali būti vertinami kaip kontroversiški, tačiau jų egzistavimas atspindi to meto kultūrą ir visuomenės nuotaikas. Dabar tai – įdomūs artefaktai, parodantys Antrojo pasaulinio karo laikotarpio amerikiečių požiūrį. Jų tikslas buvo skatinti visuomenės paramą karo pastangoms ir demoralizuoti priešą”, – atskleidžia Pakruojo dvaro komanda.
Neeilinė ir vienintelė tokių senovinių žaidimų ekspozicija Šiaurės Europoje skirta ne tik vaikams, joje galima rasti ir žaidimų pažymėtų N–18 ženklu. Susipažinti su įvairiais žaidimais iš viso pasaulio ir patyrinėti jų veikimo principus Pakruojo dvare lankytojai kviečiami kiekvieną dieną.